ZF Live Retail. Cum va arăta retailul în noua normalitate postpandemie? Digitalizarea forţată a comerţului poate avea efecte pozitive. Comerţul alimentar, farma şi benzinăriile au rămas în picioare

Autori: Ramona Cornea , Miruna Diaconu 06.04.2020

♦ Comerţul este principala industrie a României, cu 220.000 de companii active în acest sector şi cu afaceri cumulate de 600 mld. lei în 2018 ♦ Reţelele de magazine, farmacii, benzinării şi jucătorii din comerţul agricol aveau 900.000 de angajaţi în 2018, ultimul an pentru care există date publice ♦ În contextul pandemiei de Covid-19, comerţul alimentar, cel farma şi benzinăriile au rămas în picioare şi continuă să alimenteze motoarele economiei locale ♦ Retailerii de modă, cosmetice şi o parte dintre cei de bricolaj sau de mobilă au închis magazinele offline şi s-au mutat în online ♦ Această perioadă a adus schimbări semnificative şi în comportamentul de consum, românii achiziţionând în special bunuri de strictă necesitate şi mai puţin produse considerate de răsfăţ ♦ Mai mult, canalul câştigător de shopping acum, chiar şi pentru alimente, a fost online-ul, care ar putea să câştige teren astfel şi pe termen lung ♦ Astfel, pandemia actuală ar putea să aibă şi efecte pozitive.

„E dificil să vedem părţile bune ale pandemiei acum, dar digitalizarea comerţului poate avea efecte pozitive pe termen lung“, crede Vlad Bodea, managing partner al Bento - Intel­lectual­ly Curious. Compania are astăzi două divizii - divizia infrastructură IT şi cloud şi divizia de dezvoltare software, având experienţă în domenii precum utilităţi (energie electrică, gaze, apă), FMCG, sănătate, agricul­tură sau media.

O parte dintre comercianţi au in­vestit puternic în tehnologie încă dinain­te de actuala criză, unii pariind pe car­duri de fidelizare a clienţilor, al­ţii achi­zi­ţio­nând case self-service (fără casier), exis­tând şi aceia care au găsit soluţii pen­tru monitorizarea stocu­rilor. O par­te dintre aceste investiţii sunt remarcate sau folosite de clienţii magazine­lor. Există însă şi ace­lea care nu se văd, care sunt în back-of­fice - inventar în timp real, big data, soluţii cloud.

„Retailerii nu pot ajunge în timp real la clienţii lor şi să îi fidelizeze dacă nu au sistemele foarte bine puse la punct. Sistemele de back-office sunt foarte importante, ele sunt cele care, de fapt, aduc informaţia pentru care există un interes acum şi aici. Cred că pe viitor acest ecosistem integrat între fur­nizor, transportator, retailer şi cli­ent este vital pentru supravieţuirea businessului“, spune şi Roxana Voicu, chief operating officer la Enterprise Concept Hex IT, o companie înfiinţată în 2005, cu capital 100% românesc, având ca obiect principal de activitate im­plementarea de soluţii de optimi­za­re şi automatizare a proce­selor de business pe piaţa de retail din România.

Dacă vorbim de marii retaileri, ea spu­ne că toţi au o aplecare perma­nen­tă pentru optimizarea procedurilor. Tehno­logia devine parte integrată din mediul oricărui retailer mare, iar acest lucru va trebui să-l înţeleagă şi retailerii mai mici care nu au avut o preocupare în sensul acesta. Comerţul trebuie să se digitalizeze şi să se adapteze noilor con­diţii din piaţă pentru că românii îşi vor schimba comportamentul de consum.

„Vedem că accelerează moderni­za­rea sectorului B2B într-o manieră extraordinară. Noi îi ajutăm aici dându-le la o parte grijile legate de documente şi de facturi. Cei cu care lucrăm noi au o deschidere spre mediul românesc, sunt foarte deschişi colaborării cu firmele locale“, spune Liviu Apolozan, fondator şi VP of strategy în cadrul companiei româ­neşti DocProcess, specializată în auto­matizarea proceselor operaţio­na­le, care spu­ne că observă cum accele­rează mo­dernizarea sectorului B2B într-o ma­nieră extraordinară.

Ce fac firmele româneşti de IT este să ajute retailerii să se pregătească pentru o nouă eră, cea postpandemie, când online-ul ar putea deveni o primă opţiune pentru mulţi consumatori. Acum, mulţi retaileri sunt doar online din nevoie.

„Pentru mulţi dintre retaileri, online-ul a rămas singurul canal de vânzare, ceea ce înseamnă că cei care au fost pregătiţi din punctul de vedere al infrastructurii să deservească co­menzi online şi să facă faţă numărului cres­cut de cereri din această perioadă sunt principalii câştigători“, spune Bogdan Marcu, partner retail agency în cadrul companiei de consultanţă imo­biliară Cushman & Wakefield Echinox.

În momentul de faţă, online-ul este principalul câştigător, crede el. Dacă retailerii vor putea răspunde cererii consumatorilor, probabil că obişnuinţa consumului online se va prelungi şi în perioada următoare.

„Am fost obligaţi să închidem toate magazinele având în vedere că toate magazinele sunt situate în centre comerciale, iar acum ne concentrăm pe comerţul online“, afirmă Cătălin Pozdarie, CEO-ul retailerului de echipamente sportive Hervis.

Daniel Gross, CEO-ul discoun­te­rului Penny Market, spune că une­le obiceiuri se vor schimba pe fondul pan­demiei, se va schimba şi com­porta­men­tul de cumpărare, se va du­ce spre on­line. Astfel, chiar şi în co­merţul ali­mentar acest canal câştigă teren.

Roxana Voicu, chief operating officer Enterprise Concept Hex IT: Toţi marii retaileri au o aplecare permanentă către optimizarea procedurilor. Tehnologia devine parte integrată din mediul oricărui retailer mare, iar asta va trebui să înţeleagă şi retailerii mai mici care nu au avut o procupare în sensul acesta.

Vlad Bodea, managing partner Bento - Intellectually Curious: Mă suprinde cât de repede s-au adaptat multe companii în zona de retail în această perioadă. Cred că în general ar trebui să vedem şi lucrurile bune pe care această pandemie le-ar putea aduce. Acum e dificil, dar digitalizarea este un efect cu potenţial pozitiv.

Liviu Apolozan, fondator şi VP of strategy DocProcess: Ne bucurăm că şi statul a realizat ceea ce se poate face online. Online-ul are tot viitorul în faţă, trebuie să ştim să profităm de situaţia actuală şi să încercăm să ne construim o infrastructură demnă de anul acesta. Online-ul este un instrument de flexibilitate.

Bogdan Marcu, partner retail agency Cushman & Wakefield Echinox: Principala problemă cu care se confruntă toată lumea acum este cea a impredictibilităţii pentru că nu ştim cât va dura această criză, ceea ce face ca retailerii să aibă mai multe tipuri de planuri structurate pentru perioada următoare şi să încerce să se adapteze.

Cătălin Pozdarie, CEO al Hervis România: Problema actuală este una de încredere a consumatorilor. Revenirea businessurilor nu depinde doar de deschiderea magazinelor, ci de încrederea omului de a interacţiona iar, până la urmă încrederea o recapeţi doar în contextul în care se descoperă tratamentul.

Daniel Gross, CEO Penny Market România: Ştim de la criza precedentă că oamenii când au mai puţini bani la îndemână vor fi mai chibzuiţi. Unele obiceiuri se vor schimba, se va schimba şi comportamentul de cumpărare, se duce spre online.