Ruxandra Târlescu şi Mihai Aniţa, parteneri PwC România: Retailul alimentar în era post-COVID: online-ul şi livrările acasă vor continua să se dezvolte, iar lanţul de aprovizionare trebuie flexibilizat

Autori: Mihai Aniţa , Ruxandra Târlescu 12.05.2020

Severitatea impactului COVID-19 asupra sectorului de retail a depins de categoriile în care activează companiile, de exemplu alimentar, fashion, mobilier, electronice, şi de extinderea reţelei de magazine.

În timp ce retailerii nonalimentari se confruntă cu închideri de magazine şi pierderi masive de venituri în această perioadă, la celălalt capăt al spectrului, hipermarketurile şi supermarketurile au avut de câştigat, trecând de la cumpărăturile de panică, la stabilizarea operaţiunilor, menţinerea lanţurilor de aprovizionare şi dezvoltarea de noi canale, precum comerţul online şi livrările acasă.

Spre deosebire de retailerii nonalimentari, care aveau o experienţă mai mare în online, pentru multe din reţelele de supermarketuri şi hipermarketuri ecommerce-ul este abia la început, iar această criză le-a accelerat planurile de digitalizare.

Unele dintre evoluţiile pe care le vedem în prezent vor deveni permanente, iar unele vor schimba definitiv faţa retailului alimentar.

Tendinţele preconizate la nivel global de experţii PwC:

Online-ul şi livrările acasă vor continua să se dezvolte

În această perioadă, dar şi în cea care va urma, teama oamenilor de pandemia de COVID-19 va persista, ceea ce înseamnă că vor încerca pe cât posibil să evite interacţiunea fizică şi aglomeraţia din supermarketuri. Acest lucru va aduce o oportunitate pentru retaileri să-şi dezvolte serviciile de online şi de livrare la domiciliu pe termen lung. În prezent, capacitatea de livrare este limitată şi vedem că aceştia depun eforturi pentru îmbunătăţirea acestei situaţii, în unele cazuri prin parteneriate creative, precum colaborarea dintre Noriel şi Profi pentru anumite produse. Alţii şi-au extins parteneriatele cu furnizori precum Glovo sau foodpanda la nivelul mai multor oraşe din ţară.

Deşi menţinerea vânzărilor este obiectivul actual, baza costurilor se va îmbunătăţi pe termen lung, permiţând în cele din urmă comercianţilor să obţină profit din livrările la domiciliu. După ce se va întâmpla acest lucru, nimic nu va mai opri creşterea rapidă a comerţului alimentar online. Pe lângă efectele pandemiei, în România este încă mult loc de creştere pe segmentul comerţului online, ţara noastră ocupând ultimul loc în UE, potrivit celor mai recente date valabile pentru 2018 în ceea ce priveşte ponderea populaţiei între 16-74 de ani care a cumpărat online, de 20% faţă de media UE de  60%, potrivit datelor Eurostat.

Metodele de plată digitale vor lua avânt