Clienţii băncilor au obţinut în cinci ani 3,5 mil. euro după negocieri prin Centrul de Soluţionare a Litigiilor. Recordurile valorice ajung până la 298.000 de lei, 52.000 de franci elveţieni (CHF) sau 44.600 de euro

Autor: Roxana Rosu 10.09.2020

 

 



Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a primit în ultimii cinci ani peste 1.500 de cereri de negociere între consumatori şi bănci, iar 1.300 dintre ele s-au încheiat cu acordul părţilor, clienţii obţinând beneficii de 3,5 milioane euro din aceste negocieri.

„În viitor ne aşteptăm ca cererile respinse de bănci să nu depăşească 10% din totalul cererilor trimise de consumatori. Apoi, ne dorim ca CSALB să devină prima opţiune a oricărui consumator care are o nemulţumire în raport cu băncile sau cu IFN-urile. În acest fel, instanţele se vor degreva tot mai mult de litigii, reclamaţiile către ANPC vor continua să scadă, iar educaţia financiară a consumatorilor se va îmbunătăţi”, spune Alexandru Păunescu, Preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Centrul a fost înfiinţat în 2015, printr-o ordonanţă de urgenţă în baza unor directive europene, pe modelul practicat în majoritatea domeniilor de activitate în ţările vestice.  

Costul plătit de comercianţi pentru soluţionarea unui dosar este de aproximativ 200 de euro, beneficiul mediu obţinut de consumatorii care negociază cu băncile este de 2.700 de euro (în creştere de la 2.150 de euro în 2019).

”Ne aşteptăm ca IFN-urile să devină cel puţin la fel de receptive precum băncile în acceptarea cererilor de negociere trimise de consumatori. Ţinând cont că IFN-urile şi băncile activează pe aceeaşi piaţă a serviciilor financiare, putem spune că instituţiile financiare nebancare vor avea un dezavantaj concurenţial dacă nu se vor îndrepta către rezolvarea amiabilă a nemulţumirilor semnalate de consumatori. Credem că opţiunea concilierii va fi tot mai cunoscută şi utilizată în rândul persoanelor juridice”.

Recordurile valorice ajung până la 298.000 de lei, 52.000 de CHF sau 44.600 de Euro, iar unele cazuri şi-au găsit rezolvarea într-o singură zi. Jumătate (54%) dintre creditele conciliate sunt în lei, 23% în euro şi 20% în CHF.

Cererile de negociere au crescut de la un an la altul, iar în 2020 vor fi de zece ori mai multe cereri decât în 2016.

Dintre cererile primite, 16% se referă la reducerea sau eliminarea comisioanelor.