Afaceri de la zero. Mihaela Ciobănescu, fostă angajată în administraţia publică, produce bijuterii prin imprimare 3D, într-un atelier din Tulcea, după o investiţie de 70.000 de euro
„Pentru următorii cinci ani, proiectăm dezvoltarea businessului la nivel naţional, fie prin magazine fizice, fie în sistem de franciză.“
Mihaela Ciobănescu a lucrat timp de mai mulţi ani în administraţia publică din România, iar în 2013 a hotărât să urmeze un master în domeniul antreprenoriatului în Franţa. Pasionată de bijuterii şi stimulată de fondurile europene oferite prin programul Smart-Up Diaspora, în 2018 a revenit la Tulcea, oraşul său natal, şi a creat brandul de bijuterii din aur Lajus, cu o investiţie de 71.000 de euro.
„Aici am început iniţial realizarea bijuteriilor arhitecturale, axându-ne ulterior şi pe bijuteriile cu diamante, care necesită expertiză elaborată, motiv pentru care serviciul de calitate al atelierului este asigurat de un bijutier francez cu experienţă“, povesteşte Mihaela Ciobănescu, fondatoarea brandului Lajus, operat de compania Romanesque Jewelry.
Antreprenoarea a adăugat că şi-a dorit o infuzie din industria franceză de bijuterie, deoarece Franţa este recunoscută pentru acel „savoir-faire“ milenar. Bijuteriile sunt desenate la Paris. Totodată, a „importat“ tehnologia şi arta franţuzească pentru ca fiecare căsătorie/ eveniment să înceapă cu o bijuterie unică.
„Am pus în mişcare un model economic, competitiv, deoarece vindem exclusiv online şi astfel am redus considerabil costurile“.
Echipa companiei este formată din şase persoane. Spre exemplu, o colecţie de 20 de inele cu diamante este gândită la Paris şi are în spate o muncă de două luni pentru realizarea desenelor, retuşurilor, precum şi a fişelor tehnice, necesare pentru proiectarea 3D în atelier.
„Practic din momentul plasării comenzii reuşim să o onorăm în medie în 25 de zile lucrătoare.“
În prezent, bijuteriile sunt comercializate prin intermediul propriului site al companiei, dar fondatoarea spune că are în vedere o colaborare cu un magazin fizic de bijuterii din România pentru expunerea unei colecţii.
„Acum, mă împart între România şi Franţa, încercând o deschidere a vânzărilor către internaţional. Primii clienţi au fost cumpărători din Franţa, care au apreciat un stil similar cu cel din magazinele din ţara lor, însă la un preţ mult mai rezonabil pentru aceeaşi calitate a diamantului. Eu deţin o bijuterie şi în Franţa, Maison de Gemmes Vendome, iar acest lucru a dat siguranţă procesului de producţie şi de vânzare“, a explicat antreprenoarea.
În contextul actual, al pandemiei de COVID-19, compania s-a adaptat şi la posibilitatea clienţilor de a încerca inelul dorit sub forma unei matriţe şi de a-i aduce, înainte de achiziţionare, modificări în funcţie de propria viziune. „Acest lucru se poate realiza cu ajutorul unei imprimante 3D, care va produce o copie a inelului cu o montură din piatră falsă. Astfel, clientul are ocazia de a vedea şi încerca modelul comandat.“
În ceea ce priveşte inelele de logodnă, antreprenoarea îşi propune să evoce ideea de uniune, de legături, de noduri, o latură regală prin inspiraţii renascentiste (motive baroce). Pentru verighete, s-a orientat pe geometrie şi pe linii curbe. „Clienţii nostri sunt persoane de 25-55 de ani, persoane cultivate şi exigente, care au premisele necesare de a înţelege valoarea unui produs şi care îşi doresc individualitate, ţinând cont că o căsătorie o proiectăm a fi pentru totdeauna“, a precizat antreprenoarea.
Mihaela Ciobănescu anticipează venituri de câteva sute de mii de euro pentru 2020, mai mici decât cele bugetate la începutul anului, din cauza coronavirusului. Ea a menionat însă că libertatea de a crea, de a face funcţional un brand, de a fi alături de mii de cupluri care se căsătoresc şi îşi împărtăşesc dragostea, depăşeşc latura financiară. „Experienţa dobandită în Franţa ca antreprenor mă ajută să cuantific şi să cresc această afacere.“
„Pentru următorii cinci ani, proiectăm dezvoltarea businessului la nivel naţional, fie prin magazine fizice, fie în sistem de franciză. Deocamdată calculăm şi sperăm să ajungem şi la primul millon de euro şi să avem un loc semnificativ pe piaţa de bijuterii din România“, a încheiat fondatoarea brandului de bijuterii Lajus.
ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.
♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.