Colliers: Retailerii non-alimentari estimează afaceri în scădere cu circa 30% în 2020. “Revenirea va începe lent, spre finalul anului”

Autor: Cristina Bellu 22.04.2020

Retailerii de produse nealimentare, printre cei mai afectaţi de măsurile luate în timpul stării de urgenţă pentru a preveni răspândirea Covid-19, estimează o scădere de circa 30% a businessurilor până la finalul anului. Astfel, circa 45% dintre chiriaşii din retail aşteaptă o scădere a afacerilor de peste 30% în 2020, în timp ce 39% prevăd un declin de până la 30%, ca urmare a blocării activităţii din ultima perioadă, arată un efectuat de divizia retail a Colliers International printre 84 de chiriaşi şi 21 de proprietari din sectorul de retail din România.

Efectele pe termen mediu şi lung sunt încă dificil de evaluat, în special luând în considerare incertitudinile privind posibile alte măsuri care ar putea fi aplicate de autorităţi după 15 mai. Cu toate acestea, proprietarii din retail au luat deja măsuri de suport pentru chiriaşii afectaţi de ordonanţele militare, precum suspendarea plăţii chiriei pe perioada de inactivitate, urmând să se decidă ulterior o modalitate de compensare, sau închiderea parţială a centrelor comerciale pentru a scădea costurile pentru servicii comune suportate de chiriaşi”, precizează analiştii Colliers International.

Potrivit studiului Colliers International efectuat printre chiriaşii din retail activi în principali în arii precum fashion, HoReCa, cosmetice, servicii, divertisment sau frumuseţe, de la instaurarea stării de urgenţă 62% dintre aceştia au suspendat sau amânat plăţile chiriilor şi utilităţilor, iar 52% au solicitat o reducere a chiriilor atunci când magazinele vor fi redeschise. În plus, pentru a susţine revenirea afacerilor, 88% au aplicat pentru măsura privind şomajul tehnic, 48% se vor baza pe opţiunea de amânare a plăţii taxelor oferit de stat şi 33% vor suspenda plata ratelor la credite până la finalul anului.

De cealaltă parte, 67% dintre retaileri se concentrează pe canale alternative de vânzări pentru a compensa pierderile generate de lipsa de activitate a magazinelor clasice, dar numai o parte din pierdere este aşteptată să fie recuperată prin aceste canale. Aproximativ 36% aşteaptă o creştere a vânzărilor online în acest an, dintre care jumătate mizează pe o creştere de cel puţin 20%. Totuşi, 22% dintre retaileri cred că inclusiv vânzările online vor înregistra o scădere, pe fondul apetitului scăzut pentru consum. 

Primele semne de revenire în piaţa de retail sunt aşteptate începând cu trimestrul patru al acestui an, dar rezultate mai consistente vor fi vizibile în 2021, ceea ce arată că atât retailerii, cât şi proprietarii sunt încrezători într-o recuperare relativ rapidă.

”Dacă veniturile majorităţii angajaţilor nu vor fi semnificativ afectate, iar magazinele vor fi deschise începând cu 1 iunie, vom vedea în primul rând o revenire psihologică pe termen mediu. O recuperare lentă ar trebui să fie resimţită din toamnă şi continuată în perioada Crăciunului, care este de regulă cea mai importantă din an pentru retail. Cu alte cuvinte, dacă puterea de cumpărare a populaţiei nu va scădea, tendinţa pe termen scurt va fi de economisire, dar începând cu luna septembrie, consumul ar trebui să revină încet, încet la normal în segmentele obişnuite de retail, precum fashion, HoReCa, cosmetice, jucării sau birotică şi papetărie”, spune Simina Niculiţă, Partner & Head of Retail Agency la Colliers International.

Mai exact, 67% dintre proprietarii de spaţii de retail şi 51% dintre chiriaşi se aşteaptă să revină la un nivel satisfăcător al afacerilor, în raport cu nivelurile de dinainte de pandemia de COVID-19, până la finalul anului viitor.