Dragoş Dragoteanu, Euroest Invest: Oamenii amână să meargă la spital şi pot renunţa la multe alte lucruri. Dacă vinzi produse sau servicii de care clienţii se pot lipsi, acum e momentul să schimbi afacerea

Autor: Dragoş Dragoteanu 25.05.2020

Lumea Noua are un numitor comun: frica. Covidul a cam bagat spaima in oameni. Multe magazine suspina dupa clienti, altele sunt inchise, comertul international s-a diminuat, industria gafaie, constructiile sunt pe un trend descendent, somajul la cote alarmante, majoritatea investitiilor private se reevalueaza sau sunt blocate. Acestea sunt consecintele fricii care a cuprins Romania, urmarea a pandemiei. Personal, cred ca cel mai relevant recul al vietii sociale si economice nu il regasim in inchiderea restaurantelor sau lipsa evenimentelor, in inchiderea mall-urilor sau amanarea vacantelor, ci la situatia din unitatile medicale.

Pot sa inteleg omul normal, fara mari pretentii, ca nu mai merge la restaurant, la o terasa. Pot sa accept ideea ca un om simplu nu mai este dornic sa mearga la un spectacol, de orice fel. Ceea ce mi se pare cu adevarat ingrijorator este fenomenul care se petrece in clinici si spitale, atat private cat si de stat. Acum, majoritatea medicilor “someaza”, avand extrem de putini pacienti, comparativ cu perioada anterioara declansarii pandemiei. Numai personalul medical din linia intai este cu adevarat suprasolicitat. Frica instaurata de virus a declansat o spaima vizibila in randul consumatorilor de servicii medicale obisnuite, inclusiv a celor cu probleme mai presante.

Indiferent in ce domeniu lucrati, cred ca ati auzit de cazuri de amanare a unor consultatii pe motiv de frica. Daca unii oameni aleg sa mearga la birou sau au sansa sa lucreze de acasa, nu mi-am imaginat ca cei care au consultatii medicale de facut aleg sa nu mearga la medici de frica sa nu se infecteze de Covid 19, pe drum spre spital sau, mai ales, acolo. Acum 3 luni spitalele erau pline, cu greu se gaseau programari rapide. Acest fapt constatat de mine in cateva spitale este relevant pentru lipsa increderii in reluarea vietii sociale si a gradului de revenire a economiei.

In aceste conditii, este normal ca noile initiative de afaceri sunt rarisime. Majoritatea antreprenorilor cauta solutii de supravietuire, isi "ling ranile" dupa starea de urgenta si asteapta vremuri mai bune. Fara prea mari sperante, din pacate. Daca omul obisnuit renunta momentan si sa merga la spital pentru propria sanatate, nu vreau sa-mi imaginez la cate alte lucruri poate sa renunte? In opinia mea, de aici incepe Noua Economie. De la retinerea de a consuma aproape orice.

Unde suntem noi, antreprenorii? Orice detinator de afacere ar trebui sa-si puna o intrebare simpla: cat de cautat ramane produsul sau serviciul lui, odata cu inceperea crizei? Raspunsul corect poate sa-i dea sperante intr-un business profitabil in viitor.

Sa nu uitam ca perioada economica actuala nu are o istorie asemanatoare. Cine si-ar fi imginat acum 3 luni ca te uiti pe cer dupa un avion ca la o eclipsa de soare, pana trece? Cine se astepta ca traficul sa fie lejer, fara ca administratia sa faca ceva special? Cu putin timp in urma, cine visa ca poti sa muncesti si sa stai cu lunile acasa, fiind platit la fel ca inainte, fara a te mai duce la birou zi de zi? Nu mai vorbesc de imposibilitatea de a iesi din oras, fara un motiv real.

Chiar daca restrictiile se vor relaxa treptat se pune intrebarea: cui vom presta servicii in continuare si cine ne va mai cumpara produsele ? Cat de accesibile sau solicitate vor fi ele? Clientul care prefera sa isi riste sanatatea nemergand la un consult medical, cat de interesat va fi de orice alt produs sau serviciu oferit de un  antreprenor ? Oare, nevoia de a avea, va fi mai mare decat nevoia de a fi sanatos?

Inainte de a reporni o afacere, de a o extinde sau de a crea una noua, consider ca orice antreprenor serios merita sa se puna in postura clientului de spital. Daca economia va fi pacientul care ar trebui sa mearga la spital si nu se duce inca, este foarte posibil ca si noi, antreprenorii, sa pierdem multi clienti fideli. Asa vad eu Noua Economie. Ori facem ceva necesar si dorit de consumator, ori  ne asteapta ziua in care vom regreta ca nu am gasit formula corecta in afaceri.