Investiţi în România!, un proiect ZF&CEC Bank. Valer Blidar, Astra: România are nevoie de cel puţin 1.000 de tramvaie moderne, însă are numai 20. Potenţialul este imens

Autor: Bogdan Alecu 02.07.2020

Bucureştiul este singura capitală europeană fără niciun tramvai nou şi modern, iar la nivel naţional circulă mai puţin de 20 de tramvaie moderne, în contextul în care la nivel european acesta este un mijloc de transport în comun care câştigă puternic teren şi este modernizat.

„În România circulă doar câteva tramvaie noi, în condiţiile în care pe plan local sunt necesare 1.000 - 1.100 de tram­vaie însă circulă acum mai puţin de 20. Necesarul este mare şi sperăm că oraşele se vor îndrepta către Astra, nu către companii străine care subcontractau la noi şi ei încasau banii, iar noi grăunţele. În cazul în care apar tehnologii noi, şi noi putem merge la furnizor şi putem cumpăra acea com­po­nen­tă“, a spus Valer Blidar, pro­prie­tarul Astra Vagoane Călători din Arad.

Una dintre problemele com­paniei este legată de forţa de muncă, în condiţiile în care mulţi pleacă în continuare spre Vest da­torită salariilor mai mari promise.

„Recrutăm în continuare şi sperăm ca mulţi români care s-au întors în ţară să vină să se angajeze, să realizeze că trebuie să investim şi în România să facem aici ceva, nu doar să îi îmbo­găţească pe alţii în afară. Am re­crutat din cei care s-au întors, însă puţini momentan“, a spus Valer Blidar.

În acest context, compania mizează pe forţa de muncă pregătită în şcoala proprie.

„Pentru forţa de muncă avem o reţetă proprie. În urmă cu şase ani am înfiinţat o şcoală profe­sională finanţată de Astra, unde anual avem 4 clase de 20 de elevi şi pregătim prin rotaţie ce meserii avem nevoie. Acum suntem la a treia promoţie, avem 70-80 per promoţie, iar capacitatea şcolii este de 240 de elevi în total - trei ani a 80. În trei ani au plecat doar 5 sau 6, iar din primii cinci, trei s-au întors“, a spus Valer Blidar.

Astra a cumpărat în 2010 o licenţă de fabricaţie de la Siemens pentru tramvaie, care poate oferi tramvaie de la două la şase vagoane, de la 18 la 54 de metri lun­gime, podea complet coborâtă şi aer condiţionat.

„Arad circulă de pese 6 ani tram­vaiul Imperio. Am livrat în continuare şi către Cluj, care a con­tractat 24 de tramvaie, Oradea cu 20, Arad cu 28, Galaţi cu 18. Toate acestea sunt în producţie în diferite stadii“, a spus proprietarul uzinei.

La Arad Astra are două fabrici, fiecare poate produce 25-30 de tramvaie pe an, la un pro­gram de lucru de 8 ore, un singur schimb.

„Ca producţie fizică, noi producem 80% din tramvai în România, dar ca valoare pro­centul este mai mic deoarece fir­mele din Vest ne vând com­po­nente foarte scumpe şi căutăm să asimilăm în ţară.

Spre exemplu tracţiunea, care include electronica industrială şi pe care o importăm, căutăm să o asimilăm în ţară, am cumpărat pachetul majoritar de la o firmă de profil, axată pe acest domeniu şi în mai puţin de un an vom putea produce tracţiunea la noi în ţară. Acest lucru ne-ar reduce costurile, ar creşte şi industria românească“, a subliniat omul de afaceri.

Astra Vagoane Călători, unul din cei mai mari producători de material rulant de pe piaţa locală, desprinsă din fosta Întreprindere de Vagoane Arad, care a produs primele garnituri pentru metroul bucureştean, a avut afaceri de aproximativ 67,6 mil. lei în 2018, potrivit ultimelor date oficiale de la mfinante.ro.

 

Astra Arad în cifre

♦ 83 mil. lei cifră de afaceri în 2019

♦ 680 angajaţi în 2 fabrici

♦ 10 tramvaie livrează către Arad

 

Cu ce probleme se confruntă Astra

♦ Legislaţia muncii este una care nu încurajează munca prin prisma ajutoarelor sociale şi a cheltuielilor cu oameni buni de muncă.

♦ Lipsa comenzilor de pe piaţa locală în ultimii ani, situaţie care începe să se corecteze.