ZF Investiţi în România! Ionel Burtea, Abund Berry: Investim 1,2 mil. euro într-o seră de căpşuni, un spaţiu de depozitare şi o hală de procesare

Autor: Alex Ciutacu 29.10.2020

Abund Berry vrea să atragă încă 1 mil.  euro din fonduri europene în 2021 pentru a planta cu zmeură 10 hectare.

Producătorul de fructe de pădure Abund Berry din judeţul Gorj investeşte 1,2 mil. euro într-un proiect de dezvoltare care cuprinde o seră de căpşuni, un spaţiu de depozitare şi o hală de procesare de 600 mp, care va fi demarat în următoarea perioadă, a declarat Ionel Burtea, proprietar al Abund Berry, în emisiunea Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Dorim să ne extindem cu o seră de căpşuni printr-un proiect finanţat pe fonduri europene şi începem şantierul curând. Este vorba despre un proiect mai amplu cu zonă de depozitare, sortare, ambalare fructe de pădure. Suprafaţa de cultivare este undeva la jumătate de hectar, iar partea de procesare înseamnă o hală de 600 mp. (…) Proiectul este 1 milion de euro plus partea de co-finanţare undeva la 200.000 de euro”, a explicat Ionel Burtea, cel care a fondat în urmă cu trei ani businessul Abund Berry, din oraşul Ţicleni, judeţul Gorj. 

Dincolo de investiţia pentru sera de căpşuni, Ionel Burtea vrea să acceseze în 2021 fonduri europene în valoare de 1 mil. euro pentru a planta 10 hectare de zmeură. 

În prezent, Abund Berry are o plantaţie de 7 hectare de mure, dintre care 5 hectare au ajuns la maturitate în 2020. Suprafaţa cultivată a generat o producţie de circa 70 de tone în 2020, dintre care 40 de tone au fost comercializate sub formă de produse fresh, iar 30 de tone au fost procesate în pro­duse finite, cu mai mul­tă valoare adău­gată. 

„Suntem în parteneriat cu Mega Image şi cu Carrefour, livrăm fructele proaspete, iar zona de producţie la căpşuni va merge tot pe retail, dar şi dezvoltarea produselor ulterioare, unde pe partea de vin de mure ne dorim să extindem paleta de fructe de pădure pe care le avem în compoziţia vinului. Circa 70% din producţie o trimitem către retail şi 30% către procesare şi ne dorim să creştem zona de procesare”.

În ceea ce priveşte procesarea, Abund Berry a produs în 2020 circa 20.000 de litri de vin de mure, iar producţia se vinde în pro­por­ţie de 70% în HoReCa şi 30% prin pro­priul canal online. „Anul 2020 este primul an de maturitate a plantaţiei, vorbim de 5 ha, unde următoarele două vor intra anul ur­­mă­­tor. Vorbim de o producţie de circa 70 de tone”.

Mai mult, compania a ales să intre în procesare şi alături de alţi mici producători din România, întrucât aceste asocieri pot genera mai multă valoare şi afaceri mai mari pentru toţi actorii implicaţi. 

„Pentru toate produsele lucrăm cu alţi mici producători, antreprenori locali. Vorbim de Clarks pentru cidru şi Pater pentru rachiu şi avem şi o gamă de siropuri pe care o facem la Cluj cu un alt mic producător. Toate produsele dorim să le creştem prin parteneriat. Sunt branduri construite împreună şi suntem foarte hotărâţi să intrăm cu ele în zona de retail în acest an şi la începutul anului viitor.“ 

„Cidrul este deja în Kaufland, se găseşte de aproape 6 luni, dar este o zonă în care este mai greu să intrăm în acest moment cu un produs nou care nu are istoric”, a explicat Ionel Burtea. 

Producţia de 20.000 de litri de vin din 2020 îi îmbine pe reprezentanţii Abund Berry să facă şi pasul către export, însă criza sanitară a scos din ecuaţie târgurile internaţionale. 

„La vin ne gândeam anul acesta să ieşim la export pentru că producţia de 20.000 de litri ne ajută mult să ieşim la nivel internaţional, dar pandemia a blocat prezenţa la târguri şi trebuie să ne adaptăm. Vrem să mergem în zona ţărilor nordice, unde se consumă foarte multe băuturi din fructe de pădure şi este o piaţă neexploatată pentru noi”.

Cererea pentru fructe de pădure este în continuare foarte mare, iar Ionel Burtea spune că sunt doar 3.000 de hectare cultivate intensiv în piaţă, ceea ce deschide uşi pentru mai mulţi antreprenori tineri care vor să intre în acest sector. 

„Sunt businessuri pe termen lung, noi am început Abund Berry în urmă cu trei ani de zile când am pus prima plantă şi trebuie să acorzi foarte multă răbdare. La noi cifrele sunt mici, dar în creştere exponenţială din punct de vedere al cifrei de afaceri. Creştem de la an la an şi toţi tinerii trebuie să ştie că în agricultură şi în zona de procesare trebuie să investeşti nu numai sume financiare mari, dar şi timp. Tinerii nu prea au timp şi răbdare”.

Abund Berry a înregistrat o cifră de afaceri de 108.000 de euro în 2019, iar în 2020 a triplat acest nivel, ajungând la circa 300.000 de euro. „Nu este o comparaţie bună din punct de vedere exponenţial pentru că nu ai la ce să te raportezi, 2019 a fost un an de încercare, de poziţionare în piaţă, iar anul acesta este reprezentativ pentru ce urmează. 2020 va fi reperul pentru anii următori”. 

Compania lucreză în medie cu 8 angajaţi, dar în perioadele de vârf poate ajunge şi la 50 de oameni, cu tot cu zilieri.

 

Care sunt cele mai mari probleme identificate de Abund Berry în România: 

► Birocraţia este un impediment şi mănâncă foarte mult timp. Sunt un caz subiectiv, mă refer la accesarea pe fonduri europene unde procedurile şi etapa de accesare durează foarte mult. Acum se fac demersuri pentru eliminarea ei, dar avem mult de lucru. 

► Infrastructura rutieră din punctul de vedere al livrărilor, se pierde mult timp în trafic. Noi livrăm la platformă la Bucureşti şi Deva, maşinile întârzie foarte mult la descărcat, vorbim de 5 ore un drum de 300 de kilometri. Se amână comanda dacă nu ajungi la timp.