ZF Investiţi în România! Ciprian Stancu, fondator, Republica BIO: Căutăm parteneri pentru producţie, dar fabricile au o reticenţă în a lucra cu antreprenori locali

Autor: Alex Ciutacu 14.10.2020

Afacerile Republica BIO înregistrează o creştere de circa 250% în 2020 şi ar putea ajunge la 1,5 mil. euro.

Republica BIO îşi realizează produsele sub marcă proprie în parteneriat cu fabrici din cinci ţări, inclusiv România, dar fabricile din piaţa locală sunt reticente în a lucra cu antreprenori români, a atras atenţia Ciprian Stancu, fondator Republica BIO, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Căutăm peste tot parteneri care să aibă facilităţi de producţie şi care să producă reţetele pe care noi le dezvoltăm pe principii ştiinţifice împreună cu colaboratorii pe care îi avem. Observ o reticenţă. Chiar şi fabricile mici din România au o reticenţă în a lucra cu antreprenori locali, preferă să aştepte peştele cel mare, adică un contract cu un producător sau retailer dintr-o ţară dezvoltată, în loc să înceapă să creeze relaţii cu dezvoltatori de branduri din piaţa locală, care nu sunt la nivelul celor din afară, dar încet, încet ne dezvoltăm şi noi“, a explicat Ciprian Stancu, fondator al Republica BIO, care operează atât un magazin online multi­brand, cât şi un catalog de produse proprii cu 45 de etichete. 

Compania produce cu cinci parteneri din România, Germa­nia, Olanda, Spania şi Italia, iar antreprenorul a explicat că în ultimii ani există mai mulţi producători în piaţă, dar ei îşi orientează eforturile spre export. 

„Sunt capacităţi mari de producţie şi în România, s-au făcut multe investiţii în ultimii 2-3 ani. Tocmai datorită faptului că cererea din România era la un nivel foarte redus pentru produsele să le numim mai speciale, nu doar bio, cele fără gluten, fără zahăr, cele pentru diete speciale, facilităţile de pro­duc­ţie date în folosinţă şi-au orientat capacităţile către cererea din afara ţării“, a spus el. 

În piaţa produselor bio se reflectă aceeaşi problemă din sec­torul agricol.

Se fac investiţii în zo­na de produse proaspete legume-fructe, dar mai puţin în zona produselor finite, ambalate, prelucrate. „Aici simţim o foarte mare lipsă şi mai mult decât atât este o dificultate venită din mentalitate“. 

Ciprian Stancu este de părere că nu realizezi singur fiecare pas dintr-un lanţ de producţie în ceea ce priveşte produsele destinate consumatorilor, iar jucătorii din mediul de business local trebuie să înveţe să lucreze împreună şi să facă fiecare ce ştie mai bine. 

„Sunt fabrici în care s-au investit milioane de euro şi nu îşi vând marfa şi sunt branduri foarte bine construite dar care nu reuşesc să producă. (…) Avem un partener în Germania care produce pentru 180 de branduri. Brandul lui este cvasinecunoscut în piaţă, dar fabrica produce pentru 180 de branduri. Când noi românii antreprenori vom reuşi să avem umilinţa să recunoaştem că nu ne putem pricepe la toate şi este bine să ne specializăm unul pe producţie, unul pe crearea de branduri, unul pe promovare, unul pe vânzare, atunci lucrurile vor merge mult mai bine şi se creează sinergii pe acest lanţ logistic“, a declarat antreprenorul. 

În ceea ce priveşte canalele de vânzare, Republica BIO are un magazin online cu circa 200 de branduri şi 5.000 de produse şi o serie de magazine partenere, farmacii, magazine specializate, în care vinde produsele realizate sub marcă proprie. Compania a încercat şi varianta unui magazin propriu, dar nu a funcţionat, ceea ce l-a determinat pe Stancu să regândească modelul. 

Un canal pe care încearcă să îl acceseze Republica BIO este cel al lanţurilor de retail modern, însă a explicat că jucătorii din piaţă nu îi răspund la oferte şi nu discută cu el, fără a da un motiv. 

„Suntem invizibili pentru aceşti retaileri, nu primim răspunsuri la oferte, nu ni se răspunde la telefon, nu ni se dau motive pentru care nu ni se răspunde. Nu există o etică în relaţia dintre retaileri şi potenţialii furnizori. Nu ştiu cum este să fii furnizor pentru ei, dar nu există respectul pentru nişte businessuri care de 5-6 ani se străduiesc să facă reţete pe care consumatorii le apreciază sau le aşteaptă“, a declarat el.

Compania a realizat în 2020 investiţii de circa 100.000 de euro în software şi dezvoltare de produse şi încă 100.000 de euro pentru relocarea într-un nou spaţiu logistic.

Afacerile Republica BIO înregistrează o creştere de circa 250% în 2020 şi ar putea ajunge la 1,5 mil. euro. Compania lucrează în prezent cu 13 angajaţi şi 5 colaboratori. 

 

Care sunt principalele probleme identificate de Republica BIO:

► Lipsa încrederii între companii şi antreprenori. În România este o diferenţă de mentalitate, nu toţi antreprenorii sunt consideraţi serioşi, probabil nici nu sunt serioşi toţi, dar suntem băgaţi într-o specie mai ciudată şi e mult mai uşor să începi o conversaţie când ai în spate o companie, o corporaţie, decât atunci când trebuie să te prezinţi şi să spui ce faci şi e un nivel foarte mare de neîncredere. 

► Velocitatea tehnologică ne ţine foarte mult în tensiune în fiecare zi.

Dacă astăzi adoptăm o tehnologie pentru magazin, peste un an şi jumătate trebuie schimbată, deşi ne ia între 6-9  luni implementarea. Acest lucru ne ţine permanent în priză.