Primele date privind impactul pandemiei de COVID-19 în consum. Consumul privat a crescut în martie cu 4%, susţinut doar de vânzările de alimente şi medicamente. Vânzările de haine s-au prăbuşit la jumătate

Autor: Cristina Roşca 07.05.2020

♦ Pandemia de COVID-19 a început să îşi facă simţită influenţa în business în special în a doua parte a lunii martie, când s-au închis mallurile şi întregul sector HoReCa ♦ Instaurarea stării de urgenţă şi aplicarea unor restricţii succesive au dus la un comportament de consum mai precaut, orientat către bunuri de strictă necesitate.

Cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul, principalul indicator pentru consu­mul privat, a crescut în luna martie cu circa 4% faţă de aceeaşi lună din 2019, arată datele INS. Totuşi, la o privire mai atentă se observă că avansul a fost susţinut de vânzările de alimente şi de cele de medicamente şi bunuri de îngrijire personală şi a locuinţei - pre­cum dezinfectantul. Alte categorii - pre­cum electro-IT, mobilă, sau modă - postând scăderi puternice. Şi vânzările de carburant au scăzut odată cu limitarea mişcării populaţiei, în martie declinul anual fiind de peste 8%.

Reprezentanţii Rompetrol, unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa de carburanţi, spuneau recent că pe fondul măsurilor de limitare a deplasărilor interne şi internaţionale şi ulterior pe fondul instituirii stării de urgenţă la nivelul ţării, vânzările de carburanţi prin staţiile Rompetrol s-au înscris pe un trend descendent de la mijlocul lunii martie, atât faţă de lunile anterioare, cât şi faţă de perioadă similară a anului trecut. Ei nu înaintează cifre.

„Cea mai mare scădere a vânzărilor s-a înregistrat după data la care s-a instituit restricţia de circulaţie pentru persoanele fizice. Acest impact s-a reflectat mai mult în plăţile în numerar, care au scăzut semnificativ faţă de primele săptămâni ale lui martie.“ Declinul a continuat şi în aprilie.