Ce a fost mai greu a trecut? Consumul a crescut cu 2,9% în iunie, revenind pe plus după două luni de picaj. Părerile privind viitorul sunt însă împărţite

Autor: Cristina Roşca 08.08.2020

♦ Pandemia a întrerupt în aprilie un ciclu de 79 de luni consecutive de creştere a consumului privat ♦ Revenirea din iunie a fost susţinută în special de vânzările de mobilă, electrocasnice şi de comerţul online ♦ Nu există apetit pentru modă, iar vânzările de carburanţi sunt încă pe minus.

Cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul, cel mai im­por­tant indicator pentru co­nsu­mul privat, a re­venit pe plus în iunie cu un avans de 2,9% comparativ cu ace­eaşi lu­nă a anului trecut. Acest plus mai de­gra­bă timid comparativ cu perioada de di­nainte de pandemie a venit ca o ves­te foar­te bună pentru economie, dat fiind că scăderile din aprilie (19,5%) şi mai (5,3%) în serie brută au fost pri­mele luni pe minus pentru consumul pri­vat de după august 2013. Totuşi, esti­mă­rile ana­liştilor şi antreprenorilor sunt îm­păr­ţite când vine vorba de lunile următoare.

„Noi eram pe plus înainte de pan­de­mie, apoi am scăzut în aprilie şi mai, pentru ca în iunie să vedem un plus ti­mid. Totuşi, de la jumătatea lui iulie am revenit în teritoriu negativ şi punem această evoluţie pe seama a două feno­me­ne. Fie românii au plecat în con­cediu, fie veniturile au scăzut şi atunci şi-au adaptat comportamentul de con­sum“, spune Feliciu Paraschiv, proprie­ta­rul magazinelor alimentare Paco, unul dintre cei mai puternici retaileri in­de­pendenţi din comerţul alimentar local.

Mulţi oameni - fotografi, cei din zo­na HoReCa sau de evenimente - şi-au pierdul locul de muncă sau le-a fost redusă activitate şi astfel au mai puţini bani pentru consum. Chiar şi cei pentru care viitorul e incert aleg să fie mai cum­pătaţi şi atunci cumpără doar stric­tul necesar, crede antreprenorul. „Nu mai cumpără un kilogram de telemea, ci 250 de grame, strict cât consumă.“

Este interesant de remar­cat că în iunie vânzările de bunuri alimentare au crescut cu 3,6%, însă plusul cel mai mare a venit din segmentul produselor nealimen­tare, de 8,8%.

Totuşi, şi aici se remarcă evoluţii con­trastante. Astfel, vânzările de mobi­lă sau electrocasnice - bunuri de folo­sin­ţă îndelungată - au crescut cu aproape 15%. La polul opus, românii nu s-au în­ghesuit să cumpere haine şi încălţări, vân­zările având o scădere de 12,7% faţă de iunie 2018.

„Iunie şi iulie au fost luni bune din punctul de vedere al vânzărilor. Majorita­tea operatorilor din industria bunurilor de folosinţă îndelungată (mobilă, elec­tro­casnice, decoraţiuni - n.red.) au mi­zat pe oferte de preţ, iar acestea s-au resim­ţit în mod pozitiv în vânzări“, spune Dan Şucu, proprietarul Mobex­pert, unul dintre cei mai puternici antre­prenori locali. Mobex­pert este la rân­dul său unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa de mobilă.

Mai mult, omul de afaceri se arată optimist şi în ceea ce priveşte lunile ur­mătoare.

„Avem comenzi bune pentru au­gust şi septembrie. Noi lucrăm şi pe comandă şi putem vedea ce se va întâmpla în lunile următoare.“

Analiştii Băncii Transilvania sunt şi ei optimişti când vine vorba de viitor. Ei spun că în perioada 2020-2022 estimea­ză un ritm mediu anual de creştere de 2,8% „pe fondul perspectivelor de in­trare într-un nou ciclu investiţional (postpandemie).“