Surpriză: Fără să anunţe la bursă, SIF Banat Crişana a cumpărat în decembrie 2019 obligaţiuni de 43 mil. lei la Blue Air cu scadenţa pe 15 iunie 2020. Acum operatorul aerian cere un ajutor de urgenţă de la stat ca să nu se prăbuşească

Autor: Liviu Popescu 13.04.2020

La pagina 80 a raportului aferent anului 2019 al SIF1 Banat Crişana, la capitolul investiţii în obligaţiuni, se menţionează suma de 43 de milioane de lei într-un plasament la Blue Air Aviation, cea mai mare companie privată românească de transport aerian.

Astfel, SIF1 Banat Crişana a achiziţionat 90 de titluri în valoare totală de 43 de milioane de lei, se arată în raport. Data achiziţiei a fost 16 decembrie 2019 iar data scadenţei – 15 iunie 2020, deci prin urmare o maturitate de o jumătate de an. În raport nu se menţionează rata cuponului (dobânda) pe care o va achita Blue Air.

“Investiţiile reflectate la cost amortizat la 31 decembrie 2019 reprezintă plasamentele societăţii în obligaţiuni corporative (Blue Air Aviation). În cursul anului 2019, au fost achiziţionate obligaţiuni în sumă de 9.000.000 euro, emise de Blue Air, clasificate la recunoaşterea iniţială în cadrul acestei categorii”, se arată în raportul anual al SIF Banat Crişana.

Oana Petrescu, CEO al Blue Air, spunea într-un interviu acordat ZF în toamna anului 2019 că intenţionează să se finanţeze prin bursă cu 50-60 milioane de euro în toamna anului 2020.  

În anul financiar ce s-a terminat la 30 septembrie 2019,  Blue Air a realizat un profit operaţional IFRS de aproximativ 8 mil. euro, ceea  ce reprezintă un rezultat cu 27 mil. euro mai bun faţă de rezultatul anului financiar 2018, când a înregistrat o pierdere operaţională de 19 mil. euro (tot conform IFRS), conform informaţiilor furnizate anterior de companie.

Ca cifră de afaceri, Blue Air a terminat anul financiar 2019 cu o cifră de afaceri de 390 mil. euro (fără taxe de pasageri, conform raportării IFRS).

Blue Air, cea mai mare companie aeriană cu capital privat românesc, a depus luna trecută la guvern o solicitate pentru a primi un credit de salvare în valoare de 45 de milioane de euro în condiţiile în care această perioadă zborurile comerciale regulate ale companiei sunt anulate.