Mădălina Cojocaru, Cushman & Wakefield Echinox: Companiile iau în calcul soluţiile hibride de muncă după depăşirea pandemiei, în care spaţiul de birouri îşi va păstra un rol central

Autor: Cristina Bellu 26.10.2020

Mădălina Cojocaru, partner office agency în cadrul companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox apreciază că majoritatea companiilor analizează modul în care angajaţii îşi vor desfăşura activitatea după depăşirea pandemiei, dar devine din ce în ce mai evident faptul că acestea vor alege soluţii hibride, adaptate fiecărei organizaţii în parte, şi în care spaţiul de birouri îşi va păstra un rol central.

„Observăm în rândul angajaţilor locali un grad ridicat de adaptabilitate la actualul context în care volatilitatea situaţiei medicale impune un grad ridicat de flexibilitate pe piaţa muncii. Analizând pe categorii de vârstă, observăm o predilecţie a generaţiilor tinere, fără copii, de a prefera într-o proporţie mai mare munca de acasă, în timp ce în rândul celor peste 40 de ani există o dorinţă mai mare de a se întoarce la birou”, spune Mădălina Cojocaru.

Jumătate dintre angajaţii care îşi desfăşoară în mod obişnuit activitatea în clădiri de birouri au continuat să lucreze preponderent de acasă şi după ridicarea stării de urgenţă, în ciuda faptului că, pe perioada verii, majoritatea companiilor au început să îşi readucă parţial sau prin rotaţie personalul în spaţiile de birouri, reiese dintr-un studiu realizat de Cushman & Wakefield Echinox cu privire la metodele de lucru ale angajaţilor din România pe perioada pandemiei Covid-19.

Astfel, dacă în perioada stării de urgenţă, martie-mai, 83% dintre angajaţi au lucrat de acasă, numărul acestora a scăzut la 50% în timpul stării de alertă, iunie-septembrie, în condiţiile în care 22% dintre angajaţi şi-au reluat integral activitatea de la birou, iar 28% au practicat un mix între muncă de la birou şi cea de acasă, indică datele studiului realizat în perioada 28 septembrie – 8 octombrie pe un eşantion de 205 angajaţi.

“Cea mai mare parte a angajaţilor au reuşit să se adapteze noilor condiţii de lucru, ţinând cont că munca de acasă era un concept mai puţin răspândit pe piaţa locală, iar revenirea la birou s-a făcut în condiţii speciale, cu respectarea unor norme de securitate medicală şi distanţare fizică. Astfel, 83% dintre angajaţi au avut o experienţă cel puţin bună atât în ceea ce priveşte munca de acasă, cât şi munca de la birou după revenirea din starea de alertă, ceilalţi găsind această perioadă nesatisfăcătoare sau chiar demoralizantă din punct de vedere profesional”, apreciază specialiştii Cushman & Wakefield Echinox.

Timpul salvat în trafic rămâne principalul avantaj al muncii de acasă, beneficiu apreciat de 83% dintre angajaţi, următoarele aspecte favorabile fiind legate de o libertate suplimentară în gestionarea orelor de lucru (56%) şi realizarea de economii (52%). În contrapondere, 76% dintre angajaţi resimt lipsa socializării directe cu colegii, aproape jumătate (48%) au dificultăţi în delimitarea timpului personal de cel profesional, iar 39% nu au un spaţiu potrivit pentru desfăşurarea muncii de acasă. Mai mult, 32% dintre angajaţi consideră că relaţia cu colegii s-a înrăutăţit în perioada muncii de acasă, iar 21% au dificultăţi în gestionarea relaţiei cu clienţii, colaboratorii şi partenerii.

În acest context, doar 7% dintre angajaţi şi-ar dori să lucreze exclusiv de acasă după depăşirea pandemiei, cel mai dorit program fiind un mix de lucru 3 zile la birou şi 2 zile de acasă, opţiune aleasă de 26% dintre respondenţi, indică datele Cushman & Wakefield Echinox.

În plus, pentru ca birourile să îşi crească atractivitatea în rândul angajaţilor, acestea ar trebui să fie situate mai aproape de casă (59%), să beneficieze de mai multe spaţii verzi (44%) şi să fie mai sigure, având un grad de densitate mai scăzut (39%) şi fiind mai bine ventilate (30%).