În România sunt 120.000 de magazine, dar numărul lor scade. Din total, 90% sunt foarte mici. Numărul de magazine include toate tipurile de retail, de la alimente, modă, electro-IT sau bricolaj, la cosmetice, carburanţi sau farma

Autor: Cristina Roşca 17.09.2020

Universul comerţului din România numără 120.000 de magazine, iar peste 90% dintre ele au sub 120 mp, arată datele de la INS. La polul opus, sunt doar 84 de unităţi de retail de peste 10.000 mp. În această analiză sunt incluse doar unităţile de retail, nu şi cele de tip angro sau orice punct de comerţ cu ridicata.

„În anul 2018, comparativ cu 2017, reţeaua comercială a întreprinderilor care au desfăşurat activitate de comerţ cu amănuntul a scăzut cu 458 de magazine. Se remarcă o scădere a numărului de magazine cu suprafaţa sub 120 mp, cu 779 mai puţine faţă de anul anterior, categorie care este preponderentă ca număr, respectiv 92,4% din total, dar şi o creştere cu 5 magazine a celor cu suprafaţa de 10.000 mp şi peste“, spun oficialii INS.

Cele mai multe puncte de retail sunt însă, de departe, magazinele alimentare, cu circa 75.000-80.000 de unităţi moderne şi tradiţionale. Acestora li se adaugă vreo 8.000 de farmacii, 2.500-3.000 de benzinării şi altele. An de an în România se deschid unităţi noi, magazine moderne de re­gulă, în principal sub branduri străine. Există însă şi afaceri locale, dezvoltate de antreprenori locali, care se extind. La polul opus însă, constant se închid magazine noi. Cele mai multe sunt, din nou, cele alimentare, magazine mici, tradi­ţionale, care nu fac faţă concurenţei din partea jucătorilor străini. Similar s-a întâmplat şi în moda românească, deşi la o scară mai mică.

De altfel, în retail sunt puţine segmente unde afacerile locale să domine.