Ce înseamnă şase săptămâni de închidere în auto: pierderi de peste 3,7 mld. euro, 200.000 de angajaţi în şomaj tehnic şi peste 70.000 de maşini în minus
Autor:
Bogdan Alecu
06.04.2020
♦ Prelungirea perioadei de şomaj tehnic în auto va atrage pierderi suplimentare pentru industria auto locală, care în acest an s-ar fi îndreptat spre un nou maxim istoric datorită celor două uzine, Ford şi Dacia ♦ Din cauza epidemiei însă cele mai multe fabrici rămân închise la nivelul lunii aprilie.
Perioada de şomaj tehnic a industriei auto din România continuă şi după data de 6 aprilie, cel mai probabil şi după data de 4 mai, în contextul în care pandemia continuă să se extindă, iar marile pieţe europene rămân puternic afectate.
După Pirelli, care a anunţat pe 1 aprilie extinderea perioadei de şomaj tehnic, Dacia a arătat că nu reia producţia pe 6 aprilie, cum fusese anterior anunţat.
„În contextul propagării coronavirusului la nivel global şi al evoluţiei crizei sanitare, Groupe Renault România, în acord cu partenerii sociali, prelungeşte perioada de întrerupere a activităţii de producţie de la uzinele din Mioveni.
În vederea reluării acesteia, compania acţionează pentru a aplica măsuri corespunzătoare, care să asigure angajaţilor protecţie în desfăşurarea activităţii“, au declarat oficialii Groupe Renault România. Angajaţii şi partenerii de business vor fi informaţi despre activităţile Groupe Renault România şi redemararea producţiei.
Potrivit unor surse din industrie, următoarea rundă de discuţii va avea loc în data de 8 aprilie.
La nivel european Volkswagen a amânat repornirea până în data de 19 aprilie, în timp ce KIA vrea să repornească uzina din Slovacia astăzi – 6 aprilie.
Ford a confirmat la sfârşitul săptămânii trecute prelungirea deciziei de suspendare temporară a producţiei de vehicule şi motoare în majoritatea fabricilor sale europene până cel puţin pe data de 4 mai. Anunţul vine după ce anterior, compania Ford anunţase că producţia va fi suspendată temporar, începând cu data de 19 martie, pentru o perioadă de câteva săptămâni, în principalele sale unităţi de producţie din Europa (Saarlouis şi Köln, Germania; Valencia, Spania şi Craiova, România), iar producţia de motoare de la fabricile din Bridgend şi Dagenham (Marea Britanie) va fi oprită începând cu data de 23 martie. În ceea ce priveşte fabrica Ford din Valencia (Spania) aceasta va avea activitatea suspendată temporar până cel puţin pe 27 aprilie.
„Este important să oferim angajaţilor noştri cât mai multă claritate cu privire la modul în care este de aşteptat ca această perioadă să continue“, a declarat Stuart Rowley, preşedintele Ford Europa. „Sperăm că situaţia se va îmbunătăţi în luna următoare. Totuşi, planurile noastre de repornire a operaţiunilor vor continua să depindă de condiţiile şi directivele impuse de guvernele naţionale“.
Astfel, uzina de la Craiova pierde şase săptămâni de lucru, adică peste 30.000 de maşini care puteau fi produse în această perioadă.
Tot în cele şase săptămâni – dacă nici uzina de la Mioveni nu va reporni producţia până în data de 4 mai - Dacia putea produce 42.000 de unităţi – iar în total, peste 70.000 de unităţi care nu vor mai fi asamblate în cele două uzine. La asta se adaugă producţia din uzinele de componente – Asociaţia Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) estimează o pierdere la nivel de industrie de 124 mil. euro pe zi, iar în perioada de peste 30 de zile lucrătoare se adună peste 3,7 miliarde de euro.