Afaceri de la zero. Adrian Popa din Cluj-Napoca a renunţat la jobul din bancă şi a pornit un business de administrare imobiliară. „Avem 39 de asociaţii de proprietari cu 1.200 de locuinţe“
„Pandemia de COVID-19 am privit-o ca pe o oportunitate. Am crescut businessul. Am semnat noi contracte. Businessul s-a dublat de la an la an.“
Super Admin Imob, un business derulat sub „umbrela“ SuperServicii, este o afacere de familie pornită în inima Transilvaniei, în Cluj-Napoca, de Adrian Popa, un fost corporatist din domeniul bancar, împreună cu soţia sa Alexandra, care a lucrat anterior la un birou notarial. Cei doi au pus pe piaţă în 2016 un business care se ocupă cu administrarea imobilelor şi managementul de proprietate.
De la administrarea unui bloc cu 20 de locatari a ajuns la un portofoliu de 39 de asociaţii de proprietari cu 1.200 de locuinţe.
„Am studiat această nişă şi ştiam exact cum acţionează concurenţa în relaţia cu clientul. Soţia avea experienţă într-un birou notarial, eu din bancă şi am considerat că administrarea individuală pentru asociaţii de proprietari şi administrarea de blocuri este un business care ar merge. Am pus bazele companiei în 2016 şi am început cu o asociaţie de 20 de locatari, care au fost primii clienţi şi singurii timp de 7-8 luni“, povesteşte Adrian Popa, cofondator al Super Servicii, brand deţinut de compania Super Admin Imobil SRL.
În perioada de izolare, când multe businessuri au tras obloanele, temporar sau definitiv, Super Servicii a continuat să funcţioneze şi chiar să crească, spune antreprenorul, pentru că plăţile facturilor au fost efectuate digital, printr-o aplicaţie dezvoltată de companie, iar numărul clienţilor a crescut.
Iniţial, plăţile erau realizate prin numerar, pe bază de chitanţă, dar ulterior fondatorii Super Servicii şi-au dat seama că dacă vor să crească la un moment dat este bine să ofere alternative de plată, lucru ce a prins bine în perioada izolării. „Din martie 2020 plata prin aplicaţie a devenit obligatorie şi toţi clienţii au plătit online. Suplimentar am adăugat o notă de plată cu un cod de bare, care a venit în cutia poştală a fiecărui locatar şi poate fi plătită ca orice altă factură de utilităţi. Sistemul a prins foarte bine. O parte din administrare era deja în zona online înainte de pandemie, pe unii clienţi am încercat să-i ducem de la momentul contractării în online“, explică Adrian Popa.
El spune că acum administrează 39 de asociaţii de proprietari, a căror medie de vârstă este ridicată, deoarece se află în zonele mai vechi ale oraşului Cluj-Napoca, în cartierele Bună Ziua şi Mănăştur.
Pe lângă achitarea obligaţiilor de plată, el merge în fiecare săptămână pe la toate blocurile să vadă dacă subcontractorii de diverse servicii îşi îndeplinesc atribuţiile. De altfel, compania are şi 9 apartamente pe care le administrează şi spune că 7 din 9 sunt goale, pentru că erau studenţi în ele şi au plecat şi-ar putea să se întoarcă la toamnă sau nu. „Sfătuim clienţii să dezvolte turismul, să trecem de la chiria pe termen lung, la chiria pe termen scurt. Deocamdată este blocată şi zona asta, pentru că nu sunt turişti. Dar cred că la nivel de turism intern vor creşte închirierile pe termen scurt, se vor închiria apartamente doar pentru un weekend, o zi sau cinci zile“, a spus Adrian Popa.
Antreprenorul menţionează că nu a luat în considerare şomajul tehnic, ci, mai mult, a văzut pandemia ca pe o oportunitate.
„Pandemia de COVID-19 am privit-o ca pe o oportunitate. Am crescut businessul. Am semnat noi contracte cu clienţi de la concurenţă, care a oprit activitatea în această perioadă.“
Adrian Popa susţine că businessul pe care-l reprezintă are o stabilitate, deoarece se bazează pe contracte lunare şi veniturile sunt recurente.
În 2019, compania a încheiat cu o cifră de afaceri de 19.000 de euro, iar în 2020 premisele sunt de 40.000 de euro. „Businessul s-a dublat de la an la an.“
„Noi am intrat pe o piaţă mai puţin vizată de concurenţă. Unul din considerentele pentru care am început a fost legat de costurile mici de înfiinţare, pentru că ai nevoie doar de un atestat de administrator şi un calculator. Pe măsura ce afacerea s-a dezvoltat, am investit mai mult şi am externalizat o parte din activităţi“.
Deocamdată, în afacere este implicat doar el şi soţia sa, iar activitatea se derulează din propria locuinţă, însă acum îşi propune să mai angajeze o persoană sau două şi să se mute într-un spaţiu mai mare, un „birou real“, în afara locuinţei. „Nivelul afacerii a crescut mult, este greu să mai facem de acasă. Suntem în căutarea unui spaţiu de birou, pentru că a avea grijă de afacere înseamnă să mergem într-un loc în care să ne focusăm pe ea şi să putem să negociem contracte noi.“
Adrian Popa consideră că i-a ajutat foarte mult experinţa din corporaţie, deoarece au învăţat să pună nevoile clientului în faţă şi să gândească în perspectivă. „E critică experienţa, pentru că acolo vezi o strategie. Poţi să strici businessul dacă nu ai experienţă dintr-o altă entitate“, apreciază Adrian Popa.
ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.
♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.