Investiţi în România!, proiect ZF şi CEC Bank. Cristian Găvan, fondator MAM Bricolaj: Vrem încă patru magazine în oraşele importante şi ne gândim la extinderea în franciză

Autor: Alex Ciutacu 21.07.2020

MAM Bricolaj operează două unităţi în România, ambele în Capitală, iar deschiderea celui de-al treilea magazin din cartierul Militari a fost amânată pentru 2021.

Compania MAM Bricolaj, fur­nizor de materiale şi ac­ce­sorii pentru mobilier, se pregăteşte să mai des­chidă încă patru magazine în ţară, atât în Capitală, cât şi în alte ora­şe mari, în contextul în care retailerul mer­ge la toamnă pe Bursa de la Bu­cu­reşti, de unde vrea să obţină 2 mil. euro prin listarea a 25% din acţiuni, a explicat Cris­tian Găvan, fondator şi acţio­nar ma­jo­ritar al MAM Bricolaj, în ca­drul emi­siunii Investiţi în România!, rea­­lizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Vrem să deschidem în 2021 două ma­gazine, dintre care primul în Bu­cureşti, iar apoi vrem să ieşim în oraşele importante din ţară, vizăm Braşov, Iaşi şi Cluj, în cascadă. Deci vom deschide patru magazine cu finanţarea de 2 mil. de euro (obţinută prin listarea la BVB - n.red.), apoi ne gândim la alte oraşe importante din zona de vest a ţării, sau la extinderea în sistem de franciză, ceea ce ar aduce alături de noi manageri buni şi antreprenori interesaţi de a păstra profitabilitatea operaţiunilor noastre“, a declarat Cristian Găvan, fondator şi acţionar majoritar al MAM Bricolaj, un business cu două magazine în Bucureşti şi afaceri de 29,6 mil. lei în 2019.

El a declarat în cadrul emisiunii că cele patru magazine menţionate vor fi deschise în 2021 şi 2022. MAM Bricolaj plănuia să deschidă cea de-a treia unitate în cartierul Militari din Bucureşti, în urma unei investiţii care se ridică la jumătate de milion de euro, însă planurile au fost schimbate în contextul crizei actuale.

„Din cauza incertitudinii, ca antreprenori am analizat oportunitatea şi nu am renunţat la plan. Am amânat investiţia pentru primăvara anului viitor, iar magazinul se va deschide în zona Militari. A fost greu să luăm o decizie, a trebuit să decidem dacă să ne avântăm în continuare pentru că nimeni nu ştia ce urmează în perioada stării de urgenţă, mai ales după ce au apărut discuţiile legate de valul doi, de incertitudinile legate de repornirea integrală sau parţială a economiei.“

Toate aceste lucruri îl fac pe un antreprenor să fie foarte atent cum investeşte, pentru că dacă ai început investiţa costurile curg, de la costurile operaţionale la chirii, întreţinerea spaţiului şi oameni, adaugă el.

„Am pus în aşteptare deschiderea, dar în momentul de faţă, văzând cum merg lucrurile în industria de bricolaj, îl vom deschide cu siguranţă la începutul anului viitor“, a explicat el.

Cu toate acestea, compania are în plan să realizeze investiţii şi pe parcursul anului 2020, în ciuda incertitudinii. Acestea se vor îndrepta în principal către retehnologizare şi către zona de online, un canal care s-a dublat ca vânzări pentru MAM Bricolaj faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

„Avem planuri pentru a optimiza foarte bine magazinul online care ne asigură cert o creştere - ne dăm seama după S1, şi pariem pe retehnologizare, unde vrem să schimbăm două dintre utilaje, ceea ce înseamnă o investiţie de 200.000 de euro pentru o mai bună calitate“, a adugat Găvan.

Mai mult, compania a spus că tatonează ideea de a ieşi pe pieţele externe după ce îşi construieşte o prezenţă extinsă la nivel de ţară.

În ceea ce priveşte vânzările, dacă în 2019 online-ul a reprezentat 1,5% din cifra de afaceri a MAM Bricolaj, pentru prima jumătate a anului 2020, acest canal a ajuns la un nivel de 3%.

„Eu sunt convins că pe viitor online-ul va reprezenta o sursă importantă de business, nu pot spune cât de repede va ajunge la 50% din cifra de afaceri, dar este o certitudine că va deveni important, ba chiar foarte important. Ca să ajungi să ai 50% din cifra de afaceri vânzări onine, piaţa trebuie să absoarbă genul acesta de produse“, a spus antreprenorul.

După afaceri de 29,6 mil. lei în 2019, cu peste 60 de angajaţi, compania vizează pentru anul 2020 o creştere de 35% a cifrei de afaceri, în contextul în care activează astăzi cu 72 de salariaţi.

„Ţinta pentru acest an a fost să creştem cu 29%, iar la jumătatea anului suntem deja la acest nivel. Am reajustat estimările de creştere undeva la 35% şi nu mai mult, astfel încât să putem fi pregătiţi să şi putem duce ca echipă, pentru că 72 de oameni pe o creştere mare s-ar putea să se transforme în multă oboseală. E mai bine să creştem organic. Există potenţial. Dacă s-a putut să creştem cu 29%, 35% se poate obţine. mai ales că în perioada de toamnă activitatea noastră creşte în mod tradiţional pentru simplul motiv că toamna se închid construcţiile, oamenii din construcţii finisează casele şi urmează amenajarea interioră, mobilă, decoraţiuni“, a explicat Cristian Găvan.

 

Care sunt principalele probleme identificate de MAM Bricolaj:

►Lipsa de oameni este una dintre problemele noastre principale, mai ales lipsa personalului calificat. Ne-am asumat să îi instruim în companie. Avem un om care se ocupă cu instruirea salariaţilor noi. O problemă mai adâncă pe care o văd în rândul oamenilor care rămân fără loc de muncă este lipsa de asumare a responsabilităţii. Aici avem ca naţie foarte mult de lucrat. Te angajează cineva, fie MAM Bricolaj, fie altă comapnie, important este ca mana­gerul să vadă că îţi pasă de ceea ce faci.

Să aduci rezultate bune, pentru că pe lângă salariul pe care angajatul îl are mai sunt şi costurile operaţionale, mai este şi profitul şi avem o mare problemă cu asumarea responsabilităţii de a produce rezultate, astfel încât managerul să fie dispus să te plătească mai bine pentru a-ţi recompensa rezultatul muncii.

►Lipsa unei strategii de ţară mi se pare extraordinar de importantă pentru că batem pasul pe loc de zece ani din lipsa unei strategii de ţară. Era o întrebare în Alice în Ţara Minunilor. „Unde vrei să ajungi? Nu ştiu. Atunci orice drum e bun“. Noi plutim în bătaia vântului, în bătaia vântului electoral, care ne aduce la putere tot felul de oameni mai mult sau mai puţini pregătiţi de a duce ţara undeva şi rămânem tot acolo. Se mai fac câţiva kilometri de autostradă, se mai fac câţiva kilometri de borduri sau garduri pe lângă linia de tramvai, dar nu vedem căi ferate de mare viteză sau linii de metrou care să determine omul să lase maşina acasă şi astfel să scadă poluarea şi praful din România.