Agroland, lanţ de magazine agricole prezent la BVB cu obligaţiuni de 8 mil. lei, a avut în 2019 afaceri de 133,6 mil. lei şi un profit net de 2,5 mil. lei. “Suntem în grafic în ceea ce priveşte crearea condiţiilor necesare pentru a efectua o mărire de capital, printr-un plasament privat de acţiuni, urmat de listarea lor pe piaţa AeRO a BVB”

Autor: Tibi Oprea 27.07.2020

Agroland Business System, cea mai mare reţea de magazine agricole din România, care la Bursa de la Bucureşti este prezentă cu obligaţiuni şi care până la finele anului vrea să facă şi o listare de acţiuni, a încheiat anul 2019 cu afaceri de 133,6 mil. lei, în scădere cu 1,8%, şi un profit net de 2,5 mil. lei, minus 40,2%, potrivit calculelor realizate de ZF pe baza raportului anual publicat la Bursă.

“Pentru a pune pazele unei creşteri sustenabile, 2019 a fost un an al investiţiilor, în care am deschis 22 de magazine noi, reprezentând aproape 10% din totalul de unităţi pe care le avem în prezent. Majoritatea acestor magazine au fost inaugurate în semestrul al II-lea, ceea ce se reflectă în bilanul contabil printr-o diminuare a profitabilităţii”, transmite Horia Cardoş, director general şi acţionar majoritar (90%) al Agroland.

Astfel, spune el, închirierea spaţiilor comerciale, trecerea la suprafeţe medii chiar şi de 4-5 ori mai mari decât în unităţile vechi, o nouă abordare în amenajarea magazinelor, extinderea gamei de produse, cât şi angajarea şi instruirea personalului au necesitat cheltuieli considerabile.

Societatea a avut anul trecut venituri din exploatare de 134,5 mil. lei, în scădere cu 1,4% faţă de 2018, şi cheltuieli din exploatare de 130,75 mi. lei, în scădere cu 0,04%, astfel că rezultatul operaţional a fost profit în sumă de 3,8 mil. lei, minus 33,5%, arată calculele ZF.

“Totuşi, ele au fost estimate cu precizie şi asumate n prealabil de managementul companiei, iar rezultatele acestor investiţii, concretizate în creşterea cifrei de afaceri şi a profitului, s-au cunoscut deja din semestrul I al acestui an. Astfel, suntem <în grafic> în ceea ce priveşte crearea condiţiilor necesare pentru a efectua o mărire de capital, printr-un plasament privat de acţiuni, urmat de listarea lor pe piaţa AeRO a BVB”, mai spune Horia Cardoş.

Horia Cardoş a declarat la jumătatea lunii iunie pentru ZF că se gândeşte ca până la finele acestui an să realizeze un plasament privat, iar ulterior să listeze acţiunile societăţii la BVB, pe piaţa AeRO.

Agroland este prima reţea de magazine agricole care a făcut pasul pe piaţa de capital din România. Societatea a atras în perioada 3-5 martie 8,08 milioane de lei de la investitori printr-o emisiune de obligaţiuni cu maturitatea la cinci ani şi o dobândă fixă de 9% pe an, plătibilă semestrial.

Reţeaua Agroland este compusă atât din magazine proprii, cât şi din magazine deschise în regim de franciză. Agroland numără 247 de magazine la sfârşitul lunii februarie, 34 dintre acestea fiind operate de Agroland Business System, 23 de subsidiara Magazinul Micului Fermier (achiziţionată în 2019 în proporţie de 100% de societate), iar restul de 190 de magazine de 54 de parteneri în franciză.

Principalele trei categorii comercializate de societate sunt Grădina, Pet Care şi Ferma. În anul 2018, pornind de la un sondaj realizat la nivelul clienţilor existenţi, societatea a decis dezvoltarea segmentului de fitofarmacii. În prezent, Agroland Business System a ajuns la un număr de 10 fitofarmacii în zona Olteniei, acestea având rolul unui proiect pilot ce va putea fi extins şi în alte zone în perioada următoare. Începând cu anul 2020, societatea are în plan să integreze un nou departament de achiziţii.

Horia Cardoş a declarat pentru ZF că în primele cinci luni ale anului rezultatele financiare ale companiei sunt în creştere cu circa 20% faţă de anul trecut şi că se aşteaptă ca această tendinţă să se menţină până la sfârşitul anului.

La finele anului 2019, Agroland avea un număr de 180 de angajaţi, în creştere cu 65 de angajaţi faţă de finele anului 2018.