Austriecii de la Strabag au pus mâna pe un contract de peste 112,5 mil. euro pentru proiectarea şi execuţia drumului de legătură dintre Centura Oradea şi austrada A3

Autor: Laurentiu Cotu 23.08.2020

Compania austriacă din construcţii Strabag a câştigat un contract de peste 545,9 mil. lei (112,5 mil. euro), fără TVA, pentru proiectarea şi execuţia drumului de legătură dintre Centura Oradea şi austrada A3 (Braşov-Târgu-Mureş-Cluj-Oradea). Drumul de legătură va avea o lungime de 18,96 km, cu 12 poduri noi şi pasaje (inclusiv peste Crişul Repede şi peste şoseaua Borşului), dar şi 3 noduri rutiere. Acesta urmează să facă legătura dintre şoseaua de centură şi autostradă, din zona sensului giratoriu cu Calea Sântandrei spre Sântandrei-Borş-Biharia. Profilul drumului va fi unul cu patru benzi pe sens şi cu separator de flux de circulaţie pe mijloc, cu o platformă totală de 23,5 metri lăţime. Termenul de realizare este de 30 de luni, din care 6 luni pentru proiectare şi 24 de luni pentru execuţie.

’’Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a desemnat câştigătorul licitaţiei pentru proiectarea şi execuţia drumului de legătură dintre Centura Oradea şi A3 (Biharia). (...) Ofertantul desemnat câştigător de către CNAIR este SC Strabag SRL, cu preţul de 545.910.100,02 lei, fără TVA’’, se arată într-un comunicat de presă transmis de primăria Oradea.  

’’În condiţiile în care procedura de licitaţie nu va fi contestată în următoarele 11 zile, până la jumătatea lunii septembrie ar putea fi semnat contractul de proiectare şi execuţie. Vor fi necesare câteva luni pentru realizarea proiectului tehnic iar la primăvară, cel târziu, vor începe lucrările. În doi ani ar trebui ca Oradea şi judeţul Bihor să fie legate direct, pe autostradă, de Europa’’, a spus Ilie Bolojan, primarul municipiului Oradea, într-un comunicat de presă.

Semnarea contractului de achiziţie publică va fi posibilă după expirarea perioadei de depunere a eventualelor contestaţii şi respectiv după soluţionarea tuturor contestaţilor/plângerilor formulate în cadrul procedurii de atribuire. Studiul de fezabilitate al proiectului legăturii centurii Oradea cu Autostrada A3 a fost realizat la solicitarea Zonei Metropolitane Oradea, fiind finalizat în anul 2018. Ulterior, lucrarea a fost scoasă la licitaţie de CNAIR, în luna mai a anului curent.

Compania austriacă din construcţii Strabag a raportat în 2019 o cifră de afaceri de 772 de milioane de lei, în creştere cu 12% comparativ cu anul precedent, potrivit datelor disponibile pe site-ul Ministerului de Finanţe. Profitul a scăzut însă la 1,1 milioane de lei, faţă de peste 7 mil. lei cu un an în urmă. Numărul mediu de angajaţi s-a apropiat de 1.000, Strabag angajând peste 200 de oameni noi în ultimul an. Din portofoliul Strabag fac parte Sky Tower, cea mai înaltă clă­dire de birouri din Bucureşti, şi mai multe proiecte de infra­structură, precum autostrada Deva-Orăştie, modernizarea aero­portului Baia Mare şi a căii ferate Simeria-Vinţu de Jos sau re­abili­tarea DN6 Craiova-Dro­beta-Turnu Severin.

În prezent, Strabag con­struieşte, printre altele, Catedrala Mântuirii Neamului din Bucureşti pentru Patriarhia Română şi pasajul de la Mogoşoaia peste DN 1A. Compania austriacă a construit şi noua fabrică de cutii de viteze a Daimler de la Sebeş. Recent, Strabag a câştigat contractul de 192 mil. lei pentru construcţia sectorului de Autostradă Târgu-Mureş - Ungheni şi Drum de Legătură, care face parte din autostrada Braşov - Târgu-Mureş - Cluj - Oradea. Strabag activează pe piaţa românească din 1991, dar sediul firmei din Bucureşti a apărut în anul 1994. În prezent, grupul de firme Strabag are filiale în toate regiunile importante din România.