Ce se va întâmpla cu liniile aeriene după redeschiderea totală a frontierelor?

Autor: Eduard Ivanovici 04.07.2020

Transportul aerian a scăzut cu 94,3% în cursul lunii aprilie comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, recuperarea sectorului urmând să fie determinată nu numai de ritmul în care vor fi retrase restricţiile de circulaţie, ci şi de nivelul de siguranţă pe care îl vor simţi oamenii în viitorul apropiat, scrie The Local.

Asociaţia Internaţională a Transportului Aerian (IATA) se aşteaptă ca recuperarea să aibă loc în primă instanţă la nivel domestic, fiind urmată de reluarea treptată a zborurilor continentale şi intercontinentale. De asemenea, Asociaţia estimează că liniile aeriene vor atinge nivelurile înregistrate înainte de pandemie abia în 2023.

Majoritatea restricţiilor de circulaţie au fost ridicate în Europa şi, începând de miercuri, cetăţenii a 15 ţări vor putea intra pe teritoriul Uniunii Europene. Statele Unite, Rusia şi Brazilia – ţări unde virusul încă se răspândeşte în ritmuri alarmante – sunt ţinute în continuare sub restricţie.

Între 15 şi 21 iunie, au fost raportate în Europa aproximativ 7.700 de zboruri zilnice, cu 78% mai puţin decât aceeaşi săptămână din 2019.

Liniile aeriene care au operat cele mai multe zboruri au fost Turkish Airlines, Lufthansa, Wizz Air şi Air France. Cele mai aglomerate aeroporturi au fost Paris-Charles de Gaulle, Frankfurt, Amsterdam-Schiphol, London-Heathrow şi Istanbul.

„Măsurile lansate de guverne pentru a susţine industria au salvat mii de locuri de muncă şi au menţinut conexiunile dintre companiile aeriene. Însă mă tem că partea cea mai rea încă nu a venit”, a declarat Rafael Schvartzman, vicepreşedintele IATA pentru regiunea Europei, adăugând că liniile aeriene au nevoie de sezonul estival de vara aceasta pentru a putea trece peste lunile grele din iarnă.

IATA se aşteaptă ca liniile aeriene europene să sufere pierderi de 21,5 miliarde de dolari anul acesta comparativ cu un profit de 6,5 miliarde în 2019.

Zilele trecute, producătorul de aeronave Airbus a anunţat tăierea a 15.000 de joburi – 11% din forţa totală de muncă a companiei. În ceea ce priveşte peisajul general al industriei aeriene, IATA a declarat că riscă să îşi piardă locul de muncă aproximativ 6 milioane de oameni.