Investiţi în România! Proiect ZF şi CEC Bank. Radu Lăzăroiu, Romaqua: România va intra în secolul al XXI-lea când va avea cel puţin două autostrăzi care să traverseze fiecare lanţ muntos

Autor: Bogdan Alecu 19.06.2020

♦ România are nevoie de o dezvoltare puternică a infrastructurii, nu doar rutiere, ci şi de utilităţi, în contextul în care fabricile au nevoie de transport rapid şi gaze pentru a le asigura încălzirea.

Dezvoltarea in­frastruc­turii de orice tip, rutieră, feroviară, gaze naturale, este una extrem de importantă pentru a asigura creşterea companiilor de pe piaţa locală, este de părere Radu Lăză­roiu, directorul general al Romaqua Group, companie care rămâne cea mai mare afacere românească din sectorul băuturilor, o industrie unde liderii sunt Coca-Cola HBC, Ursus Breweries şi Heineken.

„România va fi în secolul XXI-lea când vom avea toate cele trei lanţuri muntoase traversate de cel puţin două autostrăzi. O ţară este dezvoltată când orice localitate este la o distanţă mai mică de 100 km de o autostradă“, a subliniat Radu Lăzăroiu.

El a subliniat că în prezent apa minerală este livrată cu camioane care au o viteză medie de deplasare de 20 km/h, iar două dintre fabricile grupului nu sunt conectate la reţeaua de gaze, ceea ce îngreunează activitatea.

Romaqua Group, cel mai mare ju­cător român de pe piaţa de apă mine­ra­lă şi bere, a terminat anul 2019 cu o cifră de afaceri de 843,9 mil. lei, în creştere cu circa 3% faţă de anul pre­ce­dent, arată datele de la Ministerul de Finanţe.

„Ultimele luni au avut un comportament interesant. Luna martie a fost cea mai bună lună iulie din istoria noastră, aprilie şi mai au adus scăderi. Per total, rezultatele sunt similare cu cele din 2018 şi 2019 din aceeaşi perioadă, poate doar împărţită altfel. Faţă de 2018 piaţa de bere este aceeaşi, de sucuri a crescut iar apa a avut un salt în martie pe măsură ce mulţi şi-au făcut rezerve, iar după, aprilie şi mai au mai scăzut dar la şase luni suntem la fel“, a spus Radu Lăzăroiu.

Compania a făcut anul trecut inves­ti­ţii în fabrici şi anunţa anterior că şi-a bu­getat 30 - 40 de mil. euro pentru renovarea unităţilor de producţie ac­tuale, pentru investiţii în noi tehnologii, dar şi pentru a dezvolta o nouă fabrică de sucuri în localitatea Azuga, din Prahova. În luna septembrie, Ministerul de Finanţe a aprobat un ajutor de stat pentru Romaqua Group de peste 28 mil. lei (circa 6 mil. euro), proiec­tul im­pli­când extinderea capaci­tăţii de producţie de apă minerală Aquatique. „Am amâ­nat investiţiile. Am avut do­uă proiecte de dezvoltare, la fabricile din Borsec şi Buşteni cu program de aju­tor de stat iar acum am închis în mai pro­iec­tul de la Buşteni şi aşteptăm validarea lor.“

La Buşteni avem o fabrică nouă cu două linii de îmbuteliere de apă plată Aquatique. Acum am separat cele două fabrici, de sucuri şi apă minerală. Anul acesta nu mai avem nicio investiţie. Avem patru linii instalate în ultimul an. La nivel naţional avem în Sebeş fabrica de bere, avem în Mureş la Stânceni, Borsec cu două fabrici, Buşteni cu două fabrici, în Bucureşti avem partea de injecţii de preforme PET. Nu excludem investiţii noi în fabrici“, a spus directorul companiei.

Exporturile companiei se rezumă la 10% din producţia locală, procent care a rămas constant.

„Ne facem simţită prezenţa în SUA, Italia, UK, Germania, Suedia, Ţările Arabe, China, Japonia, Taiwan, Noua Zeelandă. Strategia noastră a fost să ne aşezăm în România pentru că aici înseamnă Borsec mai mult decât pe alte pieţe. Considerăm că mai este aici loc de creşere, după care mai vedem“, a subliniat Radu Lăzăroiu.

Evoluţia din cea de-a doua jumătate a anului va depinde însă de restricţiile impuse din cauza pandemiei şi dacă vor fi redeschise şi restaurantele, nu doar terasele.

„În această perioadă de restricţii volumele au mers către apele pentru clienţii casnici. Cele de sticlă, pentru HoReCa au scăzut mai ales în mai. Odată cu redeschiderea teraselor volumele au început să crească“, a spus directorul companiei.

Datele furnizate anterior de companie arată că în prima parte a lunii martie, atunci când românii au început să-şi facă stocuri în contextul pandemiei de COVID-19, fabricile companiei lucrau la capacitate maximă, iar vânzările producătorului s-au majorat cu 40% faţă de prima parte a lunii martie din 2019.

Romaqua Group are deja peste 2.000 de angajaţi care lucrează în fabricile din Bucureşti (pentru preforme din plastic), Buşteni (pentru Aquatique şi Giusto), Borsec (pentru brandul de apă minerală naturală Borsec şi băuturile răcoritoare în recipiente de mici dimensiuni Giusto), Stânceni (pentru apa Stânceni) şi la Lancrăm din Alba (pentru berile Albacher, Dorfer etc.). Numărul lor a crescut cu 160 anul trecut.

Dacă numărul de salariaţi şi businessul au crescut uşor anul trecut, profitul net al companiei s-a situat la 86,9 milioane de lei în 2019, mai mic cu circa 10% faţă de rezultatul din anul anterior.

Romaqua Group este cea mai mare companie antreprenorială românească (fiind deţinută de Nicolae Palfi şi Octavian Creţu) din sectorul băuturilor, piaţă unde concurează cu giganţii Coca-Cola HBC, Ursus, Heineken şi PepsiCo.

Piaţa apelor îmbuteliate, o categorie unde consumul se află sub media europeană, şi-ar putea continua creşterea în acest an după ce în 2019 consumul a ajuns la un volum estimat de compania de cercetare Market Vector la circa 87 litri per capita. Pe de altă parte, consumul de bere s-a situat la 86 de litri.

 

Cu ce probleme se confruntă Romaqua Group

Infrastructura. Camioanele au o viteză medie de 20 km/h. Avem nevoie de drumuri şi autostrăzi. Noi am realizat un centru logistic la Sebeş, tocmai datorită infrastructurii de acolo.

► Birocraţia. Cât aştepţi 30 de zile nu vom evolua.

► Reţeaua de gaze - doar 35% din locuinţe sunt racordate la reţeaua de gaze, avem probleme din cauza infrastructurii de gaze. Avem două fabrici care nu sunt racordate la gaz şi avem o problemă în ceea ce priveşte căldura pe timp de iarnă.