Finanţe personale. Cine şi cum poate participa la un plasament privat?

Autor: Tibi Oprea 02.06.2020

Un plasament privat este o ofertă de instrumente financiare care nu se adresează publicului larg, ci doar unui număr limitat de investitori, atât persoane fizice, cât şi juridice, al căror profil de risc trebuie să corespundă nivelu­lui de risc asociat instrumentului financiar obiect al ofertei.

Diferenţa dintre un astfel de plasament şi o ofertă publică este faptul că valorile mobiliare sunt puse la dispoziţie pentru vânzare, pe piaţa deschisă, oricărui tip de investitor.

Anterior derulării plasamentului privat, intermediarul creionează un profil al investitorilor care pot fi invitaţi. În acest sens, unii brokeri au dezvoltat sisteme de scoring pentru investitori în baza cărora realizează selecţia investitorilor invitaţi să participe într-un plasament, astfel încât să se încadreze în limita de 149 de investitori impusă de reglementator. Acesta este, de exemplu, cazul Tradeville, cel mai mare investitor de retail de la Bursa românească.

Limitarea de 149 de participanţi, stabilită la nivel european şi preluată şi în legislaţia ţărilor membre, se referă numai la investitorii de retail, în astfel de oferte putând fi invitaţi un număr nelimitat de investitori calificaţi, de tipul fondurilor de investiţii, fondurilor de pensii sau altor investitori instituţionali.

Spre deosebire de ofertele publice, procesul în cazul plasamentelor private este mult simplificat, iar din punct de vedere al investitorilor presupune două etape mari - primirea invitaţiei şi participarea prin subscrierea în ofertă.

Invitaţia de participare în plasament se realizează transmiţându-se investitorilor un document de ofertă care conţine informaţii cuprinzătoare despre ofertă şi compania emitentă a instrumentelor financiare. În situaţia în care în urma analizei acestui document investitorii decid să subscrie în ofertă, o pot face prin intermediarul plasamentului sau prin intermediul altor distribuitori autorizaţi să participe în plasament.