ZF Live. Gabriel Faflei, lanţul de restaurante Japanos: Campania împotriva restaurantelor a creat, pe lângă interdicţia pură de a intra într-un restaurant, şi o barieră psihică pentru oameni vizavi de acestea. Cred că vor rămâne în viaţă până în primăvară mai puţin de jumătate dintre businessurile HoReCa

Autor: Robert Manea 01.11.2020

Dacă nu va veni niciun ajutor material concret din partea guvernului, mulţi se vor trezi în primăvară în insolvenţă ♦ La nivel naţional, peste 80% din restaurante sunt gândite pentru a funcţiona în interior, fără sistem de livrare.

Închiderea restauran­telor a avut un impact social imens, întrucât, la nivel naţional, sunt peste 40.000 de firme care nu îşi vor mai putea continua activitatea, fiecare companie din HoReCa având, la rândul ei, o medie de 400.000 de oameni care nu vor mai avea un orizont de venituri pentru următoarele câteva luni.

Fondatorul lanţului de restaurante Japanos spune că în martie erau şapte restaurante Japonos, acum mai rămânând cinci, şi că ia în calcul atât varianta închiderii până la primăvară, cât şi cea a redimensionării activităţii.

„Cred că vor rămâne în viaţă, până în primăvară, mai puţin de jumatate dintre businessurile HoReCa. Este foarte greu să re­porneşti un business în HoReCa după o perioadă lungă de inactivitate, iar dacă nu va veni niciun ajutor ma­terial concludent din par­tea guvernului, mulţi se vor trezi în primăvară în in­sol­venţă. În martie erau şapte restaurante Japonos, acum mai sunt cinci, iar mutarea cea mai importantă a fost în online, astfel că a trebuit să facem o repoziţionare şi o investiţie în marketing. Luăm în calcul atât închiderea până la primăvară, cât şi redimensionarea activităţii, însă dacă lucrurile nu merg foarte bine şi va fi un lockdown neoficial, atunci cu siguranţă vom restrânge activitatea la limita supravieţuirii“

El mai spune că statul ar fi trebuit să dea un aju­tor mai targetat, strict pe domeniile care au suferit în prima linie, precum HoReCa, şi că în afară de granturi, nu a văzut o altă măsură care să vină în ajutorul industriei. De ase­me­nea, consideră că businessul Japa­­nos este un caz fericit, deoa­rece are încasări din livrări, dar sunt pes­te 80% din restaurant, care sunt gân­­dite pentru a funcţiona în in­te­rior, fără sistem de livrare, parte ca­re acoperă doar 20% din consum.

Clienţii brandului Japanos, po­trivit fondatorului, se duc în online, urmărind brandul, nu lo­caţia, însă obiceiul de a mânca acasă este diferit, iar apetitul oamenilor de a cheltui bani pe mâncare se va înjumătăţi în viitorul apro­piat, dată fiind criza economică din prezent.