Investiţi în România!, proiect ZF şi CEC Bank. Alexandru Teodorescu, CEO, Renovatio: Vrem să ajungem la 250 de puncte de încărcare pentru vehicule electrice până la finalul anului. Situaţia actuală ne-a încetinit planurile

Autor: Alex Ciutacu 27.07.2020

♦ Pe lângă propria reţea de staţii de încărcare din România, Renovatio construieşte o reţea de 70 de staţii în România şi Croaţia împreună cu Telekom Croaţia.

Reţeaua de staţii de încăr­care pe care o con­stru­ieş­te compania Reno­vatio în România, care include şi staţii de încărcare rapidă şi ultra-rapidă, ar trebui să ajungă la o dimensiune de 250 de puncte de încărcare până la finalul anului 2020, a explicat Alexandru Teodorescu, CEO al Renovatio, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Ne apropiem de 200 de puncte de încărcare în România. Am început construcţia în anul 2016, suntem la al cincilea an de dezvoltare şi sperăm să accelerăm ritmul şi ţintim 250 de puncte de încărcare până la finalul anului. Si­tua­ţia curentă ne-a încetinit puţin pla­nurile de dezvoltare, dar revenim pu­ter­nic”, a declarat Alexandru Teo­do­rescu, CEO al Renovatio, un grup cu afa­ceri de circa 447 mil. lei în 2019, care are activităţi de trading de energie, pro­iecte de mobilitate şi o divizie de asset ma­­nagement pentru energie regenerabilă.

După o scădere masivă înregistrată temporar în primele luni din actuala criză, mobilitatea s-a dezmorţit, iar utilizarea punctelor de încărcare pentru vehicule electrice a ajuns astăzi la o creştere de 50% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut pe reţeaua Renovatio.

„Lunile martie şi aprilie au fost cele mai proaste în acest sens. Consumul observat a scăzut cu circa 90% faţă de ianuarie şi februarie, dar începând cu luna mai am observat din nou o creştere a utilizării reţelei pe măsură ce restricţiile au fost ridicate. În acest moment depăşim cu 20% perioada ianuarie-februarie şi suntem la plus 50% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. (...) Estimarea noastră este că vom mai înregistra o creştere de 50% faţă de momentul actual până la finalul anului”, a spus Teodorescu.

Avântul pieţei de mobilitate elec­trică este frânat în România de lipsa de im­­plicare a autorităţilor publice în crea­rea şi dezvoltarea infrastructurii ne­ce­sare.

Oraşele din România se pot inspira din evoluţia Amsterdamului sau a oraşelor din Norvegia.

„Până acum cred că 90% din staţiile instalate în România au fost investiţia unor companii private. Foarte puţine primării, foarte puţine administraţii publice au început sau au instalat staţii de încărcare pentru maşini electrice. Există programe ale Administraţia Fondului de Mediu (AFM) pentru încurajarea autorităţilor publice să instaleze staţii de încărcare pentru vehicule electrice, dar până în acest moment au existat câteva licitaţii, nu am văzut un proiect finalizat de către o primărie pe programul AFM-ului. Nu trebuie să inventăm nimic. Autorităţile trebuie să se uite la ce s-a întâmplat şi ce se întâmplă în continuare în Europa pe acest domeniu”, a explicat el.

Identificarea locaţiilor care pot susţine necesarul de energie pe care îl presupune un punct de încărcare reprezintă una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă Renovatio, întrucât instalează atât staţii de încărcare rapidă de 50 kW, cât şi staţii de încărcare ultra-rapidă de 150 kW.

În acelaşi timp, unele avize şi proceduri birocratice nu avansează în ritmul pe care şi l-ar dori compania, ceea ce ţine pe loc anumite dezvoltări. Timpul necesar pentru a obţine avizele şi a trece prin toate procedurile variază între câteva luni şi un an şi jumătate în unele cazuri.

„Spre exemplu, avem o staţie pentru care am semnat în martie anul trecut în zona Lugojului şi unde am avut nevoie de un spor de putere. Abia un an şi jumătate mai târziu putem instala staţia. Aceasta a fost una dintre cele mai rele scenearii prin care am trecut în acest sens”, a spus Alexandru Teodorescu.

Până acum, nivelul investiţiilor în actuala reţea se ridică la câteva „milioane de euro”, aşa cum au transmis reprezentanţii Renovatio.

„Discutăm de milioane de euro investiţi în infrastructură. Este o investiţie dinamică, în sensul că mereu există câte ceva de făcut pentru dezvoltarea infrastructurii, fie că mai adăugăm o staţie la o locaţie existentă, sau că încercăm să dezvoltăm aceste hub-uri de minim 5-10 puncte de încărcare, tot timpul găsim noi oportunităţi, noi idei de a dezvolta acest business şi de a veni în final în sprijinul posesorilor de vehicule electrice pentru a-i ajuta”, a precizat el.

În ceea ce priveşte distribuţia staţiilor de încărcare la nivel naţional, Renovatio a reuşit în ultimii cinci ani să acopere cele două mari trasee spre Europa de Vest, şi-anume Constanţa – Bucureşti – Sibiu – Deva – Timişoara – Arad, cât şi Braşov, Cluj, Oradea. Instalările au continuat către regiunea Moldovei, pe traseul care pleacă din Capitală spre Buzău, Focşani, Bacău şi Iaşi, iar în sudu ţării sunt acoperite până acum doar Alexandria, Craiova şi Drobeta.

„Într-adevăr, pentru zona de sud şi zona de nord cu Baia Mare, Bistriţa, Vatra Dornei densitatea de staţii de încărcare nu este încă la nivelul pe care ni-l dorim nici noi, nici clienţii care utilizează staţiile noastre”, a spus el.

Deşi Capitala are zeci de staţii de încărcare în prezent, sunt zone în care acestea nu mai sunt suficiente, pe măsură ce piaţa vehiculelor electrice merge înainte şi se extinde.

„Deja ajungem la o problemă de aglomerare a acestor soluţii. Chiar şi în marile oraşe, de exemplu, hub-ul nostru de la Kaufland Barbu Văcărescu din Capitală, cu 6 puncte de încărcare, este insuficient câteodată. Sunt foarte multe maşini electrice în Bucureşti care au nevoie de soluţii publice de încărcare rapidă. Şi atunci noi am început să nu mai căutăm locaţii pentru 1-2 staţii, ci locaţii care să permită instalarea a 5-10 puncte de încărcare, ideal rapidă, în aceeaşi locaţie – dar pentru aceasta avem nevoie de puteri între 500 kW şi 1 mW, care chiar şi pentru un mall sau un retailer este o putere foarte mare. Avem nevoie de suplimentare sau de multe ori de o conexiune nouă la reţea”, a explicat CEO-ul.

Cu aproximativ 100 de angajaţi în prezent, Renovatio caută pentru anul acesta încă 20 de specialişti pentru a realiza partea de service, mentenanţă pentru staţii de încărcare sau pentru reţelele electrice aferente.

Pe lângă propria reţea de staţii de încărcare pe care o dezvoltă în România, Renovatio construieşte o reţea de 70 de staţii de încărcare în România şi Croaţia împreună cu Telekom Croaţia.

„Avem în dezvoltare un proiect co-finanţat de UE în care suntem parteneri cu Telekom Croaţia. Practic, acoperim în acest proiect infrastructura din România şi Croaţia, iar în final cele două reţele, cea din România dezvoltată de către noi, în Croaţia dezvoltată de către Telekom, vor fi unite la nivel de software. Cu alte cuvinte, clienţii noştri din România vor putea ajunge fără probleme să utilizeze staţiile din Croaţia folosind aceeaşi platformă software şi la fel şi vizitatorii din Croaţia vor putea accesa infrastructura dezvoltată de noi în România”, a declarat Alexandru Teodorescu.

 

Care sunt principalele probleme identificate de Renovatio

♦ Finanţarea bancară este o problemă, având în vedere businessul pe care îl dezvoltăm, care este unul volatil. Este destul de dificil să obţinem finanţări pentru staţiile de încărcare.

♦ Lipsa de oameni este o problemă reală. În momentul de faţă noi căutăm colegi noi pentru dezvoltarea infrastructurii de staţii. Tot ce înseamnă partea de instalări, service, mentenanţă, evaluări de locaţii, căutăm oameni calificaţi pentru aceste locuri de muncă.

♦ Lipsa unei strategii de ţară. Este destul de confuză direcţia în care România vrea să meargă pe partea infrasrtucturii. Este clar că toată lumea doreşte reducerea emisiilor de noxe, dar dacă alte ţări au o strategie clară cu privire la dezvoltarea infrastructurii de combustibil alternativ – şi nu vorbim numai de partea electrică unde suntem noi implicaţi, dar şi ceilalţi combustibili alternativi – în România nu am văzut o astfel de strategie clară pusă la punct.