ZF IT Generation. Lucian Corduneanu, CEO Start-up-ul Sensix din Timişoara, un „Google Analytics pentru clădiri“, ţinteşte o finanţare de 800.000 de euro pentru extindere. „E o piaţă foarte mare, e o piaţă grea, este o barieră destul de ridicată de intrare pe piaţă, dar avem aşa un sentiment că nu ne este frică să fim competitori cu Schneider Electric.“

Autor: Adrian Seceleanu 11.09.2020

Sensix, un start-up din Timişoara fondat de Lucian Corduneanu, Ionuţ Movilă şi Radu Mihăi­lescu, care a dezvoltat o soluţie de monitorizare bazată pe senzori fără fir pentru clădiri, inclusiv fa­brici sau depozite, pentru indicatori pre­cum temperatură, nivel de CO2, compuşi organici volatili sau consum energie electrică, are în plan să obţină o finanţare pentru a se extinde pe plan european.

„Am vrea să scalăm. Credem că avem o reţetă foarte bună pentru a replica ce avem şi pentru a scala. Practic putem cu bani să luam ce avem şi să multiplicăm, să vindem direct sau prin partenerii noştri în Europa. Am avea nevoie de aproximativ 800.000 de euro pentru a face treaba asta. Pentru a investi mai mult în pr şi marketing, să ne nişăm mai bine, pentru că aici avem o mică problemă - suntem prea diverşi, încercăm să ne nişăm mai bine, să alegem un sector pe care să mergem cu precădere“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Lucian Corduneanu, CEO şi cofondator al Sensix. „Pentru finalul anului 2020 vrem să finalizăm instalările la cele 6 şcoli unde am câştigat proiecte, vrem neapărat să terminăm aplicaţia web pe care am început-o şi vrem de asemenea să dezvoltăm încă două tipuri  de dispozitive. Aici este foarte important de înţeles că e o piaţă foarte mare, e o piaţă grea, este o barieră destul de ridicată de intrare pe piaţă, dar avem aşa un sentiment că nu ne este frică să fim competitori cu Schneider Electric, pentru că este o piaţă foarte mare totodată. Şi atunci vom crea un dispozitiv care măsoară efectiv energia electrică pe monofază, un dispozitiv foarte mic, suplu, care se montează în panoul electric. Cu el integrat în platforma noastră vom avea o altă putere de a ajunge pe piaţă cu o soluţie cu adevărat accesibilă de monitorizare a fiecărui circuit din panoul electric, deci granular, foarte granular“.

Compania are deja mai mulţi clienţi în România, dar şi în Serbia, a spus reprezen­tantul Sensix în cadrul emisiunii. El a expli­cat că soluţia companiei este asemănătoare cu platforma Google Analytics a gigantului online american, care strânge date de pe site-uri pentru a le oferi proprietarilor infor­ma­ţii despre vizitatori şi acţiunile acestora. Sensix face acelaşi lucru folo­sin­du-se de senzori fără fir, montaţi în clădiri, a spus Corduneanu. „Ţinta noastră este să îi ajutăm pe clienţii noştri să înţeleagă mai bine ce se întâmplă cu consumul de energie electrică, calorică şi ambientul din inte­rio­rul clădirilor fabricilor sau spaţiilor de stocare. Practic e un fel de Google Ana­lytics dar pentru clădiri. Noi punem dispo­zi­tive în loc de fişiere sau alte scripturi. Prac­tic avem dispozitivele noastre pe care le montăm independent de infrastructura clă­­dirii în diverse locaţii unde clienţii sunt inte­­resaţi de anumite valori, pre­cum tem­pe­ratură, nivel de CO2, com­puşi organici vola­tili, pe de o parte şi pe de altă parte de niv­elul de energie electrică con­su­mată, cali­ta­tea energiei, curentul con­su­mat şi aşa mai de­parte. Colectăm aceste date, le pro­cesăm, şi le oferim într-o formă foarte uşor de digerat pentru clienţii noştri. Atât not­i­ficări parti­cularizate pe tele­fonul mobil cât şi panouri cu informaţii care să le permită să în­­ţe­leagă mai bine da­tele, să compare indicatori.“

 

Ce a mai declarat Lucian Corduneanu în cadrul emisiunii:

► Unul dintre cofondatori, care este data scientist, Radu Mihăilescu, este cel căruia i-a venit ideea. El lucrează cu date în mod curent şi el ne-a spus încă de prin 2015 că datele de telemetrie, ambientale, de energie, sunt o mină de aur cu adevărat. El dezvoltă algoritmi de inteligenţă artificială şi mi-a spus că am putea face o treabă faină. Dintr-un alt start-up eşuat am dat drumul la Sensix iar acesta a arătat că are succes. Aşa a pornit proiectul, de la o speculaţie că piaţa ar avea nevoie de datele acestea să fie procesate într-un mod corect, să extragem valoarea din ele.

► Cu cât sunt mai multe date, cu cât acestea sunt mai granulare cu atât mai bine este pentru noi şi pentru algoritmii de inteligenţă artificială care procesează astfel de date şi atunci, dacă reuşim să reducem costul de monitorizare, cât mai granular, pe fiecare circuit sau fiecare consumator să spunem cu atât este mai bine, cu atât va exista o adopţie mai mare, sperăm noi. Pentru că, momentan, din câte am observat pe piaţă, costul monitorizării granular pe fiecare circuit electric în parte este destul de ridicat. Noi încercăm să-l îmbunătăţim şi sperăm să intenstificăm adopţia. Acum costul este undeva între 80 şi 100 de euro per circuit, cu un echipament care măsoară pe fiecare fază, iar noi încercăm să îl aducem la preţ între 20 şi 35 de euro. Aici vorbim doar de cost de producţie, pentru că noi nu o să vindem echipamentele prooriu-zis, este un alt element al strategiei pe care noi o adoptăm. Noi vindem echipamentele la cost de producţie, pentru că vin cu un abonament pentru toată soluţia completă şi atunci înglobăm tot costul acesta dar nu facem profit din vânzarea echipamentelor ci facem profit din recurenţa abonamentului pe care clienţii noştri îl plătesc.