Ruxandra Bologa, avocat specializat în energie: Consumatorul trebuie să fie atent în primul rând la preţ atunci când semnează contractul. Pare simplu, dar în realitate compararea ofertelor poate fi anevoioasă
Pe termen scurt a crescut apetitul furnizorilor străini pentru piaţa din România l Rămâne totuşi de văzut în ce măsură furnizorii care cercetează piaţa în acest moment vor şi decide să investească.
Consumatorii casnici pot să aleagă ofertele concurenţiale ale furnizorior de gaze naturale începând cu 1 iulie 2020, în urma liberalizării preţurilor la gaze. Ruxandra Bologa, avocat al casei de avocatură NNDKP şi unul dintre coordonatorii practicii de energie şi resurse naturale din cadrul NNDKP, explică la ce trebuie să fie atenţi consumatorii casnci când aleg o ofertă. În primul rând, la preţ, spune ea şi precizează că oferta furnizorilor poate include mai multe servicii care fac dificilă identificarea preţului pe MWh.
„În primul rând, consumatorul trebuie să fie atent la preţ. Deşi pare simplu, în realitate pentru consumatorul obişnuit compararea ofertelor este destul de anevoioasă mai ales atunci când sunt şi alte servicii incluse (spre ex. diferite tipuri de servicii tehnice periodice pentru verificarea/revizia tehnică a instalaţiilor, ori un preţ pentru un abonament zilnic, la care se adaugă şi consumul efectiv), fiind astfel dificilă identificarea preţului per MWh. În plus, consumatorii trebuie să aibă în vedere şi faptul că în factură furnizorul va mai adăuga şi tarifele reglementate de transport şi distribuţie prevăzute de legislaţia în vigoare“, spune Ruxandra Bologa în cadrul unui interviu acordat ZF.
Consumatorii ar mai trebui să fie atenţi şi la perioada contractuală a furnizării de gaze, mai spune ea. „De asemenea, clientul ar trebui să mai verifice dacă preţul propus este fix pe durata contractului sau, din contră, acesta poate fi modificat unilateral de furnizor. În acest sens, recomandăm clienţilor să verifice cu atenţie dacă există clauze de schimbări de circumstanţe, iar în caz afirmativ, să le parcurgă cu mare atenţie.“
De asemenea, clientul ar mai trebui să verifice dacă renunţarea unilaterală la contract implică plata unor despăgubiri către furnizor.
„În plus, consumatorul ar trebui să mai verifice şi în ce măsură dreptul său de schimbare a furnizorului este sau nu condiţionat de plata unei despăgubiri (de cele mai multe ori această despăgubire este egală cu contravaloarea gazelor naturale ce ar fi fost furnizate până la încetarea contractului).“
Principala obligaţie a consumatorului este să plătească la timp contravaloarea gazelor naturale furnizate şi serviciilor prestate. Pe de altă parte, în ceea ce priveşte furnizorul, legislaţia din România prevede mai multe obligaţii.
„Dintre cele mai importante obligaţii contractuale ale acestuia amintim: obligaţia de a asigura intermedierea relaţiei dintre consumator şi operatorul de distribuţie, inclusiv de a asigura încheierea acestui contract; obligaţia de a notifica în prealabil orice modificare a contractului de furnizare şi informarea consumatorului cu privire la dreptul de a-l înceta dacă acesta nu este de acord cu modificările“, explică avocatul.
O altă obligaţie a furnizorului este de a permite schimbarea furnizorului conform legislaţiei în vigoare, precum şi obligaţia de a informa corect clientul şi de a primi şi soluţiona plângerile şi cererile clienţilor.
În ceea ce priveşte evoluţia preţurilor la gaze pentru populaţie în urma liberalizării, Ruxandra Bologa este de părere că acestea vor scădea în situaţia în care liberalizarea preţului este însoţită de încurajarea investiţiilor în sector.
„Deşi liberalizarea pieţelor este de natură să asigure un preţ mai mic pentru consumatorii finali, acest deziderat poate fi atins doar în situaţia în care este însoţită de încurajarea investiţiilor în sector, atragerea de noi participanţi şi interconectarea cu celelalte state pentru a se diversifica sursele de aprovizionare.“
Pe de altă parte, faţă de practica altor state, preţul gazelor pentru populaţie nu rămâne liber în totalitate, mai explică ea.
„În cazul particular al României, în ciuda eliminării preţului la clientul casnic, nu putem vorbi despre o adevărată liberalizare cât timp preţul aplicabil pentru un procent semnificativ din gazele produse în România este în continuare controlat de statul român (ne referim la preţul maxim de pornire al ofertelor depuse pe piaţa centralizată pentru îndeplinirea programului de ofertare) şi având în vedere intenţia statului de a adopta o taxă pe veniturile suplimentare rezultate din liberalizare ce va fi aplicabilă furnizorilor.“
Liberalizarea preţului la gaze pentru populaţie a crescut şi apetitul furnizorilor de a investi în România, a mai spus Ruxandra Bologa, şi precizează că decizia de a investi este influenţată mai ales de stabilitatea legislaţiei din România.
„Din semnalele pe care le avem din practica NNDKP, pare că pe termen scurt a crescut apetitul furnizorilor străini pentru piaţa din România. Rămâne totuşi de văzut în ce măsură furnizorii care cercetează piaţa în acest moment vor şi decide să investească. Intrarea de noi jucători pe piaţă este strâns legată de încrederea în sistemul legislativ, în special de stabilitatea legislativă, cerinţă care nu este îndeplinită de România ca urmare a modificărilor substanţiale ale legislaţiei ce au fost adoptate în ultimii ani.“
Ea a mai spus în cadrul interviului că liberalizarea preţului la gaze vine într-un moment în care România nu ar mai fi putut amâna fără consecinţe acest pas, în condiţiile în care statul român şi-a asumat faţă de Uniunea Europeană acest angajament.
„Obligaţia de liberalizare a fost asumată de România faţă de Uniunea Europeană cu mult timp înainte, chiar din momentul aderării, iar o potenţială prelungire a acestui termen de 1 iulie 2020 nu ar fi fost lipsită de consecinţe. Crearea unei pieţe interne unice de gaze naturale în vederea combaterii sărăciei energetice este una dintre priorităţile Uniunii Europene, obiectiv care nu poate fi atins în lipsa liberalizării pieţelor statelor membre.“