Ce a fost mai greu a trecut? Consumul a crescut cu 2,9% în iunie, revenind pe plus după două luni de picaj. Părerile privind viitorul sunt însă împărţite
♦ Pandemia a întrerupt în aprilie un ciclu de 79 de luni consecutive de creştere a consumului privat ♦ Revenirea din iunie a fost susţinută în special de vânzările de mobilă, electrocasnice şi de comerţul online ♦ Nu există apetit pentru modă, iar vânzările de carburanţi sunt încă pe minus.
Cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul, cel mai important indicator pentru consumul privat, a revenit pe plus în iunie cu un avans de 2,9% comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut. Acest plus mai degrabă timid comparativ cu perioada de dinainte de pandemie a venit ca o veste foarte bună pentru economie, dat fiind că scăderile din aprilie (19,5%) şi mai (5,3%) în serie brută au fost primele luni pe minus pentru consumul privat de după august 2013. Totuşi, estimările analiştilor şi antreprenorilor sunt împărţite când vine vorba de lunile următoare.
„Noi eram pe plus înainte de pandemie, apoi am scăzut în aprilie şi mai, pentru ca în iunie să vedem un plus timid. Totuşi, de la jumătatea lui iulie am revenit în teritoriu negativ şi punem această evoluţie pe seama a două fenomene. Fie românii au plecat în concediu, fie veniturile au scăzut şi atunci şi-au adaptat comportamentul de consum“, spune Feliciu Paraschiv, proprietarul magazinelor alimentare Paco, unul dintre cei mai puternici retaileri independenţi din comerţul alimentar local.
Mulţi oameni - fotografi, cei din zona HoReCa sau de evenimente - şi-au pierdul locul de muncă sau le-a fost redusă activitate şi astfel au mai puţini bani pentru consum. Chiar şi cei pentru care viitorul e incert aleg să fie mai cumpătaţi şi atunci cumpără doar strictul necesar, crede antreprenorul. „Nu mai cumpără un kilogram de telemea, ci 250 de grame, strict cât consumă.“
Este interesant de remarcat că în iunie vânzările de bunuri alimentare au crescut cu 3,6%, însă plusul cel mai mare a venit din segmentul produselor nealimentare, de 8,8%.
Totuşi, şi aici se remarcă evoluţii contrastante. Astfel, vânzările de mobilă sau electrocasnice - bunuri de folosinţă îndelungată - au crescut cu aproape 15%. La polul opus, românii nu s-au înghesuit să cumpere haine şi încălţări, vânzările având o scădere de 12,7% faţă de iunie 2018.
„Iunie şi iulie au fost luni bune din punctul de vedere al vânzărilor. Majoritatea operatorilor din industria bunurilor de folosinţă îndelungată (mobilă, electrocasnice, decoraţiuni - n.red.) au mizat pe oferte de preţ, iar acestea s-au resimţit în mod pozitiv în vânzări“, spune Dan Şucu, proprietarul Mobexpert, unul dintre cei mai puternici antreprenori locali. Mobexpert este la rândul său unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa de mobilă.
Mai mult, omul de afaceri se arată optimist şi în ceea ce priveşte lunile următoare.
„Avem comenzi bune pentru august şi septembrie. Noi lucrăm şi pe comandă şi putem vedea ce se va întâmpla în lunile următoare.“
Analiştii Băncii Transilvania sunt şi ei optimişti când vine vorba de viitor. Ei spun că în perioada 2020-2022 estimează un ritm mediu anual de creştere de 2,8% „pe fondul perspectivelor de intrare într-un nou ciclu investiţional (postpandemie).“