Horváth & Partners: Vânzările online vor creşte cu circa 28% în 2020 faţă de 2019 şi vor ajunge la o pondere de 12% în retailul total, pe fondul digitalizării accelerate de pandemie

Autor: Roxana Rosu 18.06.2020

Vânzările online au avut o evoluţie ascendentă în ultimele luni, pe fondul  restricţiilor generate de pandemie, iar la finele lui 2020 vor fi cu 28% mai mari decât cele din 2019, ajungând la aproape 5,5 miliarde euro, arată o analiză realizată de compania de consultanţă în management Horváth & Partners.

În plus,  vânzările online îşi vor continua creşterea şi în 2021, când vor atinge o valoare de 6,5 miliarde euro, cu 18% mai mult decât în 2020. 

Ponderea cumpărăturilor online din totalul vânzărilor retail a devenit din ce în ce mai mare, de la 9% în 2019 până la 12% la sfârşitul acestui an.

„În 2019, valoarea vânzărilor online pe segmentul retail s-a ridicat la 4,3 miliarde euro, cu 20% peste 2018, ceea ce înseamnă o pondere de 9% din totalul vânzărilor. În martie 2020, am observat o creştere de 5% a vânzărilor online, faţă de luna anterioară. În aprilie 2020, creşterea vânzărilor online comparativ cu martie 2020 a fost de 12%. Canalul online a continuat să crească şi estimăm că ponderea acestuia va ajunge la 12%, până la finalul lui 2020. Românii au ales să cumpere online mai mult decât de obicei în contextul pandemiei COVID-19, care a dus la închiderea spaţiilor comerciale considerate neesenţiale şi la evitarea spaţiilor aglomerate, cum sunt supermarketurile. Această modificare în comportamentul consumatorilor este una de durată, deoarece climatul de incertitudine post-izolare se menţine, iar oamenii vor continua să cumpere online mai mult decât în anii trecuţi”, consideră Kurt Weber, Director General al Horváth & Partners România.

În primele patru luni din 2020, vânzările totale de retail au înregistrat o scădere, per ansamblu, de circa 19% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

Aceste scăderi au fost vizibile încă din martie, în special pe anumite categorii de produse cum sunt textilele, bunurile electronice şi mobila sau cărţile.

În acelaşi timp, a fost vizibilă şi orientarea multor consumatori către e-commerce, iar estimările Horváth & Partners vizează că în 2021, ponderea online-ului în totalul vânzărilor retailerilor va ajunge la aproape 14%, ceea ce va însemna că în doi ani, acest canal va creşte în importanţă cu peste 50%.