Ghilotina pandemiei stă deasupra agenţiilor de turism: 14 agenţii care au intermediat vacanţe de 2 mld. lei în 2019 văd scăderi între 20% şi 70%

Autor: Alina-Elena Vasiliu 05.08.2020

♦ Pentru Christian Tour (Cristian Pandel), agenţie cu vacanţe de peste 500 mil. lei intermediate anul trecut, 2020 este cel mai greu an din istoria de 23 de ani ♦ Sorin Stoica, proprietar al Eturia, se aşteaptă la un declin între 25 şi 40% pentru întreaga industrie ♦ Travel Brands, care grupează agenţiile preluate de germanii de la Der Tour, se află în iulie la 10% din bugetul estimat pentru această lună.

Restricţiile drastice de că­lă­torie impuse în martie, une­le dintre ele pre­lun­gite până astăzi, au golit buzunarele agenţiilor de tu­rism din România, care au ajuns în situaţia în care înre­gis­trea­ză încasări modice de luni întregi, însă au volu­me de mun­că mult mai mari decât în mod normal, fi­ind ne­voi­te să re­pro­grameze va­can­ţele eşuate.

Circa 15 din cele mai mari agenţii de turism din România au răs­puns solicitării ZF refe­ritoare la evoluţia busi­nessurilor lor în 2019 şi în prima parte a anului 2020, când ghilotina pandemiei a şters mare par­te din progresul ultimilor ani şi din pri­mele două luni din 2020. Niciuna nu raportează scăderi mai mici de 5-10% pentru primele şase luni ale acestui an şi nici nu vede declinuri mai mici de câteva zeci de pro­cente la nivelul între­gu­lui an 2020. Agenţiile care au răspuns so­lici­tărilor ZF au in­ter­mediat în 2019 va­can­ţe cu o valoare cu­mu­lată ce depăşeşte 2 mi­liarde de lei, potrivit calculelor ZF.

Pentru Christian Tour de pildă, agenţie deţinută de Cristian Pandel, cu vacanţe de peste 500 mil. lei inter­me­diate anul trecut, 2020 este cel mai greu an din istoria de peste 23 de ani de activitate.

„Pandemia de Covid-19, ale că­rei repercusiuni am început să le resimţim încă din a doua parte a lunii fe­brua­rie, a avut şi con­tinuă să aibă un impact de­vasta­tor la nivelul industriei turis­mu­lui“, spune Diana Di­ma, marketing director la Christian Tour.

De la debutul pandemiei, agenţia are venituri aproape inexistente, la un vo­lum de muncă incomparabil mai mare faţă de o perioadă normală.

Situaţia este similară şi la J’Info Tours, agenţie fondată de fa­milia Pavel, care a ra­portat pentru pri­mul semestru din 2020 prima pierdere din cei 30 de ani de activitate, perioa­dă în care a trecut şi prin criza valutară din ‘97-’98, şi prin cea financiară din 2009-2010.

Sorin Stoica, proprietar şi CEO al agenţiei Eturia, spune că se aşteaptă anul acesta la un declin între 25 şi 40% faţă de 2019 pentru întreaga industrie. Agenţia a marcat o scădere de 70% a businessului în perioada martie-iulie 2020 faţă de acelaşi interval al anului trecut, mai ales în contextul în care vacanţele pe care le propune sunt exotice şi au fost printre primele tăiate de pe listă în acest an.

„Noi suntem pre­gătiţi să relansăm va­can­ţele exotice a aces­tui an, dar încă ur­mă­rim dinamica evo­luţiei virusului Sars-CoV-2“, spu­ne Sorin Stoica.

Nici pentru Travel Brands, agenţiile preluate anul trecut de germanii de la Der Tour, situaţia nu este mai bună, businessul fiind, în iulie, la 10% din bugetul estimat pentru această lună.

„Activitatea de rezervare şi vânzare din agenţiile de turism s-a oprit brusc. Ne-am pomenit în plină activitate de reprogramare a concediilor turiştilor, de modificare a pachetelor turistice. Practic, am refăcut fiecare rezervare cel puţin o dată. A fost ca şi cum ne-am lovit de un zid. Deodată, destinaţiile s-au închis. Toate“, spun reprezentanţii Travel Brands, cu vânzări de aproape 700 mil. lei în 2019.

Reacţii similare din piaţă vin şi de la alte agenţii mari, ca Paralela 45, Cocktail Holidays sau Happy Tour, dar şi din partea unor jucători cu businessuri mai mici, ca Danco Pro, Romania Travel Plus sau Wens Tour.

Criza economică de acum mai bine de un deceniu a făcut ca industria agenţiilor să treacă, de la o valoare de 3,5 miliarde de lei în 2008, la 2,8 miliarde de lei în 2009, potrivit datelor agregate de la Registrul Comerţului, ceea ce înseamnă o scădere de 700 mil. lei, echivalentul a 20%, într-un singur an.

Datele din 2018, cel mai recent an pentru care toate companiile şi-au depus bilanţurile la Ministerul de Finanţe, arată că agenţiile de turism aveau un număr cumulat de peste 10.200 de angajaţi. Cu zece ani în urmă, în 2008, domeniul număra 11.700 de salariaţi, urmând ca în 2009 să scadă sub 10.700.