Top zece jucători din comerţul alimentar, o piaţă de 22 mld. euro. Kaufland rămâne lider, dar Carrefour se apropie ameninţător de prima poziţie. Lidl şi Profi „vânează“ tot locul 1
♦ Cei mai mari zece jucători din comerţul alimentar au adunat anul trecut afaceri de peste 68 mld. lei (14 mld. euro) l Aceste reţele ce adună peste 3.000 de magazine moderne - hipermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate, discount şi cash&carry - activează pe o piaţă totală de 21-22 mld. euro unde se luptă cu jucătorii tradiţionali ♦ Nouă dintre cei mai mari zece jucători şi-au majorat afacerile anul trecut, reţeaua de hipermarketuri Cora fiind singura excepţie ♦ În cazul celorlalte, rata de creştere a variat între 3% (Selgros) şi peste 20% (Lidl şi Profi).
În comerţul modern local rezultatele financiare pe anul trecut nu au adus schimbări majore, doar urcări, respectiv coborâri de o poziţie în a doua parte a top zece. Mai exact, discounterul german Penny Market a devansat Selgros, iar Metro şi Auchan ar putea să fi făcut o rocadă, însă datele celor două companii nu sunt încă publice.
La vârf însă nu există modificări de loc, mai degrabă schimbările sunt mici, deşi de impact. Astfel, Carrefour suflă în ceafa liderului Kaufland. Pe cei doi giganţi îi mai despart doar 90 de milioane de lei după ce francezii şi-au majorat afacerile cu 11,5% anul trecut, iar nemţii „doar“ cu 9%. Totodată, Lidl vine puternic din urmă, oficialii companiei anunţând la începutul anului că au crescut de patru ori mai repede decât piaţa. Iar acum consumul privat anunţat de INS a avansat cu 7%, discounterul are un plus de 25-30% conform estimărilor ZF. Aceste rate puternice de creştere anunţate an de an de către Lidl - companie intrată oficial pe piaţă în 2011 prin preluarea Plus Discount - face ca discounterul german să reducă diferenţa care îl desparte de primii doi clasaţi. De altfel, tocmai galopul pe care l-a avut businessul încă de la intrarea oficială pe piaţă a grupului i-a asigurat companiei locul trei în piaţă extrem de rapid.
Creşterile accelerate ale Lidl şi Profi - numărul trei şi patru din piaţă - fac ca la vârf să se intensifice competiţia. Cele două companii sunt singurele care şi-au majorat vânzările cu peste 20% anul trecut.
Oficialii Profi au aruncat şi ei mănuşa recent şi au spus că e doar o problemă de timp până devin lideri. Ei văd că în 4-5 ani la vârf bătălia pentru fotoliul de lider se va da între Profi şi Lidl. Totodată, ambele reţele au planuri ambiţioase pe plan local, cu sute de deschideri în cazul Profi şi câteva zeci în cazul Lidl an de an.
Pentru că simte intensificarea luptei şi pentru a-şi menţine prima poziţie în piaţă, Marco Hoessl, CEO al grupului Kaufland, a anunţat că în acest an fiscal (ce se încheie pe 28 februarie 2021) compania va deschide 13 magazine.
Prin comparaţie, anul trecut au fost deschise 7 unităţi, iar în 2018 doar patru, deşi de fiecare dată planurile vizau peste 10 hipermarketuri noi. Ţinta este ca până în 2024 compania să ajungă la 164 de unităţi. An de an în România se deschid 350-400 de magazine moderne sub formate precum hipermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate, discount sau cash&carry.
Ce este interesant de remarcat în comerţul modern local este faptul că investiţiile continuă în pofida pandemiei. Reţelele de magazine moderne au anunţat cifre record pentru 2020 în ceea ce priveşte investiţiile pe care vor să le facă în România. Mai exact, bugetul total estimat de ZF este de circa 1 mld. euro.
Cei mai mulţi bani îi vor paria reţelele-soră Kaufland şi Lidl, parte a grupului german Schwarz, care vor scoate din buzunare mai bine de jumătate de miliard de euro împreună. Ca număr de magazine, campioni ai expansiunii vor continua să fie Profi şi Mega Image, retaileri activi pe format mic, cu supermarketuri şi magazine de proximitate.
Comerţul alimentar a fost unul dintre sectoarele care au continuat să pompeze bani în deschideri de magazine şi depozite în fiecare an, cu preponderenţă în ultima perioadă marcată de creşterea economiei şi a consumului, dar nu numai.