Dan Bănacu, directorul general al HS Timber Productions: Antreprenorii din industria lemnului ar putea să se orienteze spre piaţa locală cu produse speciale ca să facă faţă crizei

Autor: Răzvan Botea 26.10.2020

► Lemnul prelucrat în România este jumătate importat.

Dan Bănacu, directorul general al HS Timber Pro­ductions, jucător din industria lem­nului, a spus în cadrul unui interviu acordat ZF că pentru antreprenorii români din această in­dus­trie există varianta orientării către piaţa lo­cală cu produse speciale, cum ar fi casele din lemn sau mobilier, care i-ar ajuta să depăşească mai uşor criza cauzată de pandemia Covid-19.

„Orientarea spre piaţa locală cu pro­du­se speciale, adaptarea la cerinţele unei pieţe extrem de diversificate, gândirea în perspec­ti­vă, toate acestea pot fi o direcţie de viitor, po­sibilă pentru mulţi între­prin­zători. Concret, vorbesc despre construcţia de case şi alte imobile din lemn, amenajări inte­rioa­re sau mobilă. Specializarea în oricare dintre aceste domenii poate să se dovedească un suc­ces pe termen mediu şi lung“, a spus Dan Bănacu.

Compania cu afaceri de 390 mil. euro în 2019 şi 2.900 de angajaţi în România ex­por­tă jumătate din producţia din România şi jumătate rămâne pe piaţa locală. Grupul deţine trei fabrici de cherestea şi două fabrici de panouri în România şi o fabrică de cherestea în Germania. În total, grupul are 3.400 de angajaţi şi produsele ajung pe 70 de pieţe internaţionale.

„Achiziţionăm 50% din materia primă pe care o procesăm de pe piaţa locală. În vo­lume absolute, aproape toată cantitatea de lemn achiziţionată din România este trans­for­mată în produse cu valoare adău­gată şi distribuită pe piaţa din România. Lemnul achiziţionat din import este transformat în produse finite cu valoare adăugată şi ex­por­tat în peste 70 de ţări din întreaga lume. De exemplu, în 2019 HS Timber Group a ex­por­tat un volum de circa 1,2 mi­lioa­ne de me­tri cubi de produse din lemn pe pieţele din Statele Unite ale Americii, Japonia şi din mai multe ţări europene.

Dan Bănacu mai spune că şocul pande­mi­ei s-a resimţit şi în industria lemnului, însă, dacă pe unele pieţe s-a restrâns ce­re­rea sau chiar s-au închis, s-au deschis altele, iar prezenţa în mai multe ţări a fost un atu al companiei.

„În piaţă, resimţim restrângerea sau chiar închiderea unor pieţe. Totuşi, putem ob­ser­va că, pe măsură ce apar blocaje în anu­mite zone ale globului, alte zone se de­blo­chează şi pot prelua materialele pe care le producem. Faptul că suntem prezenţi în nu­meroase ţări ne-a permis să ne adaptăm si­tuaţiei, care este critică pentru aproape toate sectoarele de activitate.“

El a mai spus că priorităţile pentru com­pa­nie în această perioadă au fost menţi­nerea activităţii şi păstrarea angajaţilor.

„Menţinerea activităţii economice, păs­tra­rea locurilor de muncă, plata taxelor şi a im­pozitelor la sunt este o datorie atât faţă angajaţii noştri, cât şi faţă de statul român, care în această perioadă este extrem de greu încercat financiar.“

Compania a făcut donaţii de 1,1 mil. lei în sprijinul luptei împotriva pandemiei Covid-19: două laboratoare de biologie mo­leculară pentru spitale şi materiale medicale de protecţie, precum şi facilităţi de cazare pentru personalul medical pe perioada stării de urgenţă.