Tatian Diaconu, CEO Ceetrus Romania, divizia imobiliară a Auchan: Singura formulă economică cu şanse mai mari de reuşită în retail este împărţirea pierderilor între actorii implicaţi. Despre profit nu poate fi vorba în perioada următoare

Autor: Tatian Diaconu 10.05.2020

Daca nu acum, atunci cand? Daca nu impreuna cu voi, atunci cu cine? Daca nu pentru centre comerciale pline cu clienti sanatosi si zambitori , atunci pentru ce?

Retailul romanesc este inca tanar, fragil, foarte slab capitalizat si bazat inca  in numar mare pe micul comerciant local. Romania numara astazi circa 200 de branduri internationale ce isi desfasoara activitatea in mod direct ca filiale ale firmelor mama sau prin francize si alte forme de parteneriat . La acestea se adauga circa 50 de branduri romanesti ce si-au dovedit calitatea comerciala in ultimii 10 ani, care au crescut atat ca dimesiune a busines-ului cat si ca nivel de serviciu adresat clientului. Acest panel este completat de cateva mii de magazine la nivel national, cu un comert local, cu un singur punct de vanzare si de cele mai multe ori un model de business familial.

Evolutia retailului incepand cu anul 2000 s-a produs in principal pe axa centrelor comerciale in detrimentul comertului stradal, foarte puternic afectat de lipsa unor strategii clare, a unui cadru legislativ si uneori a unei urbanizari haotice care nu a tinut cont de nevoile de baza ale clientilor.

Astfel, in ultimii 20 de ani am dansat in doi, intr-o relatie aproape ombilicala, retaileri si investitori in centre comerciale. De 20 de ani IMPREUNA, mai mereu intr-un raport de forta, cu puterea cand de-o parte cand de cealalta. Deseori ne-am situat de parti diferite ale baricadei, de prea putine ori ne-am manifestat ca PARTENERI, desi pare abordarea cea mai logica.

Ne pierdem in aceste zile tocmai luxul acestei harjoane vechi de 20 de ani, pe alocuri copilareasca, de multe ori adolescentina dar mai mereu serioasa! Serioasa pentru ca RETAILUL in Romania ca si in celelalte tari este unul dintre cei mai mari angajatori, serioasa pentru ca retailul este construit pe un spirit antreprenorial, cu riscuri financiare mari, cu nopti nedormite, cu privirea spre statia meteorologica si cu multiple necunoscute, oricat de experimentati am crede ca suntem.

Ne uitam cu speranta spre redeschiderea centrelor comerciale, straniu amestec de speranta si ingrijorare, cu mutiple semne de intrebare:

In mod sigur fiecare dintre voi poate adauga intrebari la acesta lista non exhaustiva!

NIMENI nu are raspunsurile, impactul asupra retailului a fost unul neasteptat, brutal si cu efecte inca greu de masurat. Riscurile sunt foarte mari in aceasta ecuatie cu multiple necunoscute.

Ma intreba ieri cineva care sunt scenariile? Raspunsul meu este acelasi: avem un singur SCENARIU! El se bazeaza pe PARTENARIAT, SOLIDARITATE si COLABORARE.

Ne-am pierdut luxul harjoanei din curtea scolii, sa lasam loc unei relatii adulte.

Retailul de maine inseamna in primul rand sa trecem IMPREUNA aceasta perioada de tranzitie. Singura formula economica cu sanse mai mari de reusita este impartirea pierderilor intre actorii implicati in Retail…despre profit nu poate fi vorba in perioada imediat urmatoare.

Singura formula inteligenta este DIALOGUL, abordarea matematica dincolo de emotia care pe alocuri ne-a coplesit pe toti.

PROPUNEREA retailului de tranzitie este abordarea chiriei si a celorlalte cheltuieli prin prisma ratei de efort maximale pe fiecare segment de retail, pentru o perioada determinata pana la 31 decembrie 2020. Aceasta abordare nu acorda garantii si prezinta riscuri pentru fiecare parte. Investitorul isi vede recuperarea investitiei incerta, banca are dificultate in a evalua patrimoniul imobiliar, comerciantul va avea de gestionat alte cheltuieli, cu speranta ca plata chiriei chiar si procentuale il va gasi in viata… Aceasta abordare doar ne permite sa masuram zi de zi, sa invatam, sa ne transformam business-urile si sa ramanem modesti in fata unui munte de necunoscute.

Stiu insa ca IMPREUNA putem, cunosc o buna parte dintre antreprenorii din retail, energia si forta lor, stiu ca bancile au inteles ca sunt parte a acestui joc,  cunosc calitatea si forta unor branduri si mai ales am vazut in aceasta perioada acte de adevarat eroism din partea unor colegi de breasla care au asigurat serviciul minim national in comertul alimentar, farmacii si alte activitati de stricta necesitate. Ei sunt exemplul perfect care ne arata ca retailul stie sa reactioneze, sa se reinventeze, sa se digitalizeze chiar in mod accelerat.

MAINE in retail va fi altfel! Haideti sa construim IMPREUNA acest MAINE, acceptand SOLIDAR acest AZI plin de incertitudine.