Investiţi în România!, proiect ZF şi CEC Bank. Dan Isai, cofondator, Salad Box: Ţintim încă 20 de locaţii noi până la finalul anului viitor. Va intra un fond de investiţii alături de noi

Autor: Alex Ciutacu 24.06.2020

Salad Box intră în 2020 pe noi pieţe internaţionale, precum Malta, Belgia, Cipru şi Rusia. 

Lanţul de restaurante Salad Box se va extinde cu încă 20 de locaţii până la finalul anului viitor, în contextul în care antreprenorii din spatele companiei vor să continue dezvoltarea internaţională în sistem de franciză, a explicat Dan Isai, cofondator al Salad Box, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Până la finalul anului viitor ţintim aproximativ 20 de locaţii noi. Am intrat în Malta acum o lună, iar Belgia, Cipru şi Rusia sunt alte pieţe noi pe care intrăm. Vorbim de patru pieţe noi în trei luni de zile care au fost complicate. Oricum, e complicat să deschizi în Rusia chiar şi când sunt condiţii normale şi e liber la graniţă, dar acum a fost complicat. Pentru Rusia am fost nevoiţi să facem chiar şi training online şi se pare că ne-am descurcat bine“, a declarat Dan Isai, cofondator al Salad Box, concept care adună astăzi peste 70 de locaţii pe plan local şi inter­naţional, majoritatea fiind operate în sistem de franciză. 

Salad Box a fost fondat de Dan Isai împreună cu alţi trei antreprenori români la începutul deceniului trecut, iar de atunci s-a extins în majoritatea mallurilor din ţară. Acum, antreprenorii sunt pregătiţi să primească un fond de investiţii alături de ei pentru a duce dezvoltarea la nivelul următor. 

„Urmează să intre un fond de investiţii şi încercăm să ne capitalizăm în perioada următoare, atât bancar, cât şi cu ajutorul fondului de investiţii, pentru a putea rămâne în picioare şi a creşte. În momentul de faţă eu zic că o treime din restaurantele din România o să închidă şi cred că este momentul în care dacă poţi să reuşeşti să te dezvolţi şi ai cotă de piaţă suficientă, poţi câştiga o cotă de piaţă mai mare şi mult mai ieftin decât în alte timpuri. În următoarele 6 luni – 1 an, poţi lua cotă de piaţă cât luai în 5  ani“, a spus Isai.

Cu afaceri de circa 25 milioane de euro în 2019 sub umbrela Salad Box, Dan Isai plănuia să ajungă la pragul de 30 milioane de euro în 2020, însă criza actuală a afectat vânzările în mod sem­nificativ.  „Anul acesta voiam să creş­tem la 30 milioane de euro, dar în contextul în care nu am operat încă 3-4 luni şi urmează că operăm încă 3-4 luni cu doar 70% din vânzări, cred că vom rămâne la 25 milioane de euro, cum am închis şi anul trecut. Nu văd o scădere neapărat, dar ce va creşte în plus va fi de pe locaţiile noi, nu de pe cele deja existente. Acestea nu vor avea creştere“.

În contextul în care aproximativ jumătate dintre locaţiile Salad Box existente în prezent sunt în România, circa 1.200 de oameni lucrează pe piaţa locală pentru lanţul de restaurante. 

„Undeva la 1.200 de oameni lucrează doar la Salad Box, cel puţin acestea erau datele pe luna matie. Maximum 20% vor intra în şomaj, restul vor continua. Ce puteam optimiza, optimizam până acum. În schimb, am avut o surpriză foarte plăcută la un concept de cafenele în care suntem implicaţi. Se vinde doar la geam acolo şi am realizat că putem avea cu un singur angajat aceleaşi vânzări pe care le aveam cu 3-4 angajaţi. Cred că multe companii vor tăia din costuri semnificativ pentru că nu au ce face, trebuie să ţină firma în viaţă şi vor fi nevoiţi să aleagă un nucleu de oameni cu care să meargă înainte şi probabil 20% din oameni vor reuşi să facă 80% din munca dinainte. Discutăm de investiţii în tehnologie, iar modelul Uber şi Airbnb va ajunge şi la companii, care vor împărţi anumite resurse. Nu va mai fi nevoie de un departament de marketing în unele companii, ci de un departament de marketing pentru mai multe companii“, a explicat invitatul. 

După „furtuna“ actuală, Salad Box se concentrează mai mult pe canalele prin care merge spre clienţi pe piaţa din România, întrucât criza schimbă comportamentele de consum şi poate da naştere unor noi trenduri, în timp ce le accentuează pe altele. 

„Trebuie să urmărim unde merg clienţii noştri. Dacă ei merg în supermarket, am cosntruit un canal de insule în Auchan, dacă merg acasă, noi constrim pe livrări, dacă vor selfcheckout, mergi pe frigidere mari unde oamenii îşi iau singuri produsele. Ne adaptăm pentru că oamenii vor consuma în continuare mâncare, iar partea aceasta de fast-food şi mâncare sănătoasă va merge înainte pentru că oamenii sunt acum mult mai atenţi la sănătate“, a adăugat Dan Isai. 

O altă schimbare adusă de criză la nivelul canalelor de vânzări pe care acesta a identificat-o şi de care Salad Box vrea să profite a fost adusă de reducerea traficului din malluri – o situaţie care împinge lanţul de restaurante spre locaţii stradale şi noi canale. 

„În Bulgaria se va deschide o locaţie pe containere modulare. Încercăm să ieşim din tipologia de centre comerciale şi de malluri, care vor fi tot mai puţin vizitate în viitorul apropiat. Spre exemplu, în perioada aceasta am deschis în Malta în insule micuţe pe malul mării“, a spus el. 

În ceea ce priveşte piaţa locală, Isai spune că ar putea apărea „câteva locaţii stradale“, dar Salad Box vrea să îşi majoreze vânzările prin numărul de produse cu care ajunge la clienţi, nu neapărat prin numărul de locaţii noi deschise în piaţa locală. 

„Dezvoltarea noastră va continua mult pe internaţional şi vom creşte mult ca număr de restaurante. În România dorim să ajungem la clienţi prin mai multe canale, nu neapărat prin mai multe locaţii. Dorim să creştem cota de piaţă prin numărul de salate, nu neapărat prin numărul de locaţii. Probabil vor apărea câteva locaţii stradale, poate containere, poate insule în supermarket, poate vor apărea şi câteva drive-thru-uri pentru produsele noastre, dar nu aceasta este marea creştere – aceasta va fi prin numărul de produse care ajung la clienţi, prin delivery, self checkout, pick-up points“, a adăugat cofondatorul Salad Box. 

 

Care sunt principlele probleme identificate de Salad Box:

Infrastructura educaţională. Aici e marea problemă. Copiii mei au şansa să zic aşa să fie la o şcoală privată care a avut infrastructura potrivită pentru şcoala online şi educaţie şi făceau 8 ore pe zi din martie până acum. Dar, din păcate, la nivel naţional e dezastru. Vă spun în cunoştinţă de cauză. Sunt în board la şcoala respectivă, iar şcoala a încercat să se implice în şcolile din judeţ pentru a ajuta, chiar dacă este privată, dar nu există resurse, materiale, echipamente profesori bine pregătiţi, din păcate. Şi de acolo va ieşi viitorul ţării. Dacă aş investi în ceva ca şi guvern, aici aş investi cei mai mulţi. 

Birocraţie. Am fost în alte ţări unde ştiam că am nevoie de 30 de autorizaţii, avize pentru a deschide. Ştiam fiecare pas, când urmează, cât durează şi poţi negocia altfel închirierea locaţiei şi cât timp ai perioadă de graţie şi aşa mai departe. Aici în Bucureşti ai nevoie de un set de acte în Sectorul 1, altele în Sectorul 2, în contextul în care într-un sector durează o lună, în altul două luni. Există mută birocraţie în România care poate fi evitată.