Criza coronavirusului în banking. Tot mai mulţi români cer amânarea ratelor la credite: creştere cu 70% în două săptămâni, la 260.000. Una din şase persoane fizice şi una din 10 companii vor amânarea ratelor
BRD şi Raiffeisen au primit cele mai multe solicitări, respectiv peste 60.000 şi 41.000.
Numărul clienţilor persoane fizice care au dificultăţi din cauza crizei coronavirusului şi au cerut amânarea ratelor la credite a crescut foarte mult, cu peste 70%, faţă de nivelul din urmă cu două săptămâni, în timp ce numărul clienţilor companii care şi-au amânat ratele a rămas relativ stabil.
Astfel, aproximativ 260.000 clienţi persoane fizice şi până în 10.000 de companii, au depus până în prezent solicitări de suspendare a plăţii ratelor, potrivit datelor centralizate de Asociaţia Română a Băncilor (ARB).
Clienţii pot solicita amânarea ratelor la credite până la jumătatea lunii mai.
Băncile locale au circa 1,5 milioane de clienţi retail şi 100.000 de clienţi corporate. Astfel, pentru aproximativ 17% dintre creditele acordate persoanelor fizice şi pentru circa 10% din totalul creditelor accesate de persoanele juridice au fost făcute cereri de amânare a ratelor la credite. Iniţial, băncile au venit cu măsuri individuale de amânare a ratelor clienţilor, cu 1-3 luni pentru persoanele fizice, însă după ce la sfârşitul lunii martie a intrat în vigoare ordonanţa guvernului care stabileşte posibilitatea păsuirii ratelor cu până la 9 luni, băncile şi-au aliniat ofertele la regulile stabilite de guvern.
BRD, a treia cea mai mare bancă de pe piaţa locală, a analizat de la începutul pandemiei de COVID-19 mai mult de 60.000 de solicitări de amânare a ratelor. Dintre acestea, 55% au vizat oferta proprie a BRD, iar 45% au venit în condiţiile OUG 37, potrivit informaţiilor transmise de bancă la solicitarea ZF.
Raiffeisen Bank a transmis pentru ZF că are deja soluţionate pe soluţia proprie 25.000 de cereri de amânare a ratelor şi a mai primit 16.000 de solicitări pe OUG 37/2020.
În cazul Băncii Transilvania, cea mai mare bancă de pe piaţa locală, numărul solicitărilor de amânare a ratelor la credite ajunsese până vineri la 35.876.
La BCR peste 20.000 de clienţi, care au 24.000 de credite, au aplicat până acum pentru amânarea ratelor la împrumuturi. Mai mult de 40% dintre clienţi au optat pentru soluţiile oferite de BCR de amânare a ratelor, cu până la 3 luni, iar 60% au optat pentru amânarea ratelor pe baza Ordonanţei 37/2020, care stabileşte posibilitatea amânării ratelor cu până la 9 luni.
ING Bank România are peste 20.000 de cereri de amânare a plăţii ratelor din cauza crizei coronavirusului, majoritatea fiind solicitări ale persoanelor fizice, în timp ce doar 1.000 sunt de la persoane juridice.
„Considerăm că măsurile de amânare la plată trebuie să se aplice doar debitorilor care înregistrează dificultăţi financiare ca urmare a pandemiei de COVID-19, astfel încât aplicarea acestora să nu conducă la afectarea lichidităţii şi solvabilităţii sistemului bancar. Constituirea de provizioane şi pierderile băncilor vor avea un impact negativ asupra capitalurilor proprii ale instituţiilor de credit, reducând astfel capacitatea acestora de a continua să-şi sprijine clienţii aflaţi în dificultate reală în următorii ani, în cazul unei recesiuni prelungite“, a transmis ARB.