ZF Investiţi în România! Mirela Iordache, fondator Mirela Ior: Oamenii bine calificaţi din textile sunt tot mai greu de găsit. Un business în industria textilelor este greu de pornit, în condiţiile în care de pe piaţa locală lipsesc atât materiile prime, cât şi oamenii calificaţi

Autor: Bogdan Alecu 11.09.2020

„În România ne lipsesc oa­meni calificaţi, pregătiţi. Am găsit cu greu oameni care să facă un pro­dus cap-coadă, deşi aveau cali­ta­tea de croitor. Ne dorim să pro­du­cem aici tot cap-coadă, cu forţa de muncă de aici. Puţin pro­babil să găsim aici lână Merinos colec­ta­tă corect, însă mun­cim în acest sens. Lâna de la noi nu prea poate fi folosită la hainele noastre. Tre­buie schim­ba­te rasa de oaie şi mo­dul în care sunt crescute, sunt alte proceduri de creştere pentru o lână de calitate. Sunt filaturi în Ro­­mânia care vor să ne ajute în acest sens“, explică Mirela Ior­da­che, care a pus bazele Mirela Ior, un business de producţie de hai­ne pen­tru copii, bărbaţi şi de damă din lână merinos în urmă cu doi ani.

„Aveam nevoie de mai mulţi angajaţi pentru producţie, care să poată coase un produs cap-coadă. Noi nu producem în serie, ci fiecare realizează un produs cap-coadă. Am găsit angajaţi şi am crescut producţia, am găsit surse de materiale şi la preţuri rezonabile. Aceasta este provocarea producţiei de articole din lână merinos. Avem nevoie de o lână foarte bună, care să fie plăcută la atingere“, a adăugat fondatorul businessului.

Ea explică faptul că materia primă, lâna sau materialul din lână, este cumpărată din Noua Zeelandă, Australia sau Europa.

„Cu China am avut o tentativă dar nu s-a materializat, de prin Europa mai cumpărăm, dar nu avem o sursă standard pentru că preţurile fluctuează şi dacă vrem un preţ bun pentru haine, trebuie să ne reorientăm de fiecare dată“, a subliniat Mirela Iordache.

Lâna are proprietatea de a nu ţine umezeala şi de a ţine de cald chiar dacă s-a udat şi totodată ajută la reglajul termic al organis­mu­lui.

„Oamenii sunt tot mai deschişi, vor haine confortabile şi de calitate şi există o preocupare tot mai mare. Din punct de vedere al vânzărilor, capacitatea noastră de producţie a crescut. Acum un an eram temperaţi în a ne pro­mo­va deoarece nu puteam produce. Am avut inclusiv listă de aştep­tare. Există cerere şi oamenii sunt tot mai deschişi. Dacă acum câţiva ani oamenii cu greu încer­cau ceva nou şi se orientau către fashion şi haine care se schimbau uşor, acum vor produse de calitate“.

„Oamenii vor acum «slow-fashion», un produs care să fie purtat mai mult şi asortat la mai multe ţinute. Si vor produse durabile, vor calitate nu cantitate“, a explicat Mirela Iordache.

Pasul următor îl reprezintă reducerea importurilor şi concentrarea pe piaţa locală, producţia de la fir la haine. „Următorul pas este să găsim aici un colaborator pentru a produce materialul. Avem demersuri, colaborări, vedem produsul finit. Lână Merinos este una delicată, are nevoie de o îngrijire adecvată, iar ca noi să oferim un produs bun, materialul trebuie bine stabilizat“, a subliniat Mirela Iordache.

Businessul a început de la pasiunea pentru hainele de lână, croite de Mirela Iordache. „Pe piaţă există o cerere foarte mare de bluze de lână de damă. Am început cu acest produs, după care am extins gama. Am început producţia de 2 ani, dar în primul an eu m-am ocupat de producţie. De un an şi jumătate a început să crească producţia deoarece am găsit ajutor“, a spus Mirela Iordache.

 

Mirela Ior în cifre

► 4 angajaţi de început

► Investiţie pornită cu câteva zeci de mii de euro

 

Cu ce probleme se confruntă

► Găsirea angajaţilor calificaţi

► Birocraţia

► Indisponibilitate din partea statului de a susţine antreprenorii