Cine a ieşit pe plus? Platformele de livrare la domiciliu au funcţionat cu motoarele turate la maximum în ultimele luni în care pandemia a redus industria de restaurante doar la a găti mâncare pentru acasă

Autor: Cristina Roşca 30.05.2020

♦ Piaţa platformelor de livrări de mâncare este estimată de ZF la 10-15 milioane de lei ♦ Principalii jucători sunt Glovo şi Foodpanda, însă vine puternic din urmă Tazz by eMAG, platformă rebranduită din EuCeMananc ♦ Recent, Uber Eats a anunţat că iese din România, însă locul său a fost ocupat rapid de Bolt Food, care se pregăteşte de lansarea operaţiunilor locale ♦ Platformele de livrări au lucrat continuu în această perioadă în care pandemia a redus industria de restaurante doar la a găti mâncare pentru clienţii aflaţi în izolare acasă ♦ Jucătorii din industria HoReCa spun pe de-o parte că în această perioadă colaborarea cu platformele specializate i-a ajutat să acopere o plajă mai mare de clienţi ♦ Pe de altă parte, unii proprietari de restaurante sau executivi din industrie afirmă că tarifele cerute de aceste aplicaţii ajung la 30% din valoarea comenzii, un nivel nesustenabil, astfel că se gândesc să renunţe la colaborare ♦ În ceea ce priveşte livrările la domiciliu, jucătorii din industria de restaurante au două variante: merg pe colaborări cu platformele specializate - acesta fiind în special cazul afacerilor mici, dar nu numai, sau lansează un sistem propriu de comenzi şi livrare. Cei mai mulţi le îmbină pe amandouă ♦ Oficialii platformelor de livrări spun că în această perioadă costurile au crescut puternic dat fiind că angajaţii a trebuit dotaţi cu mănuşi şi dezinfectant, costuri care nu s-au resimţit nici la parteneri, nici la clienţi ♦ În prezent, doar cu operaţiunile de livrare şi take away disponibile, reprezentanţii restaurantelor spun că sunt la 15%, 20% sau maximum 25% din încasările normale. După reluarea activităţii în restaurantele fizice ponderea livrărilor ar urma să scadă din nou spre 10% sau chiar sub acest prag.

În cele două luni de stare de urgenţă traficul a scăzut drastic, astfel că pe străzi puteau fi reperaţi uşor angajaţii platformelor de livrări care mergeau pe două sau patru roţi să preia comenzile de la restaurante (şi nu numai) şi apoi să le livreze clienţilor care au fost izolaţi la domiciliu. Câteva mii de restaurante sunt listate pe platforme precum Glovo, Foodpanda sau Tazz by eMAG, care deservesc unele dintre cele mai mari oraşe din ţară.

Piaţa de food ordering şi de delivery este interdependentă cu industria HoReCa. Prin urmare, orice impact asupra acesteia îl resimt şi companiile specializare, spune Andreea Petrişor, managing director al foodpanda.

„Odată cu instalarea stării de urgenţă, la mijlocul lunii martie, am resimţit o uşoară stare de incertitudine care a durat aproximativ două săptămâni. Multe dintre restaurante au fost afectate direct de noile măsuri luate împotriva COVID-19, fiind nevoite să sisteze activitatea cu publicul. Prin urmare, am asistat la o redistribuire a cererii către restaurantele care au rămas deschise pentru comenzile online şi livrare. La începutul lunii aprilie, piaţa de delivery a început să se stabilizeze şi am intrat pe un trend ascendent, acesta fiind susţinut în permanenţă de campaniile noastre interne şi investiţiile făcute pentru a susţine restaurantele partenere“, adaugă ea.