Cum a evoluat consumul de bunuri FMCG în ultimele patru luni. Goana după cumpărături de la jumătatea lunii martie, cu creşteri de vânzări de 80%, a ajuns o amintire. În următoarea lună avansul a fost de doar 7-15%

Autor: Cristina Roşca 08.05.2020

♦ Vânzările de bunuri de larg consum, respectiv alimente, produse de îngrijire personală şi a locuinţei, au crescut cu 22% în primele 16 săptămâni din 2020 comparativ cu aceeaşi perioadă din anul anterior ♦ Ritmul este de două ori mai rapid faţă cel înregistrat la începutul de an 2019 comparativ cu primele 16 săptămâni din 2018 ♦ Creşterea e susţinută de efervescenţa din comerţul alimentar în primele săptămâni de la instaurarea stării de urgenţă.

Măsurile luate de autorităţi în luna martie pentru a asigura distanţarea socială şi limitarea mişcării po­pu­laţiei s-au resimţit în con­sumul privat, mai exact, în perioada 9-15 mar­tie vânzările de bunuri de larg consum au înregistrat o creştere de 79% comparativ cu aceeaşi săptămână a anului anterior. Acesta a fost un nivel maxim de creştere atins în acest an, avansul fiind susţinut de o efervescenţă a cumpărăturilor, românii optând în acea perioadă pentru a face provizii ce urma să le asigure supravieţuirea la domiciliu pentru o mai lungă perioadă de timp.

În săptămâna ce a urmat - 16-22 martie - avansul s-a temperat la aproape jumătate (39%), pentru ca apoi ritmul să revină în sfera uzuală. Astfel, datele companiei de cercetare de piaţă Retail Zoom arată că încă din ultima săptămână din martie apetitul de cumpă­ră­turi al românilor a revenit la normal, postând rate de creştere similare celor dintr-o pe­rioadă normală, anterioară pandemiei. Mai exact, în următoarele patru săptămâni - până la jumătatea lunii aprilie, cele mai recente date - ritmul a variat între 7 şi 15%. Astfel, nici măcar sărbătorile pascale nu au reuşit să îi determine pe români să îşi deschidă foarte mult buzunarele.