Videoconferinţa Confidex - rezultatele primului sondaj de piaţă despre încrederea în economie în vremuri de criză. Managerii români: Trebuie să avem două-trei servicii sau produse cu care să fim primii în lume, să vedem ce putem face cel mai bine ca ţară

Autor: Alina-Elena Vasiliu 04.07.2020

 Luni a avut loc videoconferinţa Confidex - rezultatele primului sondaj de piaţă despre încrederea în economie în vremuri de criză, organizată de Impetum Group şi Ziarul Financiar ♦ Dezbaterea face parte din proiectul mai amplu Confidex - despre încrederea în economie în vreme de criză.

Digitalizarea începută forţat în ultimele luni ar trebui să continue şi de acum înainte, cu precădere în instituţiile publice şi în domenii precum educaţie şi sănătate. În plus, pentru a depăşi criza generată de coronavirus, România trebuie să se concentreze pe câteva produse şi servicii care o pot plasa în top în străinătate şi să investească în ele. Acestea sunt doar două dintre concluziile videoconferinţei ZF/BT „Confidex - despre încrederea în economie în vreme de criză“, în care au fost dezbătute rezultatele primului sondaj de piaţă în rândul managerilor.

„Percepţia încrederii se află la 41, pe o scară de la 1 la 100, ceea ce înseamnă că executivii sunt conduşi de dinamism şi nu şi-au pierdut optimismul. Cei mai optimişti sunt managerii din agricultură, încrederea lor se situează la 43,2. La polul opus sunt managerii companiilor de servicii, cu 37,5%, ei fiind puternic afectaţi de criză“, a spus Andrei Cionca, fondator al Impetum Group.

Optimismul şi pesimismul se bazează însă pe starea de fapt a economiei şi pe instrumentele care ar trebui activate pentru a depăşi perioada de criză.

„România trebuie să găsească lucrurile pe care ştie să le facă cel mai bine. Trebuie să avem două-trei servicii sau produse cu care să fim primii în lume. Avem foarte multe oportunităţi, deoarece avem foarte multe lipsuri. În continuare pot veni investiţii cu un randament foarte bun. România îşi va reveni, pentru că există bani, există posibilitatea de a atrage noi investiţii“, a spus Felix Pătrăşcanu, cofondator al FAN Courier, liderul pieţei de curierat din România.

El a adăugat că, în acest moment, sunt necesare investiţii în infrastructură, educaţie şi sănătate şi că ţinta companiei pe care a fondat-o este ca, apelând la tehnologie, să scurteze cât mai mult timpii de livrare a coletelor către clienţi.

Despre importanţa investiţiilor în sectoa­rele la care România se pricepe cel mai bine a vorbit şi Robert Rekkers, directorul general al Agricover Credit IFN, divizia de finanţare a grupului Agricover.

„România are un cuvânt de spus în agricultură, este lider în producţia de floarea-soarelui, de porumb. Dar trebuie să investim în productivitate! Trebuie să vedem ce putem face cel mai bine ca ţară, nu să investim în obiective care vor ajunge la faliment. Sunt unele exemple de succes, dar sunt de zece ori mai multe cazuri de eşec. Nu trebuie făcute investiţii în producţie, care apoi să moară“, a spus Rekkers.

În ceea ce priveşte tehnologia, un alt resort care poate să impulsioneze revenirea şi dezvoltarea economică, aceasta a cunoscut un boom în ultimele luni, marcate de obiceiul de a lucra de acasă, însă acest trend ar trebui să continue.

„Comunicaţiile şi tehnologia vor continua să aibă un rol critic pentru ceea ce facem zi de zi. În sectorul public, pariez pe o accelerare a digitalizării în perioada următoare. E necesar să continuăm învăţământul la distanţă sau să ajungem la un model hibrid de învăţare, cu tehnologia care să completeze învăţământul clasic. La fel şi în medicină“, a spus Ovidiu Ghiman, director executiv comercial segment Business la Telekom.

Pe tehnologie mizează şi eMAG, cel mai mare retailer online din România, care a înregistrat o creştere de 35% a veniturilor în ultimele luni comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.

„Online-ul devine o sursă de achiziţie, nu doar de informare. Cred că tot sectorul comerţului online va creşte, pentru că este foarte jos în acest moment. În zona de fashion, comerţul online este de circa 5% din toată piaţa, în vreme ce pe piaţa de electro-IT este de 20%. Pe zona de alimente este de 1%. Ecom­mer­ce-ul este undeva la 6-7% din total retail“, a spus Iulian Stanciu, CEO al eMAG.

Tot el a precizat că are în plan să accelereze dezvoltarea internaţională şi a început cu Bulgaria şi Ungaria.

„Am deschis un showroom în Budapesta şi continuăm cu încă trei până la finalul anului.“

Expansiunea este şi pe lista planurilor Romgaz, cel mai mare producător de gaze naturale din România.

„Ne dorim să ieşim din teritoriul României şi avem câteva oportunităţi. În plus, avem o serie de oportunităţi spre diversificare. Am învăţat din criză că nu putem depinde de un singur produs, nu ne putem baza businessul pe o singură direcţie. Ne uităm cu atenţie la producţia de metanol într-o capacitate nouă. Ne trebuie un loc care să ne ofere acces la utilităţi, transport. Suntem în faza de analiză, probabil că în următoarea lună vom lansa o procedură de achiziţie publică. Investiţia este probabil de 300 mil. euro, potrivit estimărilor noastre, dar vom vedea“, a spus Mihaela Virginia Toader, director direcţia Strategie, Relaţii Internaţionale, Fonduri Europene la Romgaz.

 

 

Andrei Cionca,

CEO al Impetum Group:

► Cifra de afaceri agregată a companiilor care fac parte din platforma de investiţii ROCA a scăzut cu 8% faţă de cât era estimat la începutul anului, pe fondul crizei generate de coronavirus, şi este cu 10% peste aceeaşi perioadă a anului trecut.

► Avem peste 150 de companii mari, cu afaceri de peste 5 mil. euro, respondente la studiul Confidex privind încrederea în economie în vreme de criză. Percepţia încrederii se află la 41, ceea ce înseamnă că executivii sunt conduşi de dinamism şi nu şi-au pierdut optimismul. Cei mai optimişti sunt managerii din agricultură, încrederea lor se situează la 43,2. La polul opus sunt managerii companiilor de servicii, cu 37,5%, ei fiind puternic afectaţi de criză.

► Acest nivel de 41 trebuie urmărit în evoluţia lui. Mă aştept ca acest indicator să scadă pentru următoarele trei luni.

 

Felix Pătrăşcanu,

fondator al FAN Courier:

► În prima săptămână am avut o scădere de 30%, apoi au urmat creşteri de 35-40%. Online-ul a fost perla coroanei.

► Cel mai greu a fost să ne menţinem oamenii la serviciu. Ne-am dat seama că putem îmbunătăţi timpii de livrare, renunţând la plata cash.

► S-a intensificat foarte mult B2C, am livrat foarte multe device-uri care ţin de şcoala de acasă, munca de acasă, entertainmentul de acasă. Bucureştenii s-au dus către sate şi au stat în perioada izolării acolo.

► Inovaţia în tehnologie îşi va spune cuvântul.

► România trebuie să găsească lucrurile pe care ştie să le facă cel mai bine. Trebuie să avem 2-3 servicii sau produse cu care să fim primii în lume.

► România are acum peste 1,2 milioane de bugetari care nu au fost afectaţi deloc de această criză, ceea ce nu e deloc fair-play pentru noi.

► România are foarte multe oportunităţi, deoarece are foarte multe lipsuri. În continuare pot veni investiţii cu un randament foarte bun. România îşi va reveni, pentru că există bani, există posibilitatea de a atrage noi investiţii.

► Ar trebui investit în infrastructură, educaţie şi sănătate.

► Am dori să cumpărăm companii de tehnologie care să ne ajute să găsim variante de a câştiga timp.

► Vrem să mergem pe livrare de mâncare proaspătă, unde lucrurile sunt foarte la început în România.

 

Iulian Stanciu,

CEO al eMAG

► S-a schimbat mixul de consum, au crescut foarte mult produsele cu valoare mică. Am lansat zona de băcănie, bunuri de larg consum, produse cu o valoare medie mică, deşi munca pe care o facem noi este aceeaşi. Pe zona de bacănie şi bunuri de larg consum, creştem de la o săptămână la alta cu 30-40%.

► Retailul a fost în uşoară scădere, dar nu vedem o scădere atât de mare în consumul de bunuri. Produsele pentru casă din offline au fost în scădere, dar tot ce înseamnă produse de IT a crescut. Oamenii au redescoperit productivitatea de acasă şi infrastructura pentru comunicaţii.

► Anul trecut am investit în EuCeMănânc, pe care am rebranduit-o în Tazz by eMAG, iar acum este un marketplace de bunuri pe care le vrei foarte rapid, precum alimente, farmacie, produse pentru sport, electronice.

► Am lansat şi programul Genius, bazat pe abonament, dar şi un asistent digital, pentru că ne-am dat seama că în online lipseşte interacţiunea cu vânzătorul.

► Am accelerat şi dezvoltarea internaţională, în Bulgaria şi Ungaria. Am deschis un showroom în Budapesta şi continuăm cu încă trei până la finalul anului.

► Avem creştere peste 35% faţă de anul trecut pe tot grupul. În zona de marketplace este o creştere mult mai mare.

► Online-ul devine o sursă de achiziţie, nu doar de informare.

n Cred că tot sectorul comerţului online va creşte, pentru că este foarte jos în acest moment. În zona de fashion, comerţul online este de circa 5% din toată piaţa, în vreme ce pe piaţa de electro-IT este de 20%. Pe zona de alimente, este de 1%. Ecommerce-ul este undeva la 6-7% din total retail.

 

Robert Rekkers,

director general al Agricover Credit

► Aparent agricultura merge bine, nu este foarte afectată de criza Covid-19, dar este afectată de secetă. Culturile de grâu, rapiţă, orz sunt afectate cu cel puţin 30%. Suntem îngrijoraţi că va fi afectată performanţa agriculturii. Vorbim de un impact sub 20% asupra agriculturii pentru toată România.

► Există trei aspecte care aduc îngrijorare în domeniul agriculturii: lipsa de investiţii în irigaţii, gradul de îndatoare - pentru că foarte mulţi agricultori s-au îndatorat foarte mult - şi cashflow-ul.

► S-a investit foarte mult în agricultură. Agricultura este o zonă riscantă, care nu poate fi controlată dacă nu faci investiţii.

► România are un cuvânt de spus în agricultură, este lider în producţia de floarea-soarelui, de porumb. Dar trebuie să investim în productivitate!

► O să ne trezim cu un deficit bugetar enorm peste tot în Europa. Se pune problema: cine va susţine economia în viitor şi cu ce bani?

► Trebuie să vedem ce putem face cel mai bine ca ţară, nu să investim în obiective care vor ajunge la faliment. Sunt unele exemple de succes, dar sunt de zece ori mai multe cazuri de eşec. Nu trebuie făcute investiţii în producţie, care apoi să moară.

► Aveţi 11 milioane de hectare de teren agricol, dar o mare parte nu este eficientă.

► Cea mai mare temere acum este cea pentru risc. Trebuie să fim prudenţi.

 

Mihaela Virginia Toader,

director direcţia Strategie, Relaţii Internaţionale, Fonduri Europene, Romgaz

► E destul de greu să anticipăm ce se va întâmpla. Criza se suprapune cu sezonul cald, care nouă oricum ne aduce o scădere, dar şi cu Green Deal. Pe primul trimestru al anului ne-am menţinut indicatorii.

► Pe noi ne-a afectat închiderea marilor noştri consumatori, care nu au mai putut să asigure aceeaşi producţie. Şi ei, la rândul lor, au fost afectaţi de întreruperea lanţurilor de aprovizionare.

► Avem o serie de oportunităţi spre diversificare. Am învăţat din criză că nu putem depinde de un singur produs, nu ne putem baza businessul pe o singură direcţie.

► Am aprobat recent strategia de investiţii pentru următorii cinci ani, vrem să ne consolidăm poziţia pe piaţa de energie electrică, dincolo de producţia de gaze. Vrem să utilizăm gazul pentru a produce energie electrică.

► Ne uităm şi la piaţa de petrochimie. Acordăm o atenţie deosebită producţiei, pentru a reduce declinul natural, care se menţine anual la 1-2%. Vrem să beneficiem în mai mare măsură de zăcămintele noi pe care le avem în portofoliu, Caragele.

► Ne dorim să ieşim din teritoriul României şi avem câteva oportunităţi. Noi suntem o companie deţinută în proporţie de 70% de statul român, avem şi o componentă de responsabilitate socială, trebuie să utilizăm eficient resursele României.

► Ne uităm cu atenţie la producţia de metanol într-o capacitate nouă. Ne trebuie un loc care să ne ofere acces la utilităţi, transport.

Suntem în faza de analiză, probabil că în următoarea lună vom lansa o procedură de achiziţie publică. Investiţia este probabil de 300 mil. euro, potrivit estimărilor noastre, dar vom vedea.

► Din perspectivă financiară, suntem afectaţi de scăderea consumului.

Dacă criza anterioară a avut ca principală ţintă partea de investiţii în utilităţi, de această dată este lovit consumul.

► Fără gaz, nu se poate discuta de o piaţă de energie electrică sigură.

► Sperăm că în a doua jumătate a anului viitor, când criza sanitară îşi va găsi răspunsurile, lucrurile se vor reaşeza.

 

Ovidiu Ghiman,

director executiv comercial segment business la Telekom

► Mai mult decât oricând, instituţiile au folosit tehnologia pentru a putea lucra de acasă. Focusul a fost mai mare în instituţiile implicate în gestionarea crizei.

► Comunicaţiile şi tehnologia vor continua să aibă un rol critic pentru ceea ce facem zi de zi. În sectorul public, pariez pe o accelerare a digitalizării în perioada următoare. E necesar să continuăm învăţământul la distanţă sau să ajungem la un model hibrid de învăţare, cu tehnologia care să completeze învăţământul clasic. La fel şi în medicină.

► Suntem una dintre industriile mai puţin afectate de această criză.

► A crescut apetitul pentru servicii TV şi a scăzut cel pentru terminale mobile noi. Sectorul companiilor a generat o accelerare a volumului de business pentru sprijinirea continuării activităţii de acasă. Nevoile companiilor au fost variate.

► Am avut un client din industria serviciilor financiar-bancare pentru care în una-două zile a fost necesar să implementăm soluţii pentru lucru remote, să upgradăm serviciile de comunicaţii astfel încât să poată să comunice cu clienţii.

► E nevoie de noi procese de business care să servească acest nou mod de interacţiune.

► Vom vedea o accelerare a investiţiilor în platforme tehnologice, absolut necesare pentru continuitatea businessului.

► Ne-am propus să avem o perspectivă optimistă, cred că această criză este o oportunitate să ne schimbăm în bine, să evoluăm, să ne reinventăm. O să fim mai puternici la sfârşitul acestei crize. Trebuie să acceptăm noul concept în care operăm.