Cum au supravieţuit şi chiar prosperat cu o soluţie simplă agricutorii francezi când pandemia a blocat oraşele

Autor: Bogdan Cojocaru 23.08.2020

♦ Sistemul este la fel de simplu pe cât este de practic l După ce au plasat o comandă pe Internet, clienţii şi-au putut colecta produsele direct de la producători.

În pofida închiderii târgurilor de weekend în timpul celor două luni de lockdown ordonate de guvern pentru a împiedica răspândirea pandemiei,  fermierii din regiunea franceză Herault au reuşit să-şi menţină şi chiar să-şi extindă vânzările directe către clienţi prin intermediul a noi canale.

Acum, când toate stan­du­­rile s-au redeschis, unii din­tre ei se străduiesc să ţină pasul cu cererea, scrie Euractiv. Într-o piaţă din Montpellier, Veronique şi Antoine servesc lungul şir de clienţi care poartă măşti şi care îşi aşteaptă rândul sub ochiul atent al unui ofiţer de securitate publică. Cuplul nu-şi mai vede capul de atâta treabă. Cu sistemul lor de coşuri de livrare, pe care l-au folosit în timpul blocajelor, şi cu re­deschiderea ulterioară a pieţelor „normale“ în iunie, cele 24 de ore ale  zilei abia sunt suficiente pentru a satisface cererea.

Acesta este extazul de după agonia primelor zile de lockdown, când se părea că orice tentativă de afacere va muri. „“n timpul lockdown-ului a apărut brusc un nou tip de clientelă din cartierul vecin care cumpăra direct de la ferma noastră. Astăzi, ei vin şi la piaţă. Este sezonul de vârf al producţiei şi este într-adevăr dificil de gestionat volumul mare de muncă „, explică Antoine. Anunţul închiderii pieţelor timp de cel puţin două luni a cauzat iniţial anxietate în rândul producătorilor locali, precum şi frustrare că cererea puternică de produse din regiune ar putea să nu fie satisfăcută suficient.

Totuşi, câteva comunităţi au reuşit să îşi păstreze funcţionale târgurile de weekend chiar şi în timpul blocajului. Acest lucru a dus la scene bizare, precum cele din Murvielle, un oraş mic din apropiere de Montpellier, unde „standurile erau complet goale la ora 10:00“, îşi aminteşte primarul Elisabeth Touzard. Colapsul vânzărilor pur şi simplu nu a avut loc pentru o mare parte din producătorii organizaţi în lanţuri de aprovizionare locale. Indiferent dacă a fost vorba de vânzări directe la fermă sau de oferte de livrare cu puncte de distribuţie a coşurilor de mărfuri comandate anterior în parcări şi în pieţele din oraşe, producătorii au ajuns la grupul ţintă. „Este chiar dificil pentru unii dintre producătorii noştri să continue să folosească toate aceste sisteme“, confirmă Benedicte Firmin de la Civam Bio34, o asociaţie pentru dezvoltarea agriculturii ecologice din regiunea HÈrault. Asociaţia este membră a InPACT 34 (Iniţiativa pentru o agricultură cetăţenească şi teritorială), o organizaţie care promovează distribuţia produselor agricole la nivel local şi regional. La doar două săptămâni de la lockdown, InPACT34 a fost capabilă să organizeze patru excursii săptămânale ale fermierilor doar în Montpellier. Astfel, fermierii şi-au putut aduce produsele în oraşele şi comunităţile din jur în conformitate cu reglementările de securitate.

Sistemul este la fel de simplu pe cât este de practic. După ce au plasat o comandă pe Internet, clienţii şi-au putut colecta legumele, brânza, carnea, vinul etc. direct de la producători, prezenţi la punctele de distribuţie aprobate de autorităţile municipale. „Rezultatele acestor două luni - cu peste 1.800 de comenzi pentru aproximativ patruzeci de producători - au avut un mare succes“, remarcă Firmin cu satisfacţie. Structura organizaţională locală, care a fost formată în scurt timp ca răspuns la restricţii, a putut astfel să crească oportunităţile de vânzare şi să contribuie la consolidarea lanţurilor de aprovizionare locale scurte. Acest lucru a fost posibil şi datorită instituţiilor precum camerele de agricultură, autorităţile municipale şi departamentale, care au distribuit listele cu producători locali şi au făcut apel la public să contacteze direct fermele.

 

Colapsul n-a mai avut loc

Colapsul vânzărilor pur şi simplu nu a avut loc pentru o mare parte din producătorii organizaţi în lanţuri de aprovizionare locale. Indiferent dacă a fost vorba de vânzări directe sau de oferte de livrare, producătorii au ajuns la grupul ţintă.