Videoconferinţa ZF Health & Pharma Summit '20. „Trebuie să convieţuim cu virusul, să finanţăm şi organizăm sistemul de sănătate în noua normalitate. Resursa umană este problema cea mai mare a sistemului de sănătate

Autori: Alexandra Cepăreanu , Cristina Bellu 17.09.2020

♦ Procedurile medicale trebuie să fie simplificate şi adaptate. ♦ Trebuie să dezvoltăm sistemul de telemedicină.

Digitalizarea, reducerea birocraţiei, dezvoltarea sistemului de teleme­dicină şi protejarea re­sursei umane repre­zintă principalele repere în reorga­nizarea sistemului de sănătate în contextul pandemiei de COVID-19, au transmis miercuri reprezentanţii mai multor spitale de stat şi din mediul privat, participanţi la video­conferinţa ZF Health & Pharma Summit ’20. Evenimentul a fost organizat de Ziarul Financiar în parteneriat cu Terapia Cluj, Guia Naghi Partners, Respiro by A&D Pharma, Roche, Antibiotice Iaşi, Pfizer, Medicover, Bondoc & Asociaţii, Techtex, High-Tech Systems & Software.

„Pandemia ne-a obligat să regândim circuite, să regândim modul de acces al pacientului, dar ne obligă să ne digitalizăm, să reducem biro­craţia, să aplicăm telemedicina. În acelaşi timp este important să ştim să ne susţinem resursa umană, să o protejăm, să o recompensăm şi să avem un plan strategic de a crea noi specialişti“, a spus Florentina Ioniţă Radu, mana­gerul Spitalului Militar Carol Davila din Bucureşti, prezentă în cadrul evenimentului. Ea consideră că siste­mul medical trebuie regândit şi organizat astfel încât să răspundă noilor nevoi ale pacienţilor şi să ajute societatea şi cadrele medicale să convieţuiască cu noul coronavirus.

„Trebuie să ne adaptăm, iar comu­nicarea este foarte importantă. Medicii trebuie să fie informaţi, procedurile trebuie modificate şi adaptate astfel încât să ajungem să convieţuim cu virusul în anii care vor urma“, a spus Florentina Ioniţă Radu.

Şi Beatrice Mahler, managerul spitalului Marius Nasta din Bucureşti, susţine că tratarea pacienţilor infectaţi cu COVID-19 va deveni o normalitate, motiv pentru care sistemul medical trebuie adaptat.

„Trebuie să regândim ce facem cu pacientul infectat cu COVID-19. El trebuie să intre în circuitul de activitate normală, să poată alege medicul, să continue tratamentul acasă, dar acest lucru trebuie făcut dacă acest serviciu este plătit corespunzător. Este nevoie de suport şi de dezvoltarea sistemului de tele­medicină, iar direcţia de dezvoltare trebuie să fie centrată pe asistenţa pacientului în ambulatoriu“, a spus Beatrice Mahler.

În opinia lui Horaţiu Moldovan, secretar de stat în cadrul Ministerului Sănătăţii, una dintre cele mai pregnante probleme cu care se confruntă sistemul de sănătate din România este repre­zentată de lipsa resursei umane şi a specialiştilor.

„Resursa umană este pro­blema cea mai mare a sistemului de sănătate. Intervalul de timp pentru a forma specialişti se întinde pe parcursul a cel puţin un deceniu. Tehnologia se poate cumpăra, dar specialiştii care trebuie să o folosească se formează în câţiva ani“, a adăugat Horaţiu Moldovan.