Retailerii alimentari: În depozite s-a lucrat la foc continuu, în trei schimburi, şapte zile din şapte, pentru a face faţă cererii crescute din ultima lună şi jumătate
♦ Peste 1.500 de camioane au mers în această perioadă pe străzi pentru ca supermarketurile şi hipermarketurile să fie zilnic aprovizionate cu marfă ♦ În multe cazuri au fost suplimentate cursele pentru ca în primele săptămâni de la impunerea stării de urgenţă, când românii au cumpărat volume mari de marfă, să nu existe probleme la raft ♦ Depozitele retailerilor sunt pline de marfă, în unele perioade ajungând să fie la peste 90% din capacitate pentru a face faţă cererii ♦ Fiecare reţea are sute sau chiar peste 1.000 de oameni care lucrează în logistică ♦ În total, retailerii din comerţul alimentar au circa 100 de hectare de depozite, circa 60% din total fiind deţinute de companii, iar restul închiriate.
Cele zece reţele de comerţ modern din România au peste 3.000 de magazine sub mai multe formate, respectiv supermarketuri, hipermarketuri, magazine de discount, cash & carry şi proximitate. Numărul lor creşte an de an cu 300-350 de unităţi, în special pe format mic.
Citeşte suplimentul Logistică & Transporturi în format e-paper
În pofida pandemiei de Covid-19, în 2020, reţelele străine anunţă că merg mai departe cu investiţiile estimate de ZF la 1 mld. euro, un nivel record anunţat până acum de companiile din domeniu. Banii merg către deschiderea de noi magazine, dar şi către logistică sau achiziţia de terenuri pentru dezvoltare viitoare.
Extinderea reţelei de magazine merge mână în mână cu dezvoltarea suprafeţelor logistice, motiv pentru care, în total, retailerii din comerţul alimentar au circa 100 de hectare de depozite, circa 60% din total fiind deţinute de companii iar restul închiriate. Această valoare a crescut constant în ultimii ani.
În această perioadă marcată de pandemia de Covid-19, reţelele din comerţul modern au funcţionat cu motoarele turate la maximum, aceste companii fiind în linia întâi a economiei. În timp ce multe alte businessuri s-au închis parţial sau total, lanţurile de magazine au rămas deschise.
„Perioada a fost una foarte aglomerată, însă dincolo de volumul de muncă, prioritatea noastră a fost şi continuă să fie să ne asigurăm că toţi clienţii vor găsi permanent produsele de care au nevoie la raft. În acest sens, echipele noastre au lucrat şi lucrează în continuare la capacitate maximă. Programul implică trei schimburi, şapte zile din şapte“, spune Roland Ruffing, CEO al Metro Cash & Carry România. Compania are în prezent circa 380 de oameni care lucrează în departamentul logistic. Deoarece perioada a fost una aglomerată şi cu totul deosebită, compania a făcut angajări. „În plus, am folosit şi resurse externe, din sectoarele care şi-au întrerupt temporar activitatea (cum ar fi piaţa automotive) pentru livrările de produse la comandă.“
În fiecare zi, circa 400 de camioane cu marfă au asigurat aprovizionarea magazinelor Metro Cash & Carry. Cifra se referă la numărul de camioane care au intrat cu marfa de la furnizori în depozite şi la cele care au ieşit pentru a porni spre magazine. „A fost înregistrată o creştere a volumelor, mai ales pentru cele mai solicitate categorii de produse, respectiv conserve, alimente de bază, produse pentru igienă sau dezinfectanţi. Tocmai de aceea şi transporturile au fost suplimentate în această perioadă.“
Oficialii discounterului german Penny Market, care are în România o reţea de peste 250 de magazine cu preţuri mici, spun că în centrele logistice ale companiei se lucrează acum la o capacitate ridicată comparativ cu perioada precedentă lunii martie, undeva la 120%, dar acestea nu sunt mai pline cu marfă decât atunci.
„Deşi în luna martie am suplimentat numărul de camioane, în momentul prezent am revenit la o flotă de aproximativ 90 de tiruri pe zi pentru toate cele trei depozite. Camioanele pot efectua însă mai multe curse în aceeaşi zi.“
Datorită cererii crescute înregistrate în ultima lună şi jumătate, compania a intensificat ritmul livrărilor şi a modificat procesul de comenzi pentru a se adapta situaţiei.
„Astfel, reuşim să asigurăm cantităţile necesare de produse în magazine, ceea ce implică un ritm de lucru intens în depozite.“
Momentan, în cele trei depozite din ţară ale Penny Market, respectiv în spaţiile logistice de la Ştefăneştii de Jos, Turda şi Bacău, lucrează aproximativ 600 de angajaţi. „În cursul lunii martie au avut loc 37 de noi angajări dedicate centrelor logistice.“
Mai mulţi retaileri au fost nevoiţi să angajeze oameni noi pentru a face faţă volumului suplimentar de muncă. Spre exemplu, în cadrul Kaufland, liderul pieţei locale de comerţ modern, în departamentul de logistică lucrează 1.200 de oameni. Este vorba de angajaţii din cele două depozite din Ploieşti şi Turda. „De la începutul lunii martie, pentru a fi foarte bine pregătiţi contextului, am apelat la un număr suplimentar de persoane pentru asigurarea necesarului de personal în operativ“, spune Valer Hancaş, director comunicare şi corporate affairs la Kaufland România.
El adaugă că aceasta a fost o perioadă intensă ca urmare a unui comportament de consum atipic. Astfel, retailerul a lucrat la capacitate maximă pentru a depăşi cu bine toate provocările pe care le-a adus contextul actual.
„Noi suntem obişnuiţi cu un ritm dinamic, chiar şi cea mai mică modificare presupune reorganizarea unui proces ce implică multe departamente, lucru mai puţin vizibil din exterior. În astfel de momente, contează să ai o echipă bine pregătită, bine sudată, asta a însemnat foarte mult.“
În momentul de faţă, echipele Kaufland lucrează la capacitate maximă în depozite, şapte zile pe săptămână, în ture, de la 5 dimineaţa până la 2-3 noaptea.
„Avem mai multe tipuri de schimburi, care se întrepătrund în funcţie de tipurile de activităţi. Noi suntem obişnuiţi cu un ritm intens de lucru, fiindcă depozitele noastre sunt închise doar trei zile pe an, pe 25 decembrie, 1 ianuarie şi în duminica Paştelui. Însă chiar şi aşa, perioada aceasta a venit cu modificări şi ajustări a rutinei noastre şi a provocat toţi colegii la eforturi extraordinare.“
Hancaş spune că prioritar a fost ca magazinele să fie aprovizionate constant şi continuu.
Acum, depozitele sunt la un grad de umplere mare, de circa 80%, iar înainte de Paşte aveau un grad de 90%. În momentul crizei - în primele săptămâni de la impunerea stării de urgenţă - gradul de umplere sărise de 90%. „Acesta sunt valori normale şi adaptate la perioada din an, dar şi la contextul actual.“
Majoritatea furnizorilor Kaufland îşi continuă activitatea de producţie şi livrează normal, astfel că nu sunt probleme în ceea ce priveşte disponibilitatea mărfii. În depozitele companiei intră zilnic peste 1.000 de camioane mari şi mici. În fiecare zi, din aceleaşi depozite pleacă circa 500 de camioane, care aprovizionează magazinele din întreaga ţară. Cele aproape 130 de hipermarketuri sunt aprovizionate cel puţin o dată pe zi.
Reprezentanţii Mega Image confirmă la rândul lor că nu există probleme de stocuri, centrele logistice sunt aprovizionate constant.
„Avem o flotă de 230 de camioane de distribuţie care ne permite sa aprovizionăm şi în condiţii atipice, cu volume mai mari, toate magazinele noastre.“
Pentru a susţine aprovizionarea, atât în cele 780 de magazine fizice, cât şi în online, toate echipele din cele două depozite ale Mega Image, amplasate în Popeşti Leordeni şi în Ştefăneşti, au lucrat la capacitate maximă.
„Toate magazinele şi centrele de comenzi online sunt aprovizionate zilnic cu produse proaspete, precum legume, fructe, carne, prin urmare efortul este continuu.“ În prezent, în cele două depozite ale Mega Image lucrează aproximativ 1.200 de persoane, iar având în vedere volumul de muncă foarte mare din această perioadă, compania a făcut angajări pentru poziţiile specifice din centrele logistice.
„Procesul de recrutare s-a desfăşurat normal, singura modificare fiind aceea de mutare a primelor etape de interviu în online“, spun şi reprezentanţii reţelei Selgros Cash&Carry. În departamentele de logistică din cele 23 de magazine şi într-un depozit al companiei Selgros România lucrează peste 400 de angajaţi.
Oficialii companiei adaugă că în această perioadă activitatea de logistică, ca de altfel majoritatea activităţilor din piaţă, a fost impactată de pandemia de COVID 19.
În luna martie, vânzările au crescut extrem de mult, ceea ce a generat necesitatea adaptării departamentului de logistică la acest context nou, prin suplimentarea orelor de desfăşurare a activităţii. În luna aprilie însă, lucrurile au revenit la normal, astfel încât şi programul s-a stabilizat.
„Obiectivul nostru este de a le pune la dispoziţie clienţilor noştri o sortimentaţie cât mai variată, în orice moment. Avem un sistem de comenzi eficient, care ne permite optimizarea activităţii în timp real. Astfel, stocurile de marfă sunt adaptate constant, în funcţie de context.“
În luna martie, pe fondul cererii crescute, Selgros a majorat volumul transporturilor cu 25% însă în luna aprilie, activitatea a revenit la parametrii normali.
De altfel, experţii şi analiştii spun că în următoarea perioadă, dacă nu va exista un nou val de îmbolnăviri, economia în ansamblul său va intra din nou în normalitate, noua normalitate.