Videoconferinţa „ZF IT Generation. Cum traversează criza şi ce planuri de viitor au furnizorii locali de servicii de mobilitate?“ Companiile locale care oferă acces la maşini, trotinete şi biciclete prin aplicaţii de mobil suferă din cauza crizei, dar se aşteaptă la o explozie a cererii în următorii ani

Autor: Alex Ciutacu 28.07.2020

 În Bucureşti sunt 13 operatori de servicii de carsharing şi bikesharing, în comparaţie cu peste 20 în Madrid ♦ Piaţa de mobilitate nu a reuşit să recupereze scăderile înregistrate la nivelul cererii în lunile martie şi aprilie ♦ Legiuitorii trebuie să realizeze un cadru legal pe înţelesul tuturor pentru ca piaţa să meargă înainte ♦ Municipalităţile trebuie să asigure parcări şi infrastructură pentru soluţii de mobilitate smart.

Piaţa de mobilitate alternativă su­feră în prezent din cauza res­tricţiilor impuse la începutul crizei sanitare şi a deciziei companiilor să-şi ţină angajaţii din birouri să lucreze de acasă, însă cererea ar putea înregistra o explozie în viitorul apropiat, în contextul în care oamenii caută noi soluţii de mobilitate, au concluzionat jucătorii din piaţă, prezenţi în cadrul videoconferinţei „ZF IT Generation. Cum traversează criza şi ce planuri de viitor au furnizorii locali de servicii de mobilitate?“.

„Vestea bună este că la noi abia începe (n.r: dezvoltarea soluţiilor de mobilitate alter­na­tivă) şi având în vedere că adoptăm tim­pu­riu, cu siguranţă mai este loc pe piaţă, întrucât este vorba doar de comunicare şi de schim­ba­rea percepţiei. Mulţi nu ştiu că există aceste ser­­vicii, mai ales când vorbim de servicii de car-sharing. Suntem încă în punctul în care pia­ţa nu este neapărat matură, cu un con­su­ma­tor general care nu cunoaşte tot spectrul de posibilităţi. Cu siguranţă se va mai schimba în viitor şi este loc pentru toţi“, a declarat Andrei Clo­dius, head of product, UrbanAir, o plat­for­mă care vrea să integreze toate soluţiile de mo­bi­litate alternativă, lansată sub umbrela Neobility.

Ideea a fost întărit şi de Pony Car Sharing, unul dintre pionierii pieţei de mobilitate alter­na­tivă din România, reprezentanţii com­paniei a­ducând în discuţie ideea că „piaţa nu este încă educată“. „Noi suntem din Cluj şi nici acolo nu ştie toată lumea de car-sharing. Chiar şi în 2020 nu prea ştie lumea cum e să de­schizi maşina cu telefonul“, a punctat Demis Ghin­deanu, cofondator şi CEO al Pony Car Sharing, un serviciu lansat în urmă cu aproape cinci ani.

Reprezentanţii companiei din Cluj au subliniat că nu văd posibilă o revenire decât în a doua parte a anului 2021 şi au explicat că piaţa de mobilitate alternativă suferă, fiind încă la început de drum.

„În acest moment, businessurile de acest gen sunt susţinute de către acţionari sau fonduri sau de cine mai este implicat pentru că nu te poţi gândi la o creştere când mulţi oameni evită să iasă din casă, iar marea majoritate a angajaţilor din companii stau acasă. Aceştia erau clienţii noştri în principal“, a spus el.

Jucătorii din piaţa de mobilitate alter­na­tivă simt potenţialul pieţei din România prin intermediul cererilor cu care se confruntă, pro­venite din mai multe zone ale ţării, nu doar din ma­rile oraşe. Pe măsură ce românii învaţă de­spre laturile diverse ale mobilităţii, renunţă la maşina personală şi sunt deschişi la noi soluţii.

Perpetoo, platforma prin care proprietarii îşi închiriază maşinile personale, are în plan extinderea în mai multe oraşe din ţară şi chiar dincolo de graniţele ţării, pentru a sesiza perspectivele pieţei.

„Am lansat iniţial în patru oraşe mari, şi-anume Bucureşti, Cluj, Timişoara şi Iaşi, întrucât modelul era orientat în funcţie de oraşele cu aeroporturi. Ulterior, am dat drumul la închirieri şi în Braşov, Sibiu, Constanţa, Suceava şi Oradea, practic se pot închiria maşinile noastre în 9 oraşe. Mai avem câteva oraşe în vedere până la finalul anului, dar o facem pas cu pas. Noi vizam oraşele cu aeroporturi, dar în momentul de faţă s-a schimbat puţin optica şi avem solicitări şi presiune din partea unor oraşe care nu au aeroporturi, dar au solicitări de închiriere şi maşini de închiriat. Aş putea da exemplu Focşani, Galaţi, Brăila“, a explicat Aurelian Marin, cofondator al Perpetoo.

Marin a subliniat că aceasta este direcţia în care se îndreaptă Europa, iar România va urma acest trend în mod firesc. Totuşi, pentru a ţine pasul cu această evoluţie, jucătorii din piaţa de mobilitate alternativă au nevoie ca administraţiile să gândească proiecte în sensul reglementării pieţei, cât şi al decongestionării traficului, începând cu centrul oraşelor.

„Nu aş avea foarte mari aşteptări de la administraţie, dar avem nevoie de o oarecare reglementare în zona de mobilitate, în sensul de a fi lucrurile mai clare pentru toată lumea pentru că există destule aspecte legale şi fiscale care nu sunt foarte clar stabilite şi nu sunt uşor de interpretate, nici măcar de către specialişti“, a subliniat cofondatorul Perpetoo.

Într-o încercare de a dezmorţi piaţa şi de a-i ajuta pe oameni să îşi schimbe optica în ceea ce priveşte mobilitate în interiorul oraşelor şi în interiorul ţării, companiile din piaţă au lansat pachete şi oferte specifice.

Fondatorul serviciului de car-sharing CityLink, cu o flotă de 150 de maşini hibride, a subliniat că politica de preţ este influenţată în cazul lor şi de numărul maşinilor

„Cu cât creşte mai mult numărul maşinilor, cu atât putem veni către clienţii fideli cu anumite pachete pe weekend, pe lună, ca să fie comod să renunţe la leasingul operaţional şi să acceseze serviciile de car-sharing CityLink. Cred că în maximum 2 luni vom lansa pachetele“, a declarat Igor Grosu, fondator şi CEO al CityLink.

În acelaşi timp, alţi jucători abordează resursele pentru oferte în mod diferit, într-o piaţă care se află încă la început şi se defineşte prin soluţii alternative. Serviciul de car-sharing cu opţiune de livrare a maşinii, Teleport, a ales să lanseze oferte în baza unei strategii prin care vrea să majoreze gradul de utilizare al maşinilor.

„Tarifele sunt gândite în aşa fel încât serviciul să fie foarte accesibil pe toată plaja de călătorii. Cred că tarifele pe care le avem acum sunt sustenabile pe termen lung. Noi încercăm prin utilizarea mai eficientă a flotei, prin creşterea gradului de utilizare să ajungem la break-even şi eventual la profit şi nu neapărat prin tarife. În momentul de faţă avem un tarif fără limtă de km de 169 lei/zi, cu care pentru o călătorie de la Bucureşti la mare dacă ştii la ce staţii de încărcare gratuită să mergi cu maşina poate să îţi iasă mai ieftin decât ar costa benzina pentru maşina personală, în condiţiile în care poţi conduce o maşină în valoare de peste 30.000 de euro“, a declarat Grigore Danciu, fondator al Teleport.

CityLink este una dintre companiile care a luat cu asalt o altă nişă a pieţei de mobilitate alternativă care a prins avânt în această criză atât în România, cât şi la nivel european, şi-anume cea a bicicletelor. Compania a pus deja 200 de biciclete pe străzile Bucureştiului de la începutul verii şi vrea să ajungă la 800-1.000 până la finele anului.

 

Andrei Clodius,

Head of Product, UrbanAir

► Cred că această criză a fost pozitivă pentru piaţa de mobilitate alternativă, întrucât a adus un nivel de conştientizare mai ridicat şi a pus multă lumină asupra faptului că există altceva în afară de a deţine o maşină şi a o ţine parcată în faţa blocului sau pe stradă, în trafic 24 de ore din 24. Asta e şi misiunea noastră de comunicare: nu este nevoie să deţii o maşină, există multe alte soluţii alternative

► Mi se pare că România şi Bucureştiul, în special, sunt un exemplu pozitiv pe mobilitate urbană. În Bucureşti sunt 13 operatori de mobilitate alternativă, comparabil cu alte capitale europene, în Madrid sunt circa 20 de operatori şi cred că Bucureşti şi România reprezintă un cadru interesant din punct de vedere tehnologic.

 

Grigore Danciu,

fondator Teleport

►  Am început în decembrie anul trecut cu doar 10 maşini, iar în momentul de faţă am crescut spre 40 de maşini

►  Noi suntem un marketplace şi în afară de primele 10 maşini cu care am început nu deţinem flotă, ci lucrăm cu flote partenere şi suntem în discuţii inclusiv cu deţinători de Tesla să îşi listeze maşinile pe platformă, trebuie să vedem cum reuşim cu asigurarea pentru că este complicat pentru acea marcă.

►  Noi suntem primul serviciu din lume care oferă funcţionalitate de livrare, deci este ceva complet nou şi nu doar pe plan local, ci la nivel internaţional. La început foarte mulţi clienţi nu prea înţelegeau exact cum funcţionează partea de livrare, nu ştiau dacă urmează să fie taxaţi suplimentar sau nu şi era o oarecare reticenţă.

 

Igor Grosu,

cofondator şi CEO al CityLink

► La noi în aplicaţie au apărut şi locuri de parcare dedicate CityLink în sectorul 4 din Capitală, iar acum suntem în discuţii cu sectorul 1 şi continuăm strategia de dezvoltare în fiecare sector, să avem locuri dedicate pentru maşinile CityLink, deoarece ne-am propus să creştem flota până la 600 de maşini

► În timpul pandemiei şi în general în situaţia în care suntem, unde toţi românii se odihnesc în ţară, tot mai multe maşini au început să fie folosite în direcţiile Constanţa, mare, munte şi vrem să dechidem primele oraşe – Braşov şi Constanţa - unde oamenii pot închide cursa, plecând din Bucureşti spre aceste oraşe sau cetăţenii locali să folosească maşinile date doar în oraşele lor. (...) Vom lansa până la finalul anului.

 

Alexandru Nen,

Solutions Arhitect Smart City & IoT Telekom Romania

► Statul şi autorităţile ar putea ajuta prin taxarea locurilor de parcare şi prin partea de enforcement, adică amendarea şoferilor care parchează ilegal, pentru că amenzile nu sunt mici, iar în momentul în care vei fi nevoit să plăteşti o amendă te vei gândi de două ori dacă iei maşina personală sau alegi altă soluţie de mobilitate (...) În ceea ce priveşte zona rezidenţială, cei care închiriază astfel de locuri de parcare le-ar putea reînchiria pe durata zilei pentru parcări de scurtă durată şi să le utilizeze doar pe timpul serii.

► Pentru ca piaţa de ridesharing să îşi atingă potenţialul maxim, trebuie să ajungem la implementarea tehnologiilor de autonomous driving, ceea ce va însemna folosirea tehnologiei 4G existente, cât şi a 5G. 

 

Aurelian Marin,

cofondator Perpetoo

► În ceea ce priveşte România avem câteva planuri: dorim să ne extindem în cât mai multe oraşe, foarte curând. Vrem să dăm drumul la acest parteneriat cu câteva firme din România şi să aducem pe platformă zona de b2c, în care oamenii să poată închiria maşini listate de companii de rent-a-car. Nu în ultimul rând, există discuţii începute înainte de pandemie pentru extinderea serviciului în afara graniţelor României.

► Numărul de închirieri este sensibil mai mic decât în prima perioadă a anului, mobilitatea în această perioadă este scăzută. Noi ne adresăm celor care iau maşina pentru cel puţin o zi. Mobilitatea a scăzut în momentul de faţă, turişti străini nu prea mai sunt, mobiliatea internă a scăzut în rândul clienţior care îşi fac vacanţe astăzi în România.

 

Demis Ghindeanu,

cofondator & CEO Pony Car sharing

► Noi am început în Cluj, unde spre finalul anului 2015 aveam 15 maşini. Acum avem 185 de maşini dintre care în Bucureşti sunt cam 160, restul sunt în Cluj. Aveam în plan să ajungem la peste 200 de maşini în Bucureşti, doar că ne-am oprit puţin să vedem cum evoluează lucrurile pentru că avem investitori şi se uită şi ei atent la ce e în jurul nostru şi cum e perioada aceasta

► Ne dorim să avem zone limitrofe Bucureştiului unde să mergi cu maşina şi pentru o taxă suplimentară să o poţi lăsa şi acolo pentru că sunt locuitori din localităţi limitrofe care îşi doresc serviciul acolo.

► Ne dorim dezvoltarea unor pachete de weekend, clientul să ia de la început maşina pentru mai multe zile să aibă preţ special.