George Ureche, director PwC România: Criza creată de pandemie aduce şi oportunităţi pentru tranzacţii care produc valoare pe termen lung. ” Companiile antreprenoriale din IT pot atrage finanţări şi parteneri care să aducă infuzii de capital şi know-how ”

Autor: George Ureche 07.04.2020

Principalele efecte pe termen scurt ale pandemiei COVID-19 pe piaţa de M&A au fost retragerea unor oferte sau amânarea încheierii unor tranzacţii, însă impactul pe termen lung rămâne încă incert. Organizaţiile vor acţiona prudent şi rezervat în ceea ce priveşte investiţiile în M&A până când situaţia va începe să se normalizeze.

Totuşi, pentru companiile care şi-au construit o poziţie financiară sănătoasă în perioada de boom economic din ultimii ani, evaluările în scădere din această perioadă creează oportunităţi de a realiza tranzacţii care creează valoare pe termen lung.

De altfel, analizele realizate de PwC arată că tranzacţiile efectuate în perioadele economice grele creează valoare pentru cei care le realizează, dar şi pentru companiile respective. Din acest punct de vedere, tehnologia este sectorul care s-a evidenţiat cel mai mult în această perioadă.

Cererea de produse şi servicii necesare lucrului de acasă, platformele de videoconferinţe, VPN, partajare de fişiere sau semnătură digitală a crescut semnificativ. Sunt şi alte zone conexe unde vedem creşteri importante – cererea de drone, imprimante 3D şi soluţii de inteligenţă artificială. Multe companii fac în această perioadă investiţii, cele mai multe neprogramate, în infrastructura IT, de la laptop-uri la capacitate de stocare şi soluţii software dedicate. Chiar dacă aceste investiţii sunt realizate pentru a răspunde unei nevoi de moment, pot genera pe termen mediu o creştere a gradului de digitalizare a fiecărei companii.

În acest context, inovaţia este foarte importantă şi companiile antreprenoriale din domeniul IT se pot reinventa şi pot atrage finanţări şi parteneri care să aducă infuzii de capital şi know-how astfel încât să dezvolte noi produse şi servicii.

Spre exemplu, criza produsă de COVID-19 a accelerat investiţiile în telemedicină, care poate reprezenta cea mai bună modalitate de eficientizare a serviciilor medicale în viitor. De asemenea, platformele de e-learning lansate de antreprenori români înregistrează zeci de mii de utilizatori zilnic, iar soluţiile de autentificare şi înrolare pe platforme digitale dezvoltate local se impun ca standarde internaţionale.

Companiile de tehnologie pot fi ţintă de achiziţie pentru jucători din toate sectoarele de activitate, ale căror produse şi servicii pot fi îmbunătăţite cu ajutorul tehnologiilor inovatoare.

În ceea ce priveşte apetitul companiilor, potrivit unui studiu realizat de PwC în SUA, impactul COVID asupra strategiilor de fuziuni şi achiziţii este diferit. Majoritatea liderilor financiari chestionaţi încă evaluează dacă îşi schimbă sau nu abordarea. Cu toate acestea, 13% raportează un apetit din ce în ce mai mare pentru M&A, ceea ce indică faptul că unii lideri privesc cu optimism viitorul şi evaluează întreprinderile şi activele care au operaţiuni subiacente sănătoase şi sunt acum accesibile.