Moda britanică şi americană nu prinde la români: brandurile de fashion de pe aceste pieţe nu rezistă pe plan local. Top Shop e cel mai recent exit dintr-o serie mai lungă ce include nume precum New Look, Debenhams, Gap sau Forever 21

Autor: Cristina Roşca 06.09.2020

Brandurile britanice şi ame­ricane de modă nu au priză la publicul local, motiv pentru care îşi închid magazinele din România chiar şi după doar un an.

Mai mult, businessurile „made in SUA“ sau cele ce provin din Marea Britanie şi care rezistă încă în piaţa modei din România nu îşi fac loc la vârf, având doar câteva magazine şi afaceri pe măsură. Este cazul unor branduri precum Marks & Spencer sau Next. „Brandurile britanice şi americane nu se potrivesc cu stilul româncelor. Ele sunt mai sobre în abordare, iar consumatoarele locale preferă un stil mai fashion“, spune anterior un executiv din industrie. În acest context, cei mai mari jucători din modă sunt Pepco (Polonia), H&M (Suedia), Inditex (Spania), C&A (Olanda-Germania) şi Peek & Cloppenburg (Austria-Germania).

Este interesant de remarcat că toate marile branduri americane sau britanice care au ieşit din România - din cauza unor probleme strict locale sau corelate cu unele internaţionale - erau aduse în franciză. Şi cele rămase au de cele mai multe ori acelaşi model de business. Spre com­paraţie, toate mărcile puternice din modă sunt venite direct. Piaţa totală de haine din România este evaluată la circa 3,5 mld. euro, fiind active peste 100 de branduri de îmbrăcăminte, în special străine. Acestora li se adaugă câteva zeci de nume din piaţa de încăţăminte, cu vânzări de circa 1 mld. euro anual. Studiile arată chiar că piaţa locală de modă este una dintre cele mai căutate de către retailerii străini din toată lumea.