Investiţi în România! Theodora Jidav, Porsche România: Investim 1 mil. euro în staţii de încărcare pentru maşini electrice. În 2021 piaţa se va dubla
♦ Anul viitor vânzările de maşini electrice se vor dubla pentru al treilea an consecutiv, motiv pentru care piaţa staţiilor de încărcare trebuie să accelereze pentru a ţine pasul.
Porsche România, cel mai mare importator auto din România, a intrat anul acesta pe piaţa staţiilor de încărcare a maşinilor electrice, prin marca MOON, deţinută de Allmobil GmbH, parte a Porsche Holding Salzburg. Staţiile permit alimentarea oricărui model de maşină electrică sau hibrid plug-in disponibil pe piaţă. Mutarea are loc în contextul în care fiecare marcă din cadrul Volkswagen Group are cel puţin un automobil electric sau hibrid de tip plug-in, iar fiecare client al unui astfel de automobil are în plan şi achiziţia unei staţii pentru acasă.
„Piaţa maşinilor electrice este într-o continuă creştere. Acest trend se va menţine în continuare. În 2021 piaţa este estimată la circa 5.000 de unităţi, iar cea pentru 2020 este estimată la 2.500 – 3.000 de unităţi. Porsche România a demarat anul trecut instalarea de staţii Moon în cadrul reţelei sale de distribuţie Audi, VW, Seat şi Skoda, iar până în 2021 planul este să instalăm 100 de staţii de încărcare în cadrul tuturor centrelor. Până acum am investit 400.000 de euro în staţiile instalate iar până la final încă 600.000 de euro - acestea fiind doar costurile cu staţiile, la care se adaugă cele cu infrastructura, cabluri, măriri de putere, între 8.000 şi 10.000 de euro în funcţie de locaţie“, a declarat Theodora Jidav, project manager electromobilitate în cadrul Porsche România.
Importatorul estimează că în circa 70% dintre cazuri şoferii de maşini electrice şi hibrid plug-in vor alimenta cu ajutorul unor instalaţii de uz casnic sau staţii de mare putere instalate în parcuri de birouri sau clădiri comerciale.
„Moon oferă staţii atât pentru companii cât şi pentru persoane fizice. Următorul pas îl reprezintă să ne orientăm către proiecte rezidenţiale cu punctele de încărcare în parcări, supermarketuri sau alte puncte de interes“, a spus Theodora Jidav.
Planul iniţial, anunţat la începutul lunii martie a acestui an, cu mai puţin de două săptămâni înainte de instituirea stării de urgenţă era ca până la finalul anului să fie livrate şi instalate aproximativ 250 de staţii de uz casnic şi 30 de staţii de mare putere.
„Anul acesta vom livra circa 200-300 de staţii de uz casnic iar în reţea mai avem 85 de staţii de încărcat. Problemele întâlnite la staţiile mari în locurile publice sunt determinate de infrastructura eferentă, depunerile de dosare. Ar trebui să existe un program de susţinere şi pentru staţii, iar un astfel de proiect este în discuţii, inclusiv cu panouri fotovoltaice pentru IMMuri şi HoReCa şi aşteptăm să fie aprobat pentru că deja primim solicitări“, a explicat directorul de proiect.
Staţiile pentru acasă sunt între 7 şi 22 kW în curent alternativ, iar cele pentru spaţii publice au cel puţin un punct de încarcare în curent continuu, de la 22 kW până la 300, 350 kW. Un VW ID.3 de poate alimenta de la o priză de 11 kW între 5 şi 8 ore. Într-o staţie publică încărcarea durează între o oră şi o oră şi jumătate.
„Înainte de achiziţiona o staţie se analizează reţeaua şi se identifică ce putere instalată are clientul şi ce model de staţie i se potriveşte. Am vândut staţii atât pentru maşini ale grupului, cât şi din afară. Volumul mare a venit de la ID.3, maşina fiind livrată alături de o staţie. În cazul proiectelor rezidenţiale noi, acolo staţiile se pot instala simplu. În cazul locurilor publice este aproape imposibil deoarece locul este închiriat şi sunt necesare aprobări speciale“, a spus Theodora Jidav.
Maşinile elecrice şi hibride au înregistrat o creştere de 3% în primele şase luni ale acestui an, la aproape 2.900 de unităţi, în condiţiile unei pieţe auto care a înregistrat o scădere de 31% în acelaşi interval în condiţiile în care pandemia de coronavirus a afectat piaţa.
În cazul maşinilor electrice, vânzările acestora au continuat să urce, datorită programului Rabla Plus, cu 31% la 600 de unităţi, în timp ce hibridele plug-in au urcat cu 108% la 266 de unităţi în timp ce hibridele „obişnuite“ au scăzut cu 9% la 2.023 de unităţi.
Cu ce probleme se confruntă
► Birocraţia, legislaţia este incompletă cu privire la operarea staţiilor de încărcare.
► Lipsa de putere instalată în anumite locaţii, iar instalarea staţiilor a fost întârziată şi costuri mari pentru suplimentare.
► Pandemia şi întârzierile generate de starea de urgenţă.
Reţeaua Moon a Porsche România în cifre
600 de euro este preţul de pornire pentru o staţie pentru casă.
280 de staţii se vor livra şi instala în 2020.
82 de reprezentanţe are Porsche România la nivel naţional.