Statele Benelux propun bicicleta ca tratament pentru toate problemele de transport postpandemie

Autor: Bogdan Cojocaru 16.07.2020

Belgia, Luxemburg şi Olanda şi-au expus planurile prin care vor să facă din umila bicicletă regele drumurilor şi au cerut UE să acorde prioritate ciclismului în recuperarea economică postpandemie, scrie Euractiv.

Într-o declaraţie transmisă comisarului UE pentru climă Frans Timmermans, naţiunile din Benelux insistă asupra faptului că Uniunea şi statele sale membre ar trebui să îmbrăţişeze bicicleta din toată inima în perioada de recuperare post-coronavirus.

„Schimbarea spre o mobilitate durabilă şi inteligentă este unul dintre elementele principale ale Acordului Verde European“ şi ale obiectivului de neutralitate climatică, se arată în  documentul citat, unde se precizează că contribuţia ciclismului la eforturile de reducere a poluării înseamnă că acesta este un element important pentru sănătatea publică.

Ministrul olandez al infrastructurii Stientje van Veldhoven a spus că „ciclismul este ieftin, sănătos şi bun pentru climă şi pentru un aer mai curat.

Aceasta înseamnă că merită să acordaţi mai multă atenţie traseelor pentru biciclete bune, punctelor de încărcare pentru biciclete electrice şi facilităţilor de parcare.“ Declaraţia statelor Benelux subliniază, de asemenea, că ciclismul aduce „beneficii globale de 150 de miliarde de euro“, inclusiv 44 de miliarde de euro legate de turismul cu bicicleta şi că este un creator de locuri de muncă.

De asemenea, documentul subliniază modul în care transportul este singurul sector în care emisiile sunt în continuă creştere şi că jumătate din toate călătoriile cu maşina din Europa sunt mai mici de 5 km.

Timmermans a salutat iniţiativa, susţinând că „o tranziţie spre ciclism se întâmplă în toată Europa, în unele locuri fiind chiar penurii de biciclete.

Nu trebuie să întârziem în a construi o infrastructură pentru biciclete în toată UE gata să primească aceste hoarde de biciclişti noi.“ Oraşe din întreaga Europă au instalat noi infrastructuri, precum trasee pentru biciclete şi instalaţii de întreţinere ca răspuns la pandemie, care a forţat luarea de măsuri de distanţare socială şi a determinat guvernele să găsească soluţii pentru evitarea călătoriilor cu transportul în comun.

O scrisoare comună semnată de 51 de eurodeputaţi către preşedintele Parlamentului European David Sassoli a cerut ca măsurile de încurajare a ciclismului din Bruxelles să fie făcute permanente şi ca mersul pe bicicletă să devină opţiune de transport pentru oficialii şi parlamentarii UE.