Contzilla.ro: Atribuţiile în verificarea documentară a contribuabililor, proiect ANAF

Ziarul Financiar 09.07.2020

Pe data de 7 iulie 2020 ANAF a  prezentat un proiect de lege privind stabilirea unor competenţe în efectuarea verificării documentare la contribuabili.

În prezent, pentru a stabili corect situaţia fiscală a unui contribuabil, Fiscul poate proceda la o verificare documentară, adică la efectuarea unei analize de coerenţă a situaţiei fiscale a acestuia, pe baza documentelor existente la dosarul fiscal, precum şi pe baza oricăror informaţii şi documente transmise de terţi sau deţinute de organul fiscal, care au relevanţă pentru determinarea situaţiei fiscale.

Această metodă de control fiscal ar trebui utilizată, în principal, pentru acţiuni de prevenire şi conformare.

Dacă în urma verificării documentare, se  constată diferenţe faţă de creanţele fiscale, veniturile sau bunurile impozabile şi/sau informaţiile în legătură cu acestea declarate de contribuabil/plătitor, acesta înştiinţează contribuabilul/plătitorul despre constatările efectuate. Odată cu înştiinţarea, organul fiscal solicită şi documentele pe care contribuabilul trebuie să le prezinte în vederea clarificării situaţiei fiscale.

În cazul în care documentele solicitate nu sunt prezentate de persoana verificată în termen de 30 de zile de la comunicarea înştiinţării sau documentele prezentate nu sunt suficiente pentru a clarifica situaţia fiscală, Fiscul stabileşte diferenţele de creanţe fiscale datorate şi emite o decizie de impunere sau dispune măsurile necesare respectării prevederilor legale, după caz.

Decizia de impunere este o decizie sub rezerva verificării ulterioare şi dacă este emisă fără audierea contribuabilului este nulă.

Potrivit notei de fundamentare a proiectului publicat în 07.07.2020,  stabilirea contribuabililor ce vor fi supuşi verificării documentare se va realiza în baza rezultatului analizei de risc, realizată de Direcţia Generală de Management a Riscului, rezultat similar cu cel cel trimis pentru stabilirea persoanelor care vor fi supuse celorlalte tipuri de control fiscal precum inspecţie fiscală, antifraudă fiscală.

Potrivit proiectului de de ordin, verificarea documentară va fi efectuată de structurile cu atribuţii de inspecţie fiscală, de structurile cu atribuţii de control antifraudă şi de structurile cu atribuţii de verificare a situaţiei fiscale personale.

Prin implementarea verificării documentare la nivelul structurilor cu atribuţii de control antifraudă, acestea vor avea şi competenţa să emită titluri de creanţă, sub rezerva verificării ulterioare.