AT Kearney: Băncile europene trebuie să-şi reducă costurile cu peste 35 mld. euro şi să se digitalizeze rapid pentru a supravieţui crizei generată de pandemia de COVID-19

Autor: Cristina Bellu 11.05.2020

Băncile de retail din Europa vor trebui să-şi reducă costurile cu peste 35 de miliarde de euro pentru a-şi menţine raportul cost-venit din 2019 şi potenţial cu peste 45 de miliarde de euro, ceea ce înseamnă reducerea costurilor cu cel puţin 20% in plus, indică analiştii AT Kearney într-un studiu al pieţei bancare care a urmărit 92 de bănci din 22 de pieţe europene, compuse din 50 de bănci din Europa de Vest şi 42 de bănci din Europa de Est.

“Impactul economic complet al pandemiei de coronavirus nu poate fi încă calculat. Cu toate acestea, având în vedere criza financiară din 2008 încă proaspătă în conştiinţa băncilor, sectorul se pregăteşte pentru o altă perioadă de testare. (…) Pentru ca băncile să iasă mai puternice din această situaţie, vor trebui să-şi reducă costurile cu peste 35 de miliarde de euro pentru a-şi menţine raportul cost-venit din 2019 şi potenţial cu peste 45 de miliarde de euro, ceea ce înseamnă reducerea costurilor cu cel puţin 20% in plus”, transmit analiştii AT Kearney.

În perioada maximă a crizei financiare globale, băncile au reuşit să reducă costul pe client cu peste 20 euro în medie. Pentru a menţine acelaşi raport cost/ venit de 62% ca în 2019, băncile vor trebui să găsească economii de aproape 80 euro pe client. 

Cu toate acestea, doar reducerile de costuri nu vor fi suficiente pentru a supravieţui acestei crize. Analiza Kearney arată că, fără digitalizarea atât a experienţei clienţilor, cât şi a operaţiunilor - concepute pentru a răspunde nevoilor comportamentelor şi obiceiurilor schimbate - băncile vor lupta să rămână pe linia de plutire în acest „nou normal”.

“Aceasta este o criză diferită de oricare alta prin care a trecut sectorul serviciilor financiare. Nu există niciun dubiu că băncile vor avea nevoie atât de rezistenţă, cât şi de versatilitate pentru a naviga prin provocările aduse de pandemia COVID-19. Reducerile de costuri vor fi necesare pentru a compensa încetinirea creşterii economice şi creşterea deprecierii cauzate de incetinirea împrumuturilor şi a plăţilor. Cei care vor ieşi triumfători din această criză se vor diversifica cu mai multe servicii digitale şi vor oferi un model de operare minim viabil. (…)  Dacă în recesiunea din 2008 băncile au fost percepute negativ, ele au acum oportunitatea de a fi facilitatorii cheie ai recuperării şi pot reconstrui încrederea clienţilor”, concluzionează Simon Kent, partener şi director global al departamentului de Servicii Financiare Kearney.