ZF 15 minute cu un antreprenor. Matei Ladea, coproprietar Sarto şi Loake Shoes România: Pandemia ne-a ajutat pentru că piaţa s-a reorganizat şi nu mai e atât de multă marfă contrafăcută

Autor: Miruna Diaconu 29.09.2020

 Alexandru Drăgan şi Matei Ladea deţin businessul de costume bespoke Sarto Bespoke, fondat în 2012 ♦ Cei doi antreprenori au adus în România brandul britanic de pantofi Loake, fondat în 1880 în Marea Britanie, care acum are o capacitate de producţie de 800.000 de perechi pe an.

Matei Ladea, coproprietar Sarto şi Loake Shoes România, spune că pandemia de Covid-19 i-a afectat busi­nessurile, dar nu în aceeaşi mă­sură ca în cazul altor afaceri. Mai mult, perioada pandemiei a avut şi avantaje, în sensul în care piaţa costumelor s-a reorganizat, iar multă marfă contrafăcută a dispărut, rămânând pro­du­că­torii specializaţi pe acestă segment.

„Pandemia ne-a afectat într-o anumită mă­sură, dar pe noi ne-a şi ajutat să ne re­or­ga­ni­zăm ca piaţă pentru că era foarte multă mar­fă contrafăcută, care era greşit promovată, ca fiind marfă făcută pe comandă. Se cum­părau sto­curi din ţări producătoare de volume mari, de calitate slabă şi se vindeau ca făcute pe mă­su­­rile clientului, apelând la mici croitori locali“,

Înainte de a fi antreprenor, Matei Ladea a fost consilier politic în Parlamentul Germaniei, apoi a făcut consultanţă politică şi în România, ulterior lucrând la o companie germană multinaţională prezentă şi pe piaţa locală. În 2014, Matei Ladea a venit la Sarto pentru a face managementul grupului.

„Sarto este organizat ca un grup de firme pe mai multe paliere: facem costume pe comandă, cămăşi, jeans şi vindem pantofi, mai exact îi distribuim în mai multe ţări şi suntem extinşi în toată Europa de Sud-Vest cu anumite produse“, adaugă el.

Alexandru Drăgan şi Matei Ladea deţin businessul de costume bespoke Sarto Bespoke, fondat în 2012. Totodată, cei doi antreprenori au adus în România brandul britanic de pantofi Loake, producător care deţine licenţă de distribuţie către Casa Regală a Marii Britanii şi care a fost fondat în 1880 în Marea Britanie.

Producătorul are o capacitate de producţie de aproximativ 800.000 de perechi de pantofi anual, în Marea Britanie existând o fabrică care realizează aproximativ 500.000 de bucăţi sub brandul Loake, iar în India mai există o altă unitate cu o capacitate de 300.000 de perechi anual. În România, se vând aproximativ 1.200 de perechi de pantofi anual sub brandul Loake.

„Noi nu producem aceşti pantofi, ei se livrează pe sistemul stoc tampon. Loake are o colecţie standard în fiecare an şi dacă un cumpărător nu îşi doreşte ceva excepţional pe lângă colecţia standard, el are la dispoziţie 150 de modele a câte trei culori fiecare“, explică Matei Ladea.

Clientul care achiziţionează pantofi Loake este antreprenor sau manager de top.

„Este un pantof lucrat manual, iar confecţionarea unei perechi durează opt săptămâni. Preţul mediu este de 250 de euro, comparativ cu pantofii italieneşti care pot ajunge la 1.000 de euro“, spune antreprenorul.

În prezent, pantofii Loake se găsesc pe site-ul dedicat brandului. Deşi în trecut produsele Loake erau prezent şi la parteneri, cei doi antreprenori au renunţat la aceste colaborări. „Am descoperit pe piaţa din România faptul că partenerii au politici de preţuri neconcurenţiale şi dacă nu există cineva care să stabilească tonul preţurilor, am găsit pantofi reduşi cu 30%, iar la alţi parteneri am găsit preţuri mai mari cu 300%“, explică Matei Ladea.