Afaceri de la zero. Ioana State, absolventă de Medicină, cu părinţi antreprenori, a urmat drumul părinţilor şi a deschis cu 40.000 de euro o cofetărie în cartierul Militari Residence de lângă Bucureşti
♦ Mai mult decât un dulce şi-a deschis uşile în noiembrie 2019, din dorinţa Ioanei State de a aduce mai aproape de locuitorii Capitalei şi ai localităţilor limitrofe prăjiturile, torturile sau mousse-urile pe care părinţii săi le meşteresc zilnic într-un laborator din Ploieşti ♦ Pandemia de COVID-19 a fost o provocare peste care a trecut cu bine, iar acum îşi doreşte să ajungă la afaceri de 160.000 de euro în primul an de activitate şi ia în calcul francizarea businessului.
Ioana State, absolventă de Medicină, cu o experienţă de doi ani în domeniu, în medicina muncii şi ca reprezentant de vânzări în medicină, a hotărât să ducă mai departe tradiţia familiei în domeniul cofetăriei şi astfel şi-a schimbat statutul din angajat în antreprenor, deschizând propria cofetărie în comuna Chiajna, judeţul Ilfov, cu 40.000 de euro, la finele anului trecut.
„Medicina este o pasiune veche. Când eram în anul III de facultate părinţii mei s-au reprofilat, de la afacerea cu produse de panificaţie au trecut la produse de cofetărie şi de atunci am început să aduc prăjituri la facultate sau prietenilor. Businessul a pornit de acum şase ani, când tatăl meu a făcut primele prăjituri, în Ploieşti, acolo unde este şi laboratorul nostru sub brandul Ana State. În 2019, i-am convins să deschidem un punct de lucru în Bucureşti“, povesteşte Ioana State.
Investiţia de pornire în locaţia situată în zona Militari Residence, într-un cartier plin de tineri şi familii, potenţiali clienţi deschişi să încerce produse noi, a fost de circa 15.000 de euro în spaţiu şi de 25.000 de euro în luarea echipamentelor şi utilajelor în leasing, explică tânăra antreprenoare. „Sunt în permanenţă acolo, sunt vânzătoare, contabilă şi aprovizionez.“
Ioana State menţionează că în timp ce punea bazele acestei locaţii avea aspiraţii mari, însă odată cu pandemia de COVID-19 s-a adaptat situaţiei de moment, iar datorită faptului că spaţiul este mic a putut păstra locul deschis, deşi vânzările au scăzut în perioada stării de urgenţă. „Am mutat vitrinele la geam, am intrat pe livrare, care era în plan, şi în Bucureşti, şi în Ploieşti, iar acum lucrăm la implementarea unui sistem de livrare propriu.“
Clienţii cumpără în general prăjituri, torturi aniversare, produse de patiserie şi de gelaterie, iar în timpul verii, în special, produse care conţin fructe, produse proaspete, explică antreprenoarea. Ea adaugă că preţurile prăjiturilor sunte între 6,5 şi 11,9 lei, iar preţul unui kilogram de tort este între 69 şi 89 de lei. „Avem şi produse îndulcite natural cu stevia, iar preţul unei prăjituri e de 10 lei, iar al unui kilogram de tort de 99 lei.“
„În prezent, vânzările de pe platformele online s-au mutat înapoi la tejghea. În weekenduri este mai aglomerat, însă nu am simţit creşterea cum mă aşteptam. La început vedeam primul an într-o evoluţie progresivă, dar acum sperăm ca în lunile care urmează să ne revenim. (...) Speranţele înainte de pandemie erau să ajungem la 200.000 de euro în primul an, dar acum ne aşteptăm la 160.000 de euro“.
Ea lucrează alături de iubitul său şi o prietenă şi pentru sezonul estival au dezvoltat o gamă de produse cu Profiterol. În următorii cinci sau zece ani, tânăra visează să îmbine antreprenoriatul cu medicina şi speră ca în România să se dezvolte un sistem care să-i permită acest lucru.
„În viitor, avem în plan extinderea prin intermediul unor francize, locaţia noastră este un proiect pilot, noi testăm. (...) Varianta cea mai bună pentru mine este antreprenoriatul. Ai mei au o experienţă de 30 de ani de comerţ având o afacere de familie, iar eu am mers spre latura aceasta. Îmi este puţin teamă de viitor, dar sunt optimistă“.
ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.
⇒Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.