Înainte de căderea cortinei: consumul a avut plus 0,8% în februarie faţă de ianuarie 2020

Autor: Miruna Diaconu 06.04.2020

Italia, ţara care a fost lovită de criza medicală la începutul lui februarie, şi-a trecut la „confidenţial“ datele despre evoluţia consumului în februarie.

România a înregistrat în februarie o creştere a cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul subunitară, lună la lună, şi cu două cifre, an/an, dar „nebunia“ aici a început în martie, prin urmare abia datele din ultima lună a trimestrului întâi vor arăta la ce nivel s-a restrâns consumul, ştiind că acesta va fi lovit şi pe partea de ofertă şi pe cea de cerere. 

Italia, ţara care a fost lovită de criza medicală la începutul lui februarie, şi-a trecut la „confidenţial“ datele despre evoluţia consumului, în februarie. Comerţul cu amănuntul a rămas pe plus în UE, în februarie, un plus de 0,8% faţă de ianuarie.

Pentru România, creşterea din februarie ar putea fi ultima în 2020, în contextul în care economiştii se aşteaptă la o cădere de 6-8% a consumului, ca urmare a crizei.

Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete, serie brută, a crescut cu 0,4% (brut) faţă de ianuarie 2020, datorită creşterii vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun, unde s-a înregistrat o creştere de 3,2%. Faţă de aceeaşi lună a anului anterior, creşterea în luna februarie 2020 a fost de 13,8%, conform datelor de la Institutul Naţional de Statistică.

În luna februarie, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au crescut cu 0,8% faţă de luna ianuarie, dar au fost înregistrate scăderi la carburanţi (-0,6%)  şi la vânzările de produse nealimentare (0,4%).

Primele două luni ale acestui an au înregistrat o creştere a cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul, ca serie brută cu 12,5% şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 10%.

Ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, comerţul a crescut în februarie 2020 cu 10,5% faţă de februarie 2019, datorită creşterilor înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun, un plus de 11,2%, vânzările de produse nealimentare (Ă10,3%) şi la comerţul cu amănuntul al carburanţilor  (Ă9,6%).

Aceasta ar putea fi ultima dintre creşterile cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul pentru că situaţia actuală cauzată de criza coronavirusului a dus la închiderea multor afaceri, iar situaţia economică  va lovi în primul rând pe partea de ofertă pentru că multe fabrici s-au închis iar pe partea de cerere, mulţi oameni fie au rămas fără un loc de muncă fie au fost trimişi în şomaj tehnic, având doar o parte din salariul de acum câteva luni, ceea ce va duce la o scădere drastică a consumului. Scădere consumului este estimată pe diferite industrii între 5% şi 7% faţă de anul anterior.